szerző:
Kurucz Tünde
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A középiskolai központi írásbelit január 20-án írják magyarból és matematikából a 6 és a 8 évfolyamos gimnáziumba, illetve a 9. évfolyamra jelentkező diákok. Mutatjuk, milyen témakörök szerepelnek a 2024-es feladatlapokban.

A középiskolai központi írásbeli feladatlapjait minden esetben gyakorló pedagógusokból álló bizottságok állítják össze, akik nem részesítik előnyben semelyik jelenleg is forgalomban lévő tankönyvcsalád anyagát sem. Az összeállításnál a készítők azt is figyelembe veszik, hogy az iskolákban nem egyforma ütemben haladnak a tananyaggal, így a vizsgán a korábbi évfolyamok anyagait kérik számon.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez nem egy hagyományos teszt, mert nemcsak a tudást, hanem a középiskolához szükséges készségeket és a kompetenciákat is méri, így a tanultakat gyakran újszerű, szokatlan módon kell alkalmaznotok.

Hány pontot lehet szerezni a középiskolai írásbelin?

Évfolyamtól függetlenül a diákoknak tantárgyanként 45 perce van 10 feladatra. A feladatsor minden esetben 50 pontos. Magas pontszámot viszont nem olyan könnyű elérni. Ezt jól mutatja, hogy 2023-ban a középiskolai írásbeli feladatoksorok átlagpontszáma a következő volt:

magyarból

  • 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 35,7 pont
  • 6 évfolyam gimnáziumba jelentkezőknél: 35,4 pont
  • 9. évfolyamra jelentkezőknél: 33 pont

matekból

  • 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 28,5 pont
  • 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezőknél: 29,2 pont
  • 9. évfolyamra jelentkezőknél: 21 pont

A tavalyi statisztikákból látszik, hogy általánosságban véve a diákoknak a magyar feladatlap jobban sikerült, mint a matek.

Ezek a középiskolai központi írásbeli témakörei

Ha az idei tanévben írjátok a központi felvételit, első körben feltétlen nézzétek meg, milyen témakörökkel találkozhattok az idei vizsgán.

Középiskolai felvételi magyar nyelvből

A magyar feladatsor része mindig évfolyamtól függetlenül egy rövid fogalmazás írása. Fontos, hogy erre elég időtök maradjon, mert elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a legfontosabb megállapításokat bekezdésekre tagolva ki tudjátok fejteni. Közben pedig figyelnetek kell a helyesírásra, az igényes szóhasználatra is.

A többi feladat az Oktatási Hivatal közlése szerint az alábbi témakörökre épül

8 osztályos gimnáziumba készülőknél:

  • szövegértés
  • helyesírás (a cselekvést, történést kifejező szavak idejének írásmódja, magán- és mássalhangzók hosszúságának jelölése, j hang jelölése, a mondat helyesírása, személy-, állat-, egytagú földrajzi nevek, a „tj”, „lj”, „dj”, „nj”, „dt”, „ts” betűkapcsolatból származó összeolvadást vagy hasonulást tartalmazó szavak, a tulajdonságot kifejező szavak fokozott alakjainak írása)
  • hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, egyjelentésű szavak)
  • betűrend és elválasztás
  • szólások és  közmondások
  • összetett szavak felismerése, alkotása
  • az élőlények, tárgyak, gondolati dolgok, a tulajdonságot kifejező szavak és azok fokozott alakjainak, valamint a mennyiségeket kifejező szavak és azok fokozott alakjainak felismerése, csoportosítása jelentés alapján
  • cselekvést, történést kifejező szavak felismerése, a múltban, jelenben és jövőben zajló cselekvések, történések megkülönböztetése
  • mondatvégi írásjelek helyes használata (pont, kérdőjel, felkiáltójel)

6 osztályos gimnáziumba készülőknél:

  • helyesírási alapelvek
  • betűrend, elválasztás
  • szavak szerkezete (szótő, toldalék, képző, jel, rag),
  • hangalak és jelentés (rokon értelmű, ellentétes jelentésű, azonos alakú, több jelentésű szavak, hangutánzó, hangulatfestő szavak),
  • állandósult szókapcsolatok (szólás, közmondás),
  • magánhangzó-törvények (szavak hangrendje),
  • mássalhangzó-törvények (részleges hasonulások, teljes hasonulások, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
  • páros rím, hasonlat, metafora, megszemélyesítés, párhuzam, ellentét, allegória, fokozás, túlzás, megszólítás.

