"Minek kell hét óra egy àltalànos iskolàban?" - kiborultak a szülők az óraszámok miatt
Sok eduline-olvasó reagált arra a levélre, amelyet egy középiskolás írt a diákok leterheltségéről.
Sok eduline-olvasó reagált arra a levélre, amelyet egy középiskolás írt a diákok leterheltségéről.
Egy nap alatt majdnem kilencezren lájkolták és háromezren osztották meg annak a középiskolásnak a Facebook-posztját, aki az Oktatási Hivatalnak címzett levelében arra panaszkodik, a rengeteg tanóra, az ingázás és a tanulás miatt sem sportolásra, sem a barátaira, sem szórakozásra nem jut ideje. "Minden egyes nap egy borzasztó körforgás" - írja.
Miért baj, ha egy elsős általános iskolásnak napi hat órája van? Tud-e készülni az érettségire és a nyelvvizsgára egy középiskolás, ha hetente kétszer-háromszor nyolc tanórát kell végigülnie? Olvasói vélemények és beszámolók.
Az állam lehetőséget biztosít a diákoknak, hogy az Országos Diákparlament keretein belül foglalkozzanak ügyeikkel. 50 pontban fogalmazták meg javaslataikat, többek között érzékenyen érintette őket az érettségi szabályok gyors változtatása, nagyobb rugalmasságot szeretnének a tananyagban és csökkenteni a leterheltségüket, a régi atlaszt szeretnék használni az érettségin, demokratikus jogokat követelnek az iskolai és városi érdekérvényesítéshez, valamint állítsák vissza a 18 éves tankötelezettséget.
A korábban ígért 2018-as módosítás helyett több időt szánnának a változtatásra. Addig is marad a leterheltség.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet javaslatai alapján el lehet térni a Nemzeti Alaptantervtől és a kerettantervben meghatározottaktól. Nem lesz sok ideje a tanároknak a felkészülésre, augusztusban készülnek csak el az ajánlások. Akár a tananyag harmadát is elhagyhatják majd a tanárok, de komoly felelősséggel.
A tervek szerint harmincperces tanórák lesznek az általános iskola első és második osztályaiban a jövőben.
Az általános iskolás diákok 90 százaléka érzi magát valamilyen nyomás alatt a vizsgák miatt, többeknek alvási problémáik is vannak - állapította meg egy angol felmérés.
Horváth Péter szerint a Köznevelési kerekasztalon keringtek ötletek arról, hogyan lehetne csökkenteni a tanulók terheit, de nem jutottak megállapodásra. Ennek ellenére Lázár János miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy Palkovics László javaslatot tett a tananyag csökkentésére.
A tanulónak csak törvényes képviselője kérésére kellene részt vennie a kötelező tanórákon kívüli foglalkozásokon - erről kezdhetnek aláírásgyűjtésbe, megfelelő támogatottság esetén pedig népszavazást kell tartani. Ha sikeres lesz a kezdeményezés, az véget vethet a kötelező önkéntes szolgálatnak, ami az érettségi egyik alapfeltétele.
Még októberben - a nagyobb tiltakozási hullámot jóval megelőzve - kezdett munkába egy iskolai szakkör, hogy részletes kiadványt készítsenek arról, hogy miként látják az oktatási rendszert és az iskolák hétköznapjait, valamint szerintük milyennek kellene lennie. Bár nincs cselekmény, mégis olyan, mintha Fantázia és a való világ síkján mutatnák be a két oldalt.
A legfejlettebb gazdaságokat tömörítő OECD februári elemzése szerint átlag alatti iskolai tanulási idővel működik a magyar oktatás a matematika tanításában, az általános iskolában a természettudomány tekintetében a sereghajtók közé tartozunk. A leterheltséget viszont jellemzi, hogy a 15 évesek körében átlag feletti a diákok iskolán kívüli tanulási ideje, főleg a sok házi feladat miatt.