szerző:
Palotás Zsuzsanna
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy amerikai történelemprofesszor rejtett üzenettel buktatta le a dolgozataikat mesterséges intelligenciával író hallgatókat – és az eredmény még őt is sokkolta. A tanár szerint a diákok jelentős része már nem egyszerűen könnyebb utat keres, hanem úgy használja az MI-t, hogy közben nincs tisztában sem a feladat tartalmával, sem a megírt szöveg jelentésével.

Will Teague történelemprofesszor 10 éve tanít különböző amerikai felsőoktatási intézményekben. Mint írja a Huffpost portálon megjelent cikkében, 2023 tavasza óta világos számára, hogy „egyre több hallgató ad be MI-generált munkát”. Hozzáteszi: "Nem újdonság, hogy a diákok megpróbálnak könnyen túlesni a feladatokon, például a Wikipédiából másolva, de a generatív MI lehetővé tette, hogy egészen megdöbbentő módon csaljanak, és sok hallgató teljes mértékben át is vette ezt.”

A tanár szerint a hagyományos plagizálásellenes szoftverek nem alkalmasak a MI-szövegek felismerésére, ráadásul az olyan segédprogramok is, mint a Grammarly, gyakran aktiválják a riasztásokat. Ezért döntött úgy: saját módszert fejleszt a csalás kiszűrésére.

 

Üzenetet rejtett el a feladatleírásban

Teague egy olyan praktikát alkalmazott, amelyet már egyre több oktató ismer: rejtett, a hallgatók számára láthatatlan, de a ChatGPT által olvasható utasítást tett a feladatba.

122 esszé érkezett be. A módszer 33 esetben azonnal kimutatta a MI használatát. Amikor a professzor közölte a számokat, és felajánlotta, hogy a hallgatók még beismerhetik, ha csaltak, még 14 diák jelentkezett. Végül az esszék 39 százaléka bizonyult teljesen vagy részben MI által generáltnak.

A rejtett utasítás a következőt kérte a mesterséges intelligenciától: a dolgozatot „marxista perspektívából” kell megírni. Mivel a történelmi eseményeknek kevés köze van Marxhoz, a tanár remélte, hogy ez legalább néhány diáknak feltűnik – de nem így történt.

A diákok közül többen személyesen próbálták megvédeni a beadott munkát, de kiderült: „Egyikük sem tudta elmagyarázni nekem, mi a marxizmus, hogyan működik elemzői keretként, vagy hogyan került bele a dolgozatukba, amelyről azt állították, hogy ők írták.

Volt, aki bevallotta: „Azt hittem, okosnak hangzik.”

 

A hallgatók félnek a hibáktól és a MI-re támaszkodnak

Teague szerint nemcsak a csalási szándék vezet sok diákot az MI használatához, hanem a félelem attól, hogy nem elég jó a teljesítményük. Néhány hallgató azt írta a reflexiós feladatban: „Csak a lehető legjobb esszét akartam megírni.”

A professzor szerint éppen az a tragikus, hogy ezek a diákok már a saját gondolataik alapján közelebb álltak volna egy jó esszéhez, mint a mesterséges intelligencia.

A tanár végül nem büntette meg az érintett diákokat, hanem egy reflexiót kért tőlük Patrick Lin egyetemi professzor mesterséges intelligenciáról szóló esszéjéről. A feladatba ismét rejtett egy trójai falót. A 47 érintett hallgató közül, 36 tisztességesen teljesítette a feladatot, 1 hallgató ismét MI-t használt, 12-en lemorzsolódtak a kurzusról.