Bejárta a netet a poszt, amiben "pedagógus végzettség nélkül" is felvennének tanárokat
Politikusok, tanárok és oktatási csoportok oldalán jelent meg a kép hétvégén, amin egy iskola keres kétségbeesetten tanárt a tanévkezdésig.
Politikusok, tanárok és oktatási csoportok oldalán jelent meg a kép hétvégén, amin egy iskola keres kétségbeesetten tanárt a tanévkezdésig.
Szeptember 1-jén, ha törik, ha szakad elindul az idei tanév, az iskolák sok helyen azonban még most is komoly tanárhiánnyal küzdenek. Megnéztük, az országban hol van a legnagyobb probléma.
Érdekes részlet került a nemrég megjelent tanév rendjébe: bármikor elrendelhetnek online oktatást a 2022/23-as tanévben.
Erről Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt szombaton, és már az erre vonatkozó rendelet is megjelent.
Bár a pótfelvételin még jó néhány hallgató bejuthat a képzésekre, az már most biztos, hogy nem hemzsegnek majd tanárszakos hallgatók az egyetemeken szeptembertől. Sok szakpárt el sem tudnak indítani az alacsony jelentkezői létszám miatt.
A tanári szakokra lassan lasszóval kell fogni a felvételizőket – legalábbis ez derül ki a statisztikákból. Az utóbbi évek legalacsonyabb hallgatói létszámát hozta a 2022-es általános felvételi a pedagógusképzéseken.
A budaörsi Kesjár Csaba Általános Iskola hat tanár távozik, ezt maga az igazgató közölte.
A rendvédelmi dolgozók bére emelkedett, az oktatásban dolgozók is várják a "normális" bérrendezést - a két szektor ugyanis ugyanazon minisztérium alá tartozik.
Több óvoda és iskola egyszerre négy-öt, sőt akár hét-nyolc pedagógust keres a közigállás.gov.hu-n, Facebook-csoportokban és más álláskereső portálokon, annyian távoztak a tanév végén. Van, aki nyugdíjba ment, mások iskolát váltanak, és olyan is akad, aki más területen helyezkedik el.
Alig egy nap alatt bejárta a netet a Vajk-sziget Általános Iskola álláshirdetése - technikatanárt keresnek.
Egyre nehezebb betölteni a meghirdetett óvodapedagógusi állásokat, ezért sok település szolgálati lakással és más juttatásokkal próbál pályázókat csalogatni a helyi óvodákba. Budapesten kevés a szolgálati lakás, de néhány kerület néhány tízezer forintos pótlékkal egészíti ki az óvodapedagógusok bérét.
Jelenleg is több ezer pedagógust keresnek az iskolák és az óvodák, a betöltetlen állások száma a tanév vége óta csak emelkedett. Sok iskola már nem csak a közszféra állásportálján próbálja megtalálni a leendő tanárokat a tanévkezdésig: felpörögtek a Facebook-posztok, állásportálok és az alternatív megoldások.
Nem csak a tanári álláshirdetések száma nőtt tovább a napokban, egyre több óvodapedagógust és gyógypedagógust keresnek az óvodák, iskolák.
Franciaország a 1035 meghirdetett matematikatanári állásra 816 pedagógust tudnak felvenni - ez az adat jól mutatja, mennyit veszített népszerűségből a pedagóguspálya.
Az iskolák közel felében nincs pszichológusi státusz, pedig nagy szükség lenne szakemberekre - a hátrányos helyzetű diákokat oktató iskolákban különösen. A minisztérium szerint jól muzsikálnak a diákok mentális egészségét támogató iskolai programok.
Már a nyári szünet kezdete előtt több ezer tanári, tanítói és óvodapedagógusi állást hirdettek az iskolák és az óvodák, pár nap alatt azonban több száz újabb álláshirdetés került fel a közszféra állásportáljára.
A gyógypedagógus-állások ötöde betöltetlen, a felvételizők száma pedig évek óta nem emelkedett túl sokat, a minisztérium szerint mégis eredményes az elmúlt 10 év.
Még véget sem ért a 2021/2022-es tanév, már több ezer iskolai és óvodai álláshirdetést lehet találni a Közigállás.gov.hu-n. A helyzeten valószínűleg az sem javít, hogy az elmúlt hetekben több mint 150 pedagógus helyezte letétbe a felmondását a szakszervezeteknél. A kérdés persze az, hogy mi lesz így a szeptemberi tanévkezdéssel.
Egyre súlyosabb a tanárhiány az Európai Bizottság friss jelentése szerint Magyarországon, ennek pedig két eddig is ismert összetevője van: az alacsony fizetések és a példátlanul nagy munkaterhelés.
Négy év alatt a korábbi két-háromszorosára emelkedett az iskolákban a különböző tárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya – derül ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének friss kiadványából.