szerző:
Kurucz Tünde
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megfelelő hosszúságú fogalmazás írása, helyesírás, szólások, közmondások – csak néhány példa, mi okozott gondot sok diáknak a tavalyi központi magyar írásbelin. Már csak alig egy hét maradt január 20-ig, úgyhogy ezeket érdemes még egyszer alaposan átnéznetek.

Január 20-án 10 órakor írják a 6 vagy 8 osztályos gimnáziumba, valamint a 9. évfolyamra jelentkezők a központi írásbelit magyarból és matekból. Évfolyamtól függetlenül az 50 pontos magyarra 45 perceteket van. Fontos, hogy a magyar megoldása során semmilyen segédeszközt nem használhattok. A feladatsort pedig csak kék vagy fekete tollal tölthetitek ki.

10 feladat 45 perc alatt

A magyar feladatsor évfolyamtól függetlenül tíz feladatból áll. Ezek közül kilenc egy-egy részkérdéshez, részképességhez kapcsolódik, amelyek megoldásához a korábbi években elsajátított nyelvi, kommunikációs és helyesírási ismeretekre van szükségetek. Ezen kívül számot kell adnotok a szövegértési, szövegalkotási és gondolkodási képességeitekről is.

Általában egy-egy feladat több kérdésből áll, és helyes válaszonként egy-egy pont jár. Az első kilenc feladattal összesen 40 pontot tudtok szerezni. A fogalmazás pedig 10 pontos, de figyelnetek kell többek között a szöveg hosszúságára, tagolására, a helyesírásra és a külalakra is, amely az idő rövidsége miatt nem olyan könnyű feladat.

A legfontosabb tudnivalók a 2024-es középiskolai felvételiről

A magyar általában jobban sikerül

Ahhoz, hogy magas pontszámot írjatok, és bejussatok az első helyen megjelölt középiskolába, érdemes gyakorolnotok. Azt is jó, ha tudjátok, hogy 2023-ban a középiskolai írásbeli feladatoksorok átlagpontszáma a következőképpen alakult:

magyarból

  • 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 35,7 pont
  • 6 évfolyam gimnáziumba jelentkezőknél: 35,4 pont
  • 9. évfolyamra jelentkezőknél: 33 pont

matekból

  • 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 28,5 pont
  • 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 29,2 pont
  • 9. évfolyamra jelentkezőknél: 21 pont

A tavalyi statisztikákból látszik, hogy általánosságban véve a diákoknak a magyar feladatlap jobban sikerült, mint a matek. Ezzel párhuzamosan mindegyik évfolyamon voltak olyan feladatok, amelyek a diákok döntő többségének komoly gondot okoztak.

A hatodikosok mumusfeladata a fogalmazás

Az Oktatási Hivatal részletes statisztikából kiderült, hogy tavaly a hatodikosok magyar feladatlapjában a 10. feladat D pontjára a diákok 65 százaléka az elérhető kettőből nulla pontot kapott. 11 százaléka pedig csak egyet. A maximális 2 pontot a felvételizők csupán 23 százaléka szerezte meg.

Ahhoz, hogy valaki 0 pontot kapjon a helyesírására, az alábbi hibák egyikét kellett elkövetnie:

  • igekötős igék helytelen írásmódja,
  • névutós főnevek egybeírása,
  • j-ly tévesztése,
  • tagadószók egybeírása egy másik szóval,
  • mássalhangzó-hosszúság tévesztése
  • tulajdonnév kezdőbetűjének,
  • írásban nem jelölt hasonulás és összeolvadás jelölésének tévesztése.

Szintén 0 pontot kapott az a diák, aki hatnál több központozást hibázott, illetve ha a fogalmazása nyolcnál kevesebb mondatból állt. Ez pedig könnyen előfordulhatott, ha a felvételiző lassabban haladt a feladatok megoldásával, és a végén egyszerűen csak néhány perce maradt a fogalmazásra.

A negyedikeseknek nehezen mentek a szólások, közmondások

2023-ban a negyedikeseknek a második feladat okozta a legnagyobb nehézséget. Ugyanis nemcsak a szólásokból, közmondásokból hiányzó állatneveket kellett pótolni, hanem össze kellett kötni a jelentésükkel is.

Egy fecske nem csinál nyarat - ezt a közmondást a diákok 80 százaléka nem ismerte: vagy rossz állatnevet írt be vagy a jelentését nem tudta. Sokaknak meggyűlt baja az alábbi két közmondással is:

  • Jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok.
  • Bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű.

Mindkét részfeladatra a negyedikesek közel 65 százaléka nulla pontot kapott.

A magán-és mássalhangzó törvények fejtörést okoztak a nyolcadikosoknak

A nyolcadikosoknak az Oktatási Hivatal statisztikái szerint az 5-ös feladat okozott problémát, amelyben meg kellett keresni a szavak között a kakukktojást. Csak az tudta jól megoldani a feladatot, aki ismerte a szavak fajtáit, szóelemeit és tisztában volt a magán-és mássalhangzó törvényekkel. Az 5. C pont a felvételizők 85 százalékának lett 0 pontos, de D és az E feladatrész sem ment sokkal jobban. Az 5. D és az E részre a diákok 61 és 62 százaléka nem kapott pontot.

Az idei írásbeliig még van pár nap, még egyszer érdemes alaposan átnéznetek ezeket a feladatokat, mert a feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest idén sem változnak alapvetően.