A tanárhiány miatt olyanok is végeznek pedagógiai munkát, akiknek nincs is pedagógiai végzettségük. Megszólalt egy Külső-Pesti Tankerületi Központ fenntartása alá tartozó iskola pedagógusa.
A komoly problémát jelentő tanárhiány miatt sok iskola - érthető módon - arra kényszerül, hogy úgy oldja meg az üresen maradt tanári helyek kitöltését, ahogy azt tudja. Totyik Tamás az RTL Híradónak adott nyilatkozatából kiderült, hogy ez azt jelenti, jelenleg minden ötödik magyar általános iskolában olyanok is végeznek pedagógiai munkát, akiknek nincs meg a pedagógiai végzettségük, emellett minden harmadik iskolában nem a saját szakmájuknak megfelelő tárgyakat kell tanítaniuk a tanároknak.
Ezek az információk az országos kompetenciamérés során derültek ki az intézményvezetők nyilatkozatai által. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint nem jogszerű, hogy pedagógiai asszisztensek tanítanak.
A híradóban megszólalt egy Külső-Pesti Tankerületi Központ fenntartása alá tartozó iskola tanára, akinek elmondása szerint azért pótolják pedagógiai asszisztensekkel az állásokat, mivel azokból nem sikerült mindegyiket betölteni. Hozzátette, tud olyan intézményről, ahol majdnem egyenlő arányban tanítanak a pedagógiai asszisztensek, mint a tanárok. A személyazonosságát felfedni nem akaró pedagógus azt is elárulta, hogy abban az intézményben, ahol ő is tanít, képzettség nélkül, vagy csak felsőoktatási tanulmányaikat éppen megkezdők is tanítanak az alsó tagozatos osztályokban. Ezt az állítást a tankerület vezetője az RTL Híradónak cáfolta, az ő nyilatkozata szerint kizárólag tanítók és tanárok tarthatnak órát a hozzájuk tartozó iskolákban.