Hallgatói MI Kódexet vezet be az ELTE: érkezik az egységes szabályozás
Az ELTE a 2026/2027-es tanévtől egységes, kötelező képzéssel készíti fel minden hallgatóját a mesterséges intelligencia felelős, tudatos és szabályos használatára.
Az ELTE a 2026/2027-es tanévtől egységes, kötelező képzéssel készíti fel minden hallgatóját a mesterséges intelligencia felelős, tudatos és szabályos használatára.
„Nem értékteleníti el a tudást, hanem hatalmas távlatokat nyit a pedagógus és a diák számára” – így jellemzi a mesterséges intelligencia szerepét Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország Oktatási Üzletágának vezetője. A jövő iskoláiban majd beszélgethetünk a tankönyvekkel és a tanároknak avatárjai lesznek.
A gyerekek világa ma sokkal összetettebb, mint akár egy évtizede volt. Folyamatos információáradat, közösségi média, képernyőidő, versengés – mindezek a tényezők állandó stresszforrást jelentenek. Bojti Andrea gyermekpszichológus szerint a legfontosabb feladat az, hogy a gyerekeket nem megóvni, hanem megerősíteni kell.
Kazahsztán az elsők között vezeti be országos szinten a ChatGPT Edu használatát: a kormány, az OpenAI és a Freedom Holding Corp közötti új megállapodás révén 165 ezer pedagógus kap hozzáférést az oktatásra szabott mesterségesintelligencia-platformhoz.
Bár a kormány döntése szerint 2026 végéig minden magyar iskola köteles bevezetni a mesterséges intelligencia oktatását, szakmai szervezetek szerint a határidő tarthatatlan, és a gyakorlati megvalósítás jóval több időt igényel.
A mesterséges intelligencia dinamikusan formálja át az oktatást: az ELTE Gazdaságtudományi Karán március óta a tanterv része az MI, és a kormány tervei szerint 2025 decemberéig a közoktatásban is bevezetik. A hangsúly áthelyeződik a kész dolgozatok elkészítéséről a tartalom megértésére és alkalmazására, miközben a pedagógusok, a diákok és a szülők felkészítése továbbra is kihívást jelent.
Megjelent a Magyar Közlönyben a Kormány 1405/2025. (XI. 4.) határozata, amely szerint legkésőbb 2026. december 31-ig minden köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézményben be kell vezetni a mesterséges intelligencia oktatását. A döntés célja, hogy a magyar társadalom minél szélesebb rétegei ismerjék meg és használják felelősségteljesen a MI-technológiákat.
Jensen Huang, az Nvidia igazgatója szerint a jól képzett szakembereké a jövő.
A kormány friss mesterséges intelligencia-stratégiája listázza ugyan a digitális kompetenciák fejlesztésének fontosságát, de Nahalka István oktatási szakértő szerint a stratégia nem mutat valódi irányt és semmiképpen nem ajánlaná a tananyagba való integrációját.
A házi feladat hasznossága már a mesterséges intelligencia megjelenése előtt is vitákat váltott ki, az AI miatt viszont méginkább megkérdőjeleződött, hogy szükség van-e rá.
A valós tanárt (egyelőre) nem helyettesíti, viszont az oktatást nagy mértékben segíti.
A Széchenyi István Egyetem több mint 2,2 milliárd forintos fejlesztéssel alakította ki a jövő agrárképzésének helyszíneit: digitálisan vezérelt sertés- és baromfi-bemutatóüzemet, okoskertet és megújult sajtüzemi laboratóriumot adtak át Mosonmagyaróváron.
A lányokat elsősorban nem az érdeklődés, hanem a környezetük befolyásolja a pályaválasztásban.
A mesterséges intelligencia néhány év alatt eljutott oda, hogy ne csak képeket generáljon vagy szöveget írjon, hanem valódi társává váljon az orvosoknak és terapeutáknak. Magyar kutatók és orvosok szerint az MI már szinte minden folyamatban ott van az egészségügyben — adatfeldolgozásban, diagnosztikában és rehabilitációban egyaránt.
Nem fogja önmagát fejleszteni, és az is kevésbé valószínű, hogy állatorvos vagy orvos lesz az AI egy reprezentatív felmérés kitöltői szerint.
A Microsoft nyilvánosságra hozta, mely munkahelyek vannak a legnagyobb veszélyben a mesterséges intelligencia miatt: a listán szereplő 40 foglalkozás közül sok esetben akár teljesen átveheti a gépek feladatait az MI.
Az MI kutatására magyar-amerikai egyetemi konzorciumot hoztak létre.
Elrettentés helyet az etikus MI használatra biztatják a hallgatókat.
A Kormányinfón kérdezték Gulyás Gergelyt arról, hogy a jövőben milyen szerepet kaphat a mesterséges intelligencia a közoktatásban.
A Civil Közoktatási Platform (CKP) szerint önmagában kevés, ha a mesterséges intelligencia tantárgyat bevezetik az iskolákban, ugyanis átfogó oktatási reformra, kritikus gondolkodásra építő szemléletváltásra van szükség.