Függőséget okozhat a mesterséges intelligencia használata?
A jelek szerint nem maga a technológia, hanem az általa kínált személyre szabott, jutalmazó és érzelmileg bevonó élményvilág teheti függővé a felhasználókat.
A jelek szerint nem maga a technológia, hanem az általa kínált személyre szabott, jutalmazó és érzelmileg bevonó élményvilág teheti függővé a felhasználókat.
A téli szünet könnyen visszaveti a nyelvtanulást, különösen a beszédkészséget. Pedig napi 20–30 perc célzott gyakorlás elegendő ahhoz, hogy a tanulók januárban ugyanonnan folytathassák, ahol abbahagyták. Ebben segít a KRÉTA rendszerben ingyenesen elérhető Idegennyelvi Felkészítő Modulja (IFM).
December 4-től törölték a 16 év alatti felhasználókat a nagy közösségi médiaplatformokról. A világ első ilyen szabályozása Ausztráliában lépett életbe – a kormány szerint a fiatalok védelméről van szó, a kritikusok szerint viszont a tiltás veszélyesebb online terek felé tereli a gyerekeket.
Az Oktatási Hivatal legfrissebb adatai szerint az óvodákban és iskolákban használt számítógépek jelentős része elavult: közel fele négy évnél is idősebb, miközben a kormány 2026 végéig minden intézményben bevezetné a mesterséges intelligencia oktatását.
A kormány célként tűzte ki, hogy a 2025/2026-os tavaszi félévben már minden szakképző iskolában a mindennapi oktatási program része legyen a mesterséges intelligencia.
Amikor 2022-ben az ChatGPT robbanásszerű megjelenése miatt sokan attól tartottak, hogy a puskázás és plágium új szintre lép. A valóságban azonban nemcsak a diákok alkalmazkodtak, hanem az oktatás is. Egyre kifinomultabb módszerekkel leplezik le a csalást és így jóval nehezebb rejtve megúszni egy ChatGPT-ben írt dolgozatot vagy vizsgát.
Tanárok és diákok is aggodalmukat fejezik ki a pilotprogram miatt, miután a kormány és az az OpenAI megállapodást kötött.
Az ELTE a 2026/2027-es tanévtől egységes, kötelező képzéssel készíti fel minden hallgatóját a mesterséges intelligencia felelős, tudatos és szabályos használatára.
„Nem értékteleníti el a tudást, hanem hatalmas távlatokat nyit a pedagógus és a diák számára” – így jellemzi a mesterséges intelligencia szerepét Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország Oktatási Üzletágának vezetője. A jövő iskoláiban majd beszélgethetünk a tankönyvekkel és a tanároknak avatárjai lesznek.
A gyerekek világa ma sokkal összetettebb, mint akár egy évtizede volt. Folyamatos információáradat, közösségi média, képernyőidő, versengés – mindezek a tényezők állandó stresszforrást jelentenek. Bojti Andrea gyermekpszichológus szerint a legfontosabb feladat az, hogy a gyerekeket nem megóvni, hanem megerősíteni kell.
Kazahsztán az elsők között vezeti be országos szinten a ChatGPT Edu használatát: a kormány, az OpenAI és a Freedom Holding Corp közötti új megállapodás révén 165 ezer pedagógus kap hozzáférést az oktatásra szabott mesterségesintelligencia-platformhoz.
Bár a kormány döntése szerint 2026 végéig minden magyar iskola köteles bevezetni a mesterséges intelligencia oktatását, szakmai szervezetek szerint a határidő tarthatatlan, és a gyakorlati megvalósítás jóval több időt igényel.
A mesterséges intelligencia dinamikusan formálja át az oktatást: az ELTE Gazdaságtudományi Karán március óta a tanterv része az MI, és a kormány tervei szerint 2025 decemberéig a közoktatásban is bevezetik. A hangsúly áthelyeződik a kész dolgozatok elkészítéséről a tartalom megértésére és alkalmazására, miközben a pedagógusok, a diákok és a szülők felkészítése továbbra is kihívást jelent.
Megjelent a Magyar Közlönyben a Kormány 1405/2025. (XI. 4.) határozata, amely szerint legkésőbb 2026. december 31-ig minden köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézményben be kell vezetni a mesterséges intelligencia oktatását. A döntés célja, hogy a magyar társadalom minél szélesebb rétegei ismerjék meg és használják felelősségteljesen a MI-technológiákat.
Jensen Huang, az Nvidia igazgatója szerint a jól képzett szakembereké a jövő.
A kormány friss mesterséges intelligencia-stratégiája listázza ugyan a digitális kompetenciák fejlesztésének fontosságát, de Nahalka István oktatási szakértő szerint a stratégia nem mutat valódi irányt és semmiképpen nem ajánlaná a tananyagba való integrációját.
A házi feladat hasznossága már a mesterséges intelligencia megjelenése előtt is vitákat váltott ki, az AI miatt viszont méginkább megkérdőjeleződött, hogy szükség van-e rá.
A valós tanárt (egyelőre) nem helyettesíti, viszont az oktatást nagy mértékben segíti.
A Széchenyi István Egyetem több mint 2,2 milliárd forintos fejlesztéssel alakította ki a jövő agrárképzésének helyszíneit: digitálisan vezérelt sertés- és baromfi-bemutatóüzemet, okoskertet és megújult sajtüzemi laboratóriumot adtak át Mosonmagyaróváron.
A lányokat elsősorban nem az érdeklődés, hanem a környezetük befolyásolja a pályaválasztásban.