szerző:
Tornyos Kata
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Iskolabezárások, konténertantermek, vödrök – ilyen kényszermegoldásokkal kezdődött meg az a tanév, amely a kormány kommunikációja szerint teljesen zökkenőmentes. A háttérben tanár-, és forráshiány állhat, amelyet tovább tetézhet a státusztörvény.

A hivatalos álláspont alapján nem jelent gondot a tanárhiány, Gulyás Gergely szerint például a tanárok száma 2001 óta nem csökkent jelentősen, a gyerekek száma viszont igen, így több tanár jut egy gyerekre, mint húsz éve, csak bizonyos szaktárgyakra nehezebb tanárt találni. A gyakorlat viszont mást mutat: 2023 második negyedévében 7620-ra nőtt a betöltetlen álláshelyek száma az oktatásban, az év első negyedében még 6852 volt ez a szám – derül ki a KSH adtataiból. Emiatt egyre több szokatlan tanévkezdéseről lehet hallani országszerte, ezeket gyűjöttük most össze.

Iskolabezárások és ingázás

A Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnáziumban az iskola tornatermének júliusi beszakadása miatt nem ülhettek vissza az iskolapadba a diákok. Jelenleg négy különböző helyszínen zajlik a tanítás, mivel a javítási munkálatokat nem sikerült elvégezni a tanév kezdetéig.

Ötven év után nem kezdődött meg a tanév az általános iskolában a Somogy vármegyei Nágocson, mert a hivatalos indoklás szerint nincsen meg a törvényileg előírt gyereklétszám. A szülőket a döntésről augusztus második felében értesítette a nágocsi tagiskola anyaintézménye, a szomszédos faluban működő működő Andocsi Szent Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola.

Monoki Kossuth Lajos Általános Iskolában a diákoknak jelenleg a nyolc kilométerrel arrébb található legyesbényei iskolába kell járniuk. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője szerint ez már az előző félévben is így volt, akkor viszont energiatakarékossági okokból jártak át a szomszéd településre a diákok, most pedig azért, mert a monoki iskolaépület "egyébként is felújításra szorul."

Nem nyit ki a mindössze 600 lakosú Alsóújlak általános iskolája, hiába jelentkeztek legalább nyolcan a megüresedett tanítói pozícióra. A jelentkezők viszont későn érkeztek, addigra a gyerekeket már átíratták a szüleik a közeli települések általános iskolába. Ennek ellenére az érintettek úgy gondolják, a szombathelyi tankerület szándékosan záratta be az iskolát, aminek a fenntartása a kis létszám miatt drága volt.

Van, ahol csak a tanuszodák maradtak zárva: két pécsi tanuszoda sem nyitott ki tanévkezdésre, így sok diáknak a város másik felébe kell átjárnia. Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője azt mondta az ATV-nek, úgy tudja, spórolni akar a tankerület, ami szerinte szégyen. „Egészen elképesztőnek tartom Magyarországon, egy olyan országban, ami a miniszterelnök szerint is egy sportország, - ahol atlétikai vb-t rendeznek -, ott megtörténhet, hogy egyes iskolákban nem indulhat el az úszásoktatás, olyan osztályokban sem, ahol egyébként az adott iskolának az adott osztályának az a specialitása” – fogalmazott.

Minek épület, ha van konténer?

A gyömrői Fekete István Általános Iskolában  „egy-két évvel elhalasztott” felújításról már többször is írtunk , a veszélyes épület miatt májusban tüntettek is a szülők. Továbbra sincs megoldás, az iskola omladozik, segítséget nem kapnak. Jelenleg az intézmény két új osztályának tanterme sincsen. A létszámnövekedés miatt két átmeneti konténert ígértek nekik, de ez sem érkezett meg időben, a legutóbbi információk szerint szeptember közepére várhatóak.

Az Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában pedig pénz hiányában nem tudnak új épületet felhúzni a vártnál több beiratkozott gyerek részére. Az igazgató szerint 2011-ben csökkent az iskolába járó gyerekek létszáma, az utóbbi években viszont egyre több diákot íratnak be hozzájuk, ráadásul a két tannyelvű, angol-magyar oktatás miatt az előírásoknak megfelelően csoportbontásban kell tanítani bizonyos tantárgyakat, "így lényegében egy osztálynak két tanterem kell".

