MNB friss felmérés: el fognak fogyni a pedagógusok?
Egyre több a nyugdíjba vonuló, és egyre kevesebb a pályakezdő pedagógus.
Egyre több a nyugdíjba vonuló, és egyre kevesebb a pályakezdő pedagógus.
Már igényelhetők iskolakezdési támogatások a 2024/25-ös tanévkezdéshez, két magyar diákot is felvettek a világ második legjobb politikatudományi képzésére - mutatjuk a hét legfontosabb történéseit.
Megjöttek a friss adatok.
Tanárhiány, öregedő pedagógusok és egyre több diák, aki végzettség nélkül hagyja el az iskolát – nagyon nehéz helyzetben van a magyar oktatási rendszer a Hintalovon Alapítvány 2023-as gyermekjogi jelentése szerint. Összegyűjtöttük a legfontosabb megállapításait, miért nem könnyű most magyar gyereknek lenni.
A januárban érvénybe lépett kormányrendelet szerint az alsós tanítók már nyolcadik osztályig taníthatnak, óvónőként pedig középfokú végzettséggel is el lehet helyezkedni.
A KSH legfrissebb adataiból kiderült, hogy a rendszerváltás óta egy-egy tanévet leszámítva, de folyamatosan csökken a pedagógusok száma.
Máshol sem sokkal jobb a helyzet.
Vannak diákok, akiknek egy másik intézménybe kell átjárni a fakultációs órájukra.
A szakemberhiány és az iskolák állapota is nehezíti a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek oktatását.
A pedagógushiány általánosan elismert társadalmi probléma, és gyakori az igazgatókkal szembeni bizonytalanság - többek között ez derül ki a Szülői Hang és a Pulzus Kutató együttműködésével készült reprezentatív közvélemény-kutatásból.
Az alsóbb tagozatos középiskolások tanárai között Magyarországon a legalacsonyabb a legfiatalabbak aránya az Eurostat adatai alapján.
Csak találgotások vannak arról, hogy hány pedagógus hiányzik a rendszerből, ugyanis a kormány szerint nincs tanárhiány, míg a Pedagógusok Szakszervezete húszezres nagyságrendről beszél. Mostantól a találgatás is nehezebb lesz, mert októbertől nem mérik, hogy hány állás van betöltetlenül.
Arra a kérdésre, hogy van-e pedagógushiány vagy sem, az államtitkár kitérő választ adott.
Szeptember közepén még mindig több mint kétszáz tanár és tanító hiányzik az iskolákból az álláshirdetések alapján.
Egy nemrég megjelent tanulmány többek között hely-és képzési típus szerint vizsgálta, hogy mekkora a pedagógushiány, és ez hogyan változott 2010 és 2020 között.
Mutatjuk, mit tehet a diák és a szülő, ha nem szaktanár tanítja a tantárgyat.
Az egyik oktatási Facebook-csoportban érdekes hirdetésre bukkantunk.
Iskolabezárások, konténertantermek, vödrök – ilyen kényszermegoldásokkal kezdődött meg az a tanév, amely a kormány kommunikációja szerint teljesen zökkenőmentes. A háttérben tanár-, és forráshiány állhat, amelyet tovább tetézhet a státusztörvény.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyik szakán jelenleg nincs elég szakdolgozati konzulens.
Van olyan iskola, ahol csaknem a tantestület fele hiányzik.