Közoktatás Szabó Fruzsina

„Nem akarjuk lecserélni a klasszikusokat” – mi legyen a kötelező olvasmányokkal?

Elolvasom

Nem igaz, hogy kihúznák a Jókai- és a Móricz-műveket a kötelező olvasmányok listájáról, csak áthelyeznék azokat, ahogy az sem igaz, hogy a középiskolai tananyaghoz tartozó klasszikus műveket lecserélnék populáris regényekre – többek között erről beszélt az Eduline-nak Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola vezetőtanára, aki szerint olyan Nemzeti alaptanterv kellene, amely kevesebb – általánosan és egy meghatározott évfolyamon – kötelező elemet tartalmaz és kevésbé „listaszerű”. A magyartanár azt is hozzátette: nem jó, hogy az általános iskola felső tagozatában alig van helye a kortárs ifjúsági és a populáris irodalomnak, miközben a legtöbb diáknál hetedikben-nyolcadikban dől el, hogy olvasóvá válik-e.

Közoktatás Szabó Fruzsina

"Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt"

Elolvasom

Tényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát? És mihez kezdhet egy magyartanár, ha az osztály több mint fele nem olvassa el A kőszívű ember fiait?

Közoktatás Szabó Fruzsina

„A kilencedikes irodalmi anyagból mindent el lehet hagyni, Petőfi előtt nincs kötelező szerző”

Elolvasom

Ha egy eposz, egy regény vagy éppen egy dráma eltávolítja, nem pedig közelebb hozza a diákokat az olvasáshoz, és az a mű az érettségin sem kötelező, akkor ki kell hagyni. Mert még mindig jobb, ha egy művet nem ismertetünk a diákokkal, mint ha megutáltatnánk velük – véli Fenyő D. György, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, aki az Eduline-nak adott interjúban többek között arról is beszélt, milyen kihívásokkal néz szembe az a szakgimnáziumi tanár, akinek a fél osztálya funkcionális analfabétaként érkezik az általános iskolából. Miért nem ördögtől való dolog, ha a szakgimnazisták az Antigoné helyett vámpírregényeket vagy fantasyt olvasnak? És miért nem szeretik már a diákok a Bánk bánt és Az ember tragédiáját?

Közoktatás Szabó Fruzsina

"Sokan az első ismeretlen kérdésnél pánikolnak be" - ilyen volt a középiskolai felvételi

Elolvasom

Jól összerakott, korrekt feladatsor - így értékelték az Eduline által megkérdezett szaktanárok a nyolcadikosok középiskolai felvételi feladatsorát. Matematikából kaptak ugyan egy-két meglepő példát a diákok, magyarból azonban garantáltan volt olyan feladat, amely elnyerte a tizennégy évesek tetszését. Persze a középiskolai felvételi ettől még igazi stresszfaktor az általános iskolásoknak, akiknek életükben először kell helytállniuk egy vizsgahelyzetben. Ráadásul sokuk fején már a vizsga első percében átfut a gondolat, hogy ezen múlik a jövőjük. Innen pedig egyenes út vezet a leblokkoláshoz.

Közoktatás Eduline

Megdöbbentő, mi mindent fizethetne ki a kormány a lőterekre elkülönített pénzből

Elolvasom

A lőterek létrehozására elkülönített milliárdokból 180 tornatermet lehetne építeni a magyarországi iskolákban, tizenhárom éven át lehetne fizetni ezer gyógy- és fejlesztőpedagógus bérét, de akár 180 ezer darab interaktív táblára is elkölthetné a kormány ezt a pénzt - írja nyolc civil és szakmai szervezet hétfői közleményében.

Közoktatás Eduline

A Légy jó mindhalálig nem való gyerekeknek? Nem mindenki ért egyet a levelet író tanárral

Elolvasom

Több szakmabeli nem ért egyet azzal a tanárral, aki nemrég levelet írt egy budapesti iskola igazgatójának és a köznevelésért felelős államtitkárnak, amelyben kritizálta tanártársa döntését, amiért a Semmi című művet oktatta a gyerekeknek a Légy jó mindhalálig helyett. Egy magyartanár szerint Móricz Zsigmond remekműve nem is való gyerekeknek.

1 2