50-60 diák konténerben kezdte meg a tanévet a gödi Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában, mivel nincs elég osztályterem. Augusztus végi információk szerint két negyedikes osztályt helyeztek el itt. Az igazgató szerint a konténertermek várhatóan átmeneti nehézségen segítik át az iskolát, addig van szükségük rájuk, amíg a három, öt osztállyal indított évfolyam el nem ballag, kivéve, ha időközben iskolai körzetükben a tanulólétszám ugrásszerűen nem nő. De akár hosszú távon is elfogadható lenne a használatuk számára, mert az iskolával szemben felhúzott konténerek megfelelnek az osztálytermek szabványainak, klímatizáltak és a legkorszerűbb berendezésről is gondoskodott a tankerület.

Ahol épület van, ott tanárokból akad hiány

A komoly problémát jelentő tanárhiány miatt sok iskola - érthető módon - arra kényszerül, hogy úgy oldja meg az üresen maradt tanári helyek kitöltését, ahogy azt tudja. Jelenleg minden ötödik magyar általános iskolában olyanok is végeznek pedagógiai munkát, akiknek nincs meg a pedagógiai végzettségük, emellett minden harmadik iskolában nem a saját szakmájuknak megfelelő tárgyakat kell tanítaniuk a tanároknak. Ezek az információk az országos kompetenciamérés során derültek ki az intézményvezetők nyilatkozatai által. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint nem jogszerű, hogy pedagógiai asszisztensek tanítanak.

Van olyan iskola is, ahol csaknem a tantestület fele hiányzik: a PDSZ-hez olyan információ jutott el, ami szerint akad olyan intézmény, ahol felsőben összesen három kolléga maradt. Mivel az iskolában nincsen magyar tanár, ezért az összes felsős osztályban alsós pedagógusok tanítanak, akik közül ráadásul az egyik egy visszafoglalkoztatott nyugdíjas tanító.

Szigetszentmiklós környékén volt elérhető a legtöbb álláshirdetés augusztus végén, a budapesti agglomerációban található tankerületi központban 103 pedagógusi munkára keresnek embert. A tankerület igazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy az idei tanévben került átadásra egy új iskolaépület, illetve a megnövekedett tanulói létszám is indokolja az álláshirdetéseket. Egy szigetszentmiklósi diák szerint az egyik helyi gimnáziumban semmilyen természettudományos fakultációt nem indítanak, mert nincsen elegendő szakos tanár. Az itt kialakult tanárhiányról egy Facebook-csoportban is írtak, augusztus 28-án még 12 pozíció volt betöltetlen.

 

Megoldásként elképzelhető, hogy a város másik intézményébe járhatnak majd át a diákok, azonban már ott is nagy létszámmal működnek a csoportok. Az információ megerősítésére felkerestük a gimnázium egyik tanárát, de még nem kaptunk választ.

Minek felújítás, ha van vödör?

Egy vidéki iskolában nem lehet használni a tornatermet, mert nincs pénz a tönkrement tető felújítására, a beázás miatt pedig már az oldalfalakat is életveszélyesnek nyilvánították, de "már ázik az aula is", aminek megoldására tíz új vödröt kaptak. A békásmegyeri Veres Péter Gimnáziumban először a tantermek áztak be, leszakadt a plafon egy része, majd az ebédlő és a lépcsőház is károsodott, ennek ellenére a kormány elhalasztotta a felújítást.

Mindeközben huszonnégy településen állította le az iskolafejlesztéseket a kormány, ezeken a településeken régóta jelent komoly problémát, hogy a Budapestről kiköltözők nagy száma miatt rendkívül zsúfoltak a nevelési-oktartási intézmények. Volt, ahol a rezsicsökkentés megvédésével és a honvédelmi célok teljesítésével indokolták a projekt felfüggesztését. A beruházások leállítása több mint kétszázhúsz tantermet, óvodai csoportszobát, tanuszodát és tantermet érint. Csömörön például egy teljesen új, 16 osztályos iskolát vettek el az önkormányzattól, pedig jelenleg a helyhiány miatt csak úgy férnek el a diákok, hogy két konténertanteremben és a sportcsarnokban is tanulnak. Szadán egy nyolctantermes iskola berúházását fújták le.