szerző:
Rodler Lili
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A bombariadók nem általános jelenségek az iskolában, tűzriadókkal szokták felkészíteni a diákokat, hogy ilyenkor rendezett sorokban hagyják el az épületeket. Mégis, amikor élesben történik egy evakuáció, kérdés, hogy a gyerekek hogyan élik meg belül az eseményeket.

A múlt hét csütörtökön történt tömeges bombariadó felkavarta az iskolák életét. Pániknak talán nem volt nyoma, de észrevehető volt mind a középiskolások, mind pedig az általános iskolások körében a megszeppentség. Az utóbbiak esetében talán jobban, mivel nehezebben lehet nekik ilyenkor elmagyarázni, hogy mi is történik pontosan, amikor minden cuccuk nélkül kell elhagyniuk az épületet.

Ezeket érdemes tudni a csütörtöki bombariadókkal kapcsolatban

„Egy ilyen szituációban, ami hirtelen jön és érezhető egy bizonyos fajta fenyegetettség mindenkinek nehéz, hiszen sérül a kontroll- és a biztonságérzetünk. A kisebbek azért is élhetik meg nehezebben, mivel nekik kevésbé vannak meg a megküzdési stratégiáik” – nyilatkozta az Eduline-nak Szendrei Judit iskolapszichológus.

A bombariadóra nem lehet igazán felkészülni
Az iskolák a bombariadóra eddig külön nem készültek. Év elején rendszerint elpróbálják, hogy mi a teendő tűzriadó esetén. A tanárok egyik legfontosabb feladata ilyenkor az, hogy éreztessék a gyerekekkel, hogy kompetens felnőttek veszik őket körül, akik vigyáznak rájuk.

Azt is hozzátette, hogy nagyon fontos a diákok biztosítása arról, hogy mit éreznek: félelem, szorongás, akár pánik, az ebben a helyzetben természetes. "Komolyabb reakciók, például pánikroham általában akkor jelentkezhet, amikor a fenyegetettségérzés egy korábban átélt traumát idéz fel"- emelte ki a szakember. Ilyenkor akár egy poszttraumás helyezet is kialakulhat. Ekkor érdemes szakember segítségét kérni, aki terápiás keretek között igyekszik oldani a distresszt.

Az első legfontosabb biztonsági forrást egy gyerek életében a szülei adják, ezért az ő szerepük egy fenyegetettségérzéssel összekapcsolt esemény után kulcsfontosságú. A szakember szerint fontos biztosítani annak a lehetőségét, hogy a gyerekek szabadon beszélhessenek az érzéseikről, például azzal a felütéssel, hogy „hallom, mik történtek ma az iskolákban, nálatok hogy volt? Nagyon megijedtél?”

„A gyerekek érzéseire érdemes ilyenkor rákérdezni. Esetleg jó lehet a saját érzéseinkről is beszélni a témával kapcsolatban, de megnyugtató módon, úgy, hogy ne árasszuk el őket a saját rossz érzéseinkkel. Igyekezzünk elkerülni a katasztrofizálást, de az is lényeges, hogy sose bagatellizáljuk el, amit a gyerekek mondanak.

Az egyik legeffektívebb megoldása a szorongások feloldásának az, ha a szülők a kisebb – és természetesen a nagyobb - diákok értésére adják, hogy a felhajtás értük történik, a biztonságukért.

A szavak szintjén ennek úgy kell kinéznie, hogy szülők a későbbiekben - de az akut helyzetben a tanárok is - biztosítják a gyerekeket arról, hogy ezt a szituációt a felnőttek kezelik.

Hogyan magyarázzuk meg a történteket a kicsiknek?

Lehetőleg minél egyszerűbben, lényegretörően. „Esetleg arról is érdemes lehet beszélni, hogy vannak, akik ijesztgetik a másikakat, mert ettől érzik magukat erősnek. A kisebbeknél talán másként érdemes megfogni a dolgot, ott azt lehetne kidomborítani, hogy nem volt valódi a veszély, csak nagyon csúnyán rájuk akartak ijeszteni.” – fejtette ki a szakember.

Változás az étkezésben, felriad álmában, esetleges bezárkózik

A traumák a pszichológus szerint rengeteg módon ki tudnak ütközni a gyerekeken. Szülőként vannak jelek, amikre érdemes figyelni, hiszek ezekből látszik, hogy még nem tette túl magát az eseményeken. Ilyen például

  • az alvás és az étkezés megváltozása,
  • az éjszakai felriadás,
  • rémálmok,
  • és a bezárkózás is.

„Jó megoldás, ha a gyerekeket hagyjuk magukból kijátszani az érzéseiket. Az sem baj, ha harcos játékokon keresztül, mivel ilyenkor a játék során a gyerekek át tudják dolgozni magukban az érzéseiket” – emelte ki Szendrei.

Az iskolai osztályfőnöki megbeszélések is fontos szerepet játszanak, mivel egyfajta biztonságérzetet tudnak generálni, illetve éreztetni a diákokkal, hogy az ő védelmük – testi és érzelmi is – a legfontosabb.

„Az ilyen beszélgetéseken a tanárok is könnyen fel tudják mérni, hogy kit hogyan érintett a dolog. És ha a szülői biztatáson és a tanárok megerősítésén is túl benne marad a gyerekekben a szorongás, akkor érdemes az iskolapszichológushoz fordulni”.

A történtek után Szendreihez is fordultak a bombariadó kiváltotta reakcióval, azt pedig szerinte sikerült is feloldani. Szerinte ugyanakkor az egyén és helyzetfüggő, hogy kik azok, akik képesek hamar túllépni a történteken, és hogy kikkel marad viszonylag hosszabban a szorongásérzés. Az biztos, hogy akiknél akár több hét után is fennmarad és nem tud egészen elmúlni a szorongás, mindenképp érdemes szakemberhez fordulni.