Középiskolai felvételi 2024: mutatjuk, milyen feladatokra és témakörökre lehet számítani magyarból és matekból
A középiskolai központi írásbelit január 20-án írják magyarból és matematikából a 6 és a 8 évfolyamos gimnáziumba, illetve a 9. évfolyamra jelentkező diákok. Mutatjuk, milyen témakörök szerepelnek a 2024-es feladatlapokban.
A középiskolai központi írásbeli feladatlapjait minden esetben gyakorló pedagógusokból álló bizottságok állítják össze, akik nem részesítik előnyben semelyik jelenleg is forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem. Az összeállításnál a készítők azt is figyelembe veszik, hogy az iskolákban nem egyforma ütemben haladnak a tananyaggal, így a vizsgán a korábbi évfolyamok anyagait kérik számon.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez nem egy hagyományos teszt, mert nemcsak a tudást, hanem a középiskolához szükséges készségeket és a kompetenciákat is méri, így a tanultakat gyakran újszerű, szokatlan módon kell alkalmaznotok.
Hány pontot lehet szerezni a középiskolai írásbelin?
Évfolyamtól függetlenül a diákoknak tantárgyanként 45 perce van 10 feladatra. A feladatsor minden esetben 50 pontos. Magas pontszámot viszont nem olyan könnyű elérni. Ezt jól mutatja, hogy 2023-ban a középiskolai írásbeli feladatoksorok átlagpontszáma a következő volt:
magyarból
- 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 35,7 pont
- 6 évfolyam gimnáziumba jelentkezőknél: 35,4 pont
- 9. évfolyamra jelentkezőknél: 33 pont
matekból
- 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 28,5 pont
- 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 29,2 pont
- 9. évfolyamra jelentkezőknél: 21 pont
A tavalyi statisztikákból látszik, hogy általánosságban véve a diákoknak a magyar feladatlap jobban sikerült, mint a matek.
Ezek a középiskolai központi írásbeli témakörei
Ha az idei tanévben írjátok a központi felvételit, első körben feltétlen nézzétek meg, milyen témakörökkel találkozhattok az idei vizsgán.
Középiskolai felvételi magyar nyelvből
A magyar feladatsor része mindig évfolyamtól függetlenül egy rövid fogalmazás írása. Fontos, hogy erre elég időtök maradjon, mert elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a legfontosabb megállapításokat bekezdésekre tagolva ki tudjátok fejteni. Közben pedig figyelnetek kell a helyesírásra, az igényes szóhasználatra is.
A többi feladat az Oktatási Hivatal közlése szerint az alábbi témakörökre épül
8 osztályos gimnáziumba készülőknél:
- szövegértés
- helyesírás (a cselekvést, történést kifejező szavak idejének írásmódja, magán- és mássalhangzók hosszúságának jelölése, j hang jelölése, a mondat helyesírása, személy-, állat-, egytagú földrajzi nevek, a „tj”, „lj”, „dj”, „nj”, „dt”, „ts” betűkapcsolatból származó összeolvadást vagy hasonulást tartalmazó szavak, a tulajdonságot kifejező szavak fokozott alakjainak írása)
- hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, egyjelentésű szavak)
- betűrend és elválasztás
- szólások és közmondások
- összetett szavak felismerése, alkotása
- az élőlények, tárgyak, gondolati dolgok, a tulajdonságot kifejező szavak és azok fokozott alakjainak, valamint a mennyiségeket kifejező szavak és azok fokozott alakjainak felismerése, csoportosítása jelentés alapján
- cselekvést, történést kifejező szavak felismerése, a múltban, jelenben és jövőben zajló cselekvések, történések megkülönböztetése
- mondatvégi írásjelek helyes használata (pont, kérdőjel, felkiáltójel)
6 osztályos gimnáziumba készülőknél:
- helyesírási alapelvek
- betűrend, elválasztás
- szavak szerkezete (szótő, toldalék, képző, jel, rag),
- hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, azonos alakú, több jelentésű szavak, hangutánzó, hangulatfestő szavak),
- állandósult szókapcsolatok (szólás, közmondás),
- magánhangzó-törvények (szavak hangrendje),
- mássalhangzó-törvények (részleges hasonulások, teljes hasonulások, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
- páros rím, hasonlat, metafora, megszemélyesítés, párhuzam, ellentét, allegória, fokozás, túlzás, megszólítás.
9. évfolyamra jelentkezőknél:
- különféle megjelenésű és típusú szövegek megértése,
- a helyesírási, nyelvhelyességi szabályoknak és a szövegtípusoknak megfelelő szövegek alkotása (elbeszélés, leírás, jellemzés, érvelés),
- a szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
- kommunikáció és tömegkommunikáció, a tömegkommunikáció műfajai (reklám, hír, hirdetés, apróhirdetés),
- szóképzés,
- szóösszetétel, az összetett szavak helyesírása,
- szószerkezetek (alárendelő: alanyos, tárgyas, határozós, jelzős; mellérendelő: kapcsolatos, ellentétes, választó, magyarázó, következtető).
- mondatfajták azonosítása a közlés szándéka szerint,
- az egyszerű mondat típusai, szerkezete, helyesírása,
- a szórend és a mondatjelentés kapcsolatának vizsgálata,
- mondatrészek elemzése
- a művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai (például rím, ismétlés, metafora, allegória)
Középiskolai matematika írásbeli
A matematika feladatlap egyik nehézségét az adja, hogy akár 6, 8 évfolyamos gimnáziumba vagy 9. évfolyamra jelentkeztek, nem használhattok számológépet. A következő témakörökkel találkozhattok a vizsgán:
8 osztályos gimnáziumba készülőknél
- Természetes számok 10000-es számkörben
- Számok képzése és a helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete
- Számok helye a számegyenesen
- Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
- Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
- Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
- Hiányos művelet és műveletsorok megoldása
- Szöveges feladatok megoldása
- Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása
- A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei
- Negatív számok a mindennapi életben
- Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
- Sorozatok
- Táblázatok értelmezése,
- Egyszerű diagramok értelmezése
- Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
- Alakzatok kerületének, területének kiszámítása.
- Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
- Tengelyes tükrözés, nagyítás, kicsinyítés.
- Mérések és átváltások
- A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
- Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása
- Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
- Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
- Tájékozódás négyzethálón, térképen.
6 osztályos gimnáziumba jelentkezőknél:
- Halmazok ábrázolása, halmazműveletek alkalmazása
- Természetes számok, helyi érték, kerekítés. Műveletek, műveleti sorrend. Osztó, többszörös.
- Törtek fogalma, egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása. Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal.
- Tizedes törtek.
- Negatív számok. Ellentett, abszolút érték. Egész számok összeadása, kivonása.
- Számegyenes, koordináta-rendszer, koordináták leolvasása, pontok ábrázolása
- Mértékegységek, mértékegységváltások.
- Adatok leolvasása, ábrázolása, rendszerezése, elemzése. Táblázatok, diagramok, grafikonok.
- Két vagy több szám átlaga. Átlag fogalmának ismerete, alkalmazása.
- Geometriai alapfogalmak, ponthalmazok.
- Térszemlélet, testek nézetei, hálói.
- Felszín-, térfogatszámítás.
- Sorozatok, szabályfelismerés, szabálykövetés.
- Összeszámlálási feladatok megoldása.
- Valószínűségi kísérletek, események gyakorisága.
- Matematikai szaknyelv használata, például és, vagy, minden, van olyan, tagadás.
- Igaz, hamis állítások, egyszerű következtetések.
- Szöveges feladatok megoldása különféle módszerekkel, például szakaszos ábrázolással, visszafelé gondolkodással.
9. évfolyamra jelentkezőknél:
- Elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás).
- Matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása).
- Műveletek törtekkel.
- A tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos).
- A kerekítés szabályainak alkalmazása.
- Pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete
- Számrendszerek ismerete.
- Összetett számok prímtényezős felbontása,
- Műveletek algebrai kifejezésekkel
- Elsőfokú egyenletek megoldása.
- Szöveges feladatok megoldása egyenlettel.
- Százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban.
- Két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés.
- Megfeleltetés, arányos osztás, egyenes arányosság
- Koordináta-rendszer, pont koordinátái
- Grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása.
- Számpárok ábrázolása koordinátarendszerben.
- Szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján.
- Átlag, módusz, medián.
- Gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata.
- A háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek.
- Geometriai transzformációk megadása, alkalmazása.
Ezeken kívül hasznos lehet a felkészülésben, ha a korábbi évek feladatlapjait is alaposan átnézitek, mert a feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest idén sem változnak alapvetően, ezért a régi feladatlapokat érdemes megnézni, egyszer vagy akár többször kitölteni.