Három tipp tanároknak: mire figyeljünk a járvány alatt?
A negyedik hullám közepén (is) jól jön egy kis segítség. Tanároknak gyűjtött össze tippeket a HVG Extra Pszichológia kiadása.
A negyedik hullám közepén (is) jól jön egy kis segítség. Tanároknak gyűjtött össze tippeket a HVG Extra Pszichológia kiadása.
Gyarmathy Éva szerint el kell engedni azt, hogy "mi tudjuk, mit kell tudnia a gyereknek".
A felkészülés hosszú, az egymást követő vizsganapok mentálisan és pszichésen is megterhelőek – mondja az érettségiről dr. Gács Boróka és Kovács Petra tanácsadó szakpszichológus. Úgy látják, fontos, hogy a felnőttek elismerjék és kimondják: a világjárvány és a hónapok óta tartó digitális oktatás ellenére az érettségi elvárások nem csökkentek, ennek pedig igenis nehéz megfelelni 18 évesen.
Aggodalom a családért és a barátokért, bezártság, elszigeteltség – többek között ilyen érzésekkel fordulnak diákok az Eduline által megkérdezett szakpszichológushoz. A kisebb-nagyobb megszakításokkal lassan egy éve otthon tanuló középiskolások és egyetemisták egy részénél a koronavírus-járvány által kiváltott stressz hangulatingadozást, szorongást, fásultságot, kimerültséget, alvási problémákat is okozhat.
Ugyanis nagy változást jelent az óvodáskor után a gyerekek életében - mondta Csehák Hajnalka pszichológus.
A Debreceni Egyetemen szimulációs gyakorlatokkal készítik fel a végzős hallgatókat a koronavírusos betegek kezelésére. Angliában kiderült, mi alapján fogják megkapni az érettségi eredményeiket a végzős diákok, nálunk azonban erre a döntésre még jövő hétig várni kell. Összeszedtük a mai nap legfontosabb oktatási híreit.
Mit tehetnek a tanárok, ha a távoktatásban is felüti a fejét az iskolai zaklatás? Dr. Jármi Évát, az ELTE PPK Iskolapszichológiai Tanszékének egyetemi adjunktusát kérdeztük.
Az iskolai és online zaklatás szinte már mindennapos téma lett a sulikban, otthon és a diákok között is. De hogyan lehet megelőzni a bajt? Vagy ha már megtörtént, hogyan lehet segíteni a zaklatások áldozatainak? Dr. Jármi Évával az ELTE PPK Iskolapszichológiai Tanszékének egyetemi adjunktusával beszélgettünk.
Átlagosan 418 ezer forint megtakarításuk van a 19 és 29 év közöttieknek, mégis szoronganak pénzügyeik miatt - derül ki egy friss felmérésből.
Kihez fordulhatnak a diákok az iskolában probléma esetén? Mi vagy ki szolgálja a tanárok védelmét? Az utóbbi időben elharapózott iskolai erőszakok száma miatt megnéztük, milyen működő törekvésekkel igyekeznek megoldani a problémát.
Miért nem jó, ha a diákok a nyarat is tanulással, felzárkózással töltik? Deliága Éva gyermekpszichológus fontos dolgot üzen a szülőknek.
Sok olyan óvodás van, aki kimarad az olvasás, a történetmesélés élményéből. A kutatások szerint ők kevésbé lesznek később motiváltak az olvasásra, nagyobb valószínűséggel küzdenek majd tanulási nehézségekkel. Ez azzal is összefügghet, hogy akinek rendszeresen mesélnek, azzal valószínűleg többet is beszélgetnek, játszanak a szülők, és ez fordítva is igaz – mondta az Eduline-nak Kovácsné Kelemen Anikó óvodapszichológus, aki az iskolaérettségről, a túlzásba vitt "képernyőzés" hatásairól is beszélt.
A legtöbb óvoda és iskola rendelkezik pszichológusi státusszal, de sok esetben a munkaerőhiány miatt nincsenek betöltve a pozíciók.
Az online játékok használóinak nagy részét nem veszélyezteti a játékfüggőség - mondta az Eduline-nak Bányai Fanni pszichológus, az ELTE PhD-hallgatója, a téma kutatója, aki úgy véli, érdemes lenne "érzékenyítő programokat" szervezni a gyermekeiket a videójátékoktól féltő szülőknek, "meg kell érteniük, hogy ez is ugyanolyan tevékenység, mint bármilyen más hobbi".
Amint kezdetét veszi a logikus és racionális bal agyfélteke intenzív igénybevétele – vagyis az iskola –, az érzelmi agy „lemarad”, és egyre nagyobb hátrányba kerül, mondta Bagdy Emőke pszichológus.
Hogyan függ össze a beszédhiba és a mozgáshiány? Miért baj, ha a szülők kevesebbet beszélnek a gyerekekkel és a gyerekek előtt?
Annál nagyobb ajándékot, mint hogy együtt jól érezhetjük magunkat, egy gyerek nem kaphat! És ugyanígy jól kellene, hogy érezze magát az iskolában is – olvasható Vekerdy Tamás Facebook-oldalán.
Megduplázódott a depressziós serdülők száma - derül ki a német Kaufmännische Krankenkasse (KKH) egészségbiztosító felméréséből. Az iskolában különösen a verseny és a teljesítménykényszer terheli a gyerekeket. De mit tehetnek a szülők és a tanárok?
Az iskolakezdés, a teljesítménycentrikusság, a kortársaknak és az otthoni elvárásoknak való megfelelés – egyebek mellett ezek is hozzájárulnak ahhoz, hogy még az óvatosabb becslések szerint is csaknem minden negyedik-ötödik gyermek küzd valamilyen pszichés problémával.
Minél jobban szorong egy gyerek, annál inkább romolhat a teljesítménye - hangsúlyozta Orosz Katalin klinikai szakpszichológus, akit a gyerekek bizonyítványosztás miatti szorongásáról kérdeztek az M1 aktuális csatorna műsorában.