9. évfolyamra jelentkezőknél:

  • különféle megjelenésű és típusú szövegek megértése,
  • a helyesírási, nyelvhelyességi szabályoknak és a szövegtípusoknak megfelelő szövegek alkotása (elbeszélés, leírás, jellemzés, érvelés),
  • a szó szerinti, az értelmező, a kritikai és a kreatív olvasás,
  • kommunikáció és tömegkommunikáció, a tömegkommunikáció műfajai (reklám, hír, hirdetés, apróhirdetés),
  • szóképzés,
  • szóösszetétel, az összetett szavak helyesírása,
  • szószerkezetek (alárendelő: alanyos, tárgyas, határozós, jelzős; mellérendelő: kapcsolatos, ellentétes, választó, magyarázó, következtető).
  • mondatfajták azonosítása a közlés szándéka szerint,
  • az egyszerű mondat típusai, szerkezete, helyesírása,
  • a szórend és a mondatjelentés kapcsolatának vizsgálata,
  • mondatrészek elemzése
  • a művészi szöveg stilisztikai-poétikai sajátosságai (például rím, ismétlés, metafora, allegória)

Középiskolai matematika írásbeli

A matematika feladatlap egyik nehézségét az adja, hogy akár 6, 8 évfolyamos gimnáziumba vagy 9. évfolyamra jelentkeztek, nem használhattok számológépet. A következő témakörökkel találkozhattok a vizsgán:

8 osztályos gimnáziumba készülőknél

  • Természetes számok 10000-es számkörben
  • Számok képzése és a helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete
  • Számok helye a számegyenesen
  • Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
  • Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
  • Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
  • Hiányos művelet és műveletsorok megoldása
  • Szöveges feladatok megoldása
  • Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása
  • A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei
  • Negatív számok a mindennapi életben
  • Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
  • Sorozatok
  • Táblázatok értelmezése,
  • Egyszerű diagramok értelmezése
  • Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
  • Alakzatok kerületének, területének kiszámítása.
  • Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
  • Tengelyes tükrözés, nagyítás, kicsinyítés.
  • Mérések és átváltások
  • A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
  • Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása
  • Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
  • Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
  • Tájékozódás négyzethálón, térképen.

6 osztályos gimnáziumba jelentkezőknél:

  • Halmazok ábrázolása, halmazműveletek alkalmazása
  • Természetes számok, helyi érték, kerekítés. Műveletek, műveleti sorrend. Osztó, többszörös.
  • Törtek fogalma, egyszerűsítése, bővítése, összehasonlítása. Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása természetes számmal.
  • Tizedes törtek.
  • Negatív számok. Ellentett, abszolút érték. Egész számok összeadása, kivonása.
  • Számegyenes, koordináta-rendszer, koordináták leolvasása, pontok ábrázolása
  • Mértékegységek, mértékegységváltások.
  • Adatok leolvasása, ábrázolása, rendszerezése, elemzése. Táblázatok, diagramok, grafikonok.
  • Két vagy több szám átlaga. Átlag fogalmának ismerete, alkalmazása.
  • Geometriai alapfogalmak, ponthalmazok.
  • Térszemlélet, testek nézetei, hálói.
  • Felszín-, térfogatszámítás.
  • Sorozatok, szabályfelismerés, szabálykövetés.
  • Összeszámlálási feladatok megoldása.
  • Valószínűségi kísérletek, események gyakorisága.
  • Matematikai szaknyelv használata, például és, vagy, minden, van olyan, tagadás.
  • Igaz, hamis állítások, egyszerű következtetések.
  • Szöveges feladatok megoldása különféle módszerekkel, például szakaszos ábrázolással, visszafelé gondolkodással.

9. évfolyamra jelentkezőknél:

  • Elemi kombinatorika (összeszámolás, sorrendek száma, kiválasztás).
  • Matematikai állítások (igaz és hamis állítások megfogalmazása, állítások igazságának eldöntése, ha...akkor szószerkezetek megértése, alkalmazása, állítások tagadása).
  • Műveletek törtekkel.
  • A tizedes törtek fajtái (véges, végtelen, végtelen szakaszos).
  • A kerekítés szabályainak alkalmazása.
  • Pozitív egész kitevőjű hatványok ismerete
  • Számrendszerek ismerete.
  • Összetett számok prímtényezős felbontása,
  • Műveletek algebrai kifejezésekkel
  • Elsőfokú egyenletek megoldása.
  • Szöveges feladatok megoldása egyenlettel.
  • Százalékérték, százalékláb és alap meghatározása összetett feladatokban.
  • Két halmaz közötti hozzárendelések, alaphalmaz, képhalmaz fogalma, meghatározása egyszerű esetekben, egyértelmű, többértelmű hozzárendelés.
  • Megfeleltetés, arányos osztás, egyenes arányosság
  • Koordináta-rendszer, pont koordinátái
  • Grafikonok értelmezése, elemzése, adatok leolvasása.
  • Számpárok ábrázolása koordinátarendszerben.
  • Szabály megállapítása grafikon és táblázat alapján.
  • Átlag, módusz, medián.
  • Gyakoriság és relatív gyakoriság, valószínűség és relatív gyakoriság kapcsolata.
  • A háromszögek csoportosítása, négyszögek, speciális négyszögek.
  • Geometriai transzformációk megadása, alkalmazása.

Ezeken kívül hasznos lehet a felkészülésben, ha a korábbi évek feladatlapjait is alaposan átnézitek, mert a feladatlapok összeállításának szempontjai, a feladattípusok belső arányai a korábbi évekhez képest idén sem változnak alapvetően, ezért a régi feladatlapokat érdemes megnézni, egyszer vagy akár többször kitölteni.