szerző:
Nagy Barnabás

Egy budapesti suliban jártunk, ahol már nincs kitiltva az okostelefon az osztálytermekből, és a házit is elektronikusan küldik el a diákok. Alternatív órákon azt is megtudtuk, hogy nem csak a kütyük lényegesek, hanem egy új szemléletmódra van szükség az oktatásban, amit például azzal is fejleszteni lehet, ha felhívják Szingapúrt.

A zuglói Herman Ottó Általános Iskolában tegnap reggel alig lehetett odaférni a 27-es terem ajtajához, ahol a két, a megszokottól merőben eltérő órára készültek. A Microsoft Skype-a-thon nemzetközi eseményének a XIV. kerületi suli is egyik helyszíne volt.

A Skype-a-thon lényege, hogy 48 órán keresztül a világ 47 országából csatlakozó résztvevők közreműködésével a diákok és a vendégek együtt utaznak több mint hárommillió virtuális mérföldet, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a technológia oktatásban betöltött szerepének fontosságára.

Az első órán Színész Bob, azaz Horváth Kristóf slammer tartott magyarórát a gyerekeknek, természetesen Skype-on keresztül. Az óra nem csak azért volt rendhagyó, mert általában valószínűleg kevés órán hangzanak el kifejezések a szleng legmélyebb bugyraiból - legalábbis tanár szájából -, hanem azért is, mert 30 percre bejelentkezett az magyarórára egy művész, aki mégsem tanár, és a figyelmet folyamatosan fenntartva mesélt a hexamterekről, ami tényleg művészet.

A következő órára angolosok érkeztek, akik 9500 kilométerrel járultak hozzá a virtuális utazáshoz. Egy másik osztállyal léptek kapcsolatba, a feladat pedig az volt, hogy eldöntendő kérdésekkel találják ki kölcsönösen, hogy ki honnan skype-ol (a magyar csapat Szingapúrból kapott partnereket). Többek közt az ilyen konkrét problémamegoldások állnak a digitális oktatás középpontjában - ezt már Tószegi Attila igazgatótól tudtuk meg. Ő nem is annyira csak a kütyükben látja a jövőt, hanem egy teljes módszertani paradigmaváltásban, amivel a 21. századi készségeket lehet fejleszteni.Ezek a készségek pedig a kreativitás, innováció, kritikai gondolkodás és problémamegoldás, kommunikáció és együttműködés.

Microsoft Innovatív Iskola program
A Microsoft komplett iskolai kommunikációs rendszer kiépítésével, a legmodernebb felhő alapú technológiákkal, gyakorlati képzésekkel, személyre szabott mentori szerepvállalással és a külföldi és hazai tapasztalatok átadásával segíti az Innovatív Iskolák tehetségműhelyeinek felállítását. A techcég évek óta foglalkozik oktatáskutatással és fejlesztéssel, tavasszal pedig Budapesten tartották az általuk kiválasztott tanárok világfórumát, az Educator Exchange-t, amiről itt számoltunk be.

A Microsoft Innovatív Iskola programjában három éve résztvevő suli diákjai és tanárai nem zárják ki az órákról az "okos cuccokat", az interaktív tábla és a virtuális osztályterem már megszokott, ahogy az e-mailen küldött házi feladat is. Prácserné Kóbor Erika magyartanár szerint a hermanos tanárok újító szelleműek, és sokat tanulnak a diákoktól, eddig például a slam poetry sem volt az iskola magyartanárainak repertoárjában.

A tanárok azt vették észre, hogy a diákok sokkal motiváltabbak, ha használhatják a netet egy-egy probléma megoldására, ahogy azt egyébként a sulin kívüli világban is teszik. Ezért aztán a Hermanban bőven belefér, ha valaki órán Google-ben keresi meg a választ a kérdésére.

Kérdésünkre, miszerint mi lesz azokkal a diákokkal, akik otthon nem rendelkeznek gyors nettel és megfelelő eszközökkel, Tószegi azt mondta, hamarosan kapnak egy adag táblagépet a Microsoft programjának keretében, az eszközöket pedig a diákok haza is vihetik. Pár éven belül - az intézményvezető reményei szerint - mind a 735 hermanos diák kaphat tableteket.