A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint szemfényvesztés a szeptember 1-jén életbe lépett életpályamodell, ezért csatlakoznak a tanárok és szülők által szervezett szombati tüntetéshez. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) úgy gondolja: egyedül a tanároknak köszönhető, hogy a kapkodva bevezetett köznevelési törvény ellenére tovább folyik az oktatás.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a munkaterhelések növekedése "eliminálja", azaz eltünteti a "részlegesen megvalósított" pedagógus-béremelést - tájékoztatta pénteken a szakszervezet vezetője az MTI-t.
Medrey László szerint az életpályamodell szemfényvesztés, mert az alapbér ugyan nőtt, de a jövedelem stagnál, számos esetben csökken. Úgy vélte, hogy ha a megnövekedett alapbért "visszaosztják" a megnövelt munkaterhelés óráival, kiderül, hogy az óradíj mértéke "nem igazolja vissza a kormányzati optimizmust". Ebben a helyzetben a kormány ügyesen játssza el ismét az okos lány szerepét, a társadalom csak azt látja, hogy hoztam, a pedagógusok meg azt érzik, hogy nem is - fogalmazott az PDSZ elnöke.
Ahogy korábban megírtuk, a szeptember 1-jével bevezetett pedagógus-életpályamodellel 22-ről 32 órára nőtt a tanárok kötött munkaideje. Alapbérüket átlagosan 34 százalékkal emelték, eltörölték viszont a túlóra- és a helyettesítési díjat, illetve egyes pótlékokat, így van olyan, akinek több tízezer forinttal csökkent a fizetése. Őket az emberierőforrás-miniszter ígérete szerint novemberben kompenzálják, szeptemberig visszamenőleg. Az életpályamodellel kapcsolatos összes cikkünket itt találjátok.
Mendrey szerint a 2010-es választásokon győztes koalíció már a kampányban beígérte a pedagógusi életpályamodell megalkotását, amit "folyamatosan lebegtettek" három éven keresztül. "Majd, mire döntöttek róla, kiderült hogy ellentétes a korábbi ígéretekkel" - mondta.
Medrey László úgy fogalmazott, hogy valójában a túlórák kifizetését szüntették meg és a túlórákat beépítették az iskolában kötelezően eltöltendő időbe. Így állhatott elő szerinte az a "hungarikumként" értékelhető helyzet, hogy ha valaki nem tudja megtartani az óráit, annak az óradíját levonják, aki viszont helyettesíti, az nem kapja meg a pluszmunka díját.
A PDSZ szerint "kritikán aluli" a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működése is. Ugyanis sorozatosak az egymással gyakran szöges ellentétben álló utasítások, az iskolák jó részében ma sincs állandó órarend és tantárgyfelosztás. Továbbá, mintegy 200 iskolában úgy kezdődött el a tanév, hogy nem volt kinevezett igazgató - mondta.
Mindezért a PDSZ is csatlakozik ahhoz az október 5-i, budapesti demonstrációhoz, amelyen számos civil szervezet kíván tiltakozni a köznevelés jelenlegi iránya ellen - közölte Mendrey László. A Hívatlanul Facebook-csoport által szervezett tüntetésről itt olvashattok.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint október 5-re, a pedagógusok világnapjára kézzel fogható valósággá vált a szeptember 1-jével, "hatalmi diktátummal" bevezetett köznevelési törvénynek a magyar oktatásra gyakorolt kedvezőtlen hatása, és a pedagógusok életpálya-modelljének anomáliái.
A szakszervezet pénteki közleményében hangsúlyozta, hogy az oktatás minden résztvevője most szembesül azzal, hogy a kutatások és felmérések nélkül, előkészítetlenül, az új munkaszervezési forma kipróbálására és az arra való felkészülésre kellő időt nem hagyva bevezetett törvényt nem lehet betartani. Ez már-már ellehetetleníti az oktatást, az iskola működését - írták.
Szerintük az, hogy az iskolákban ma mégis minden nehézség ellenére folyik a tanítás, az elsősorban a kötelességtudó, munkájukat hivatásnak tekintő pedagógusoknak köszönhető. Azoknak a pedagógusoknak, akik számára olyan új bérezési rendszert vezettek be, amely nem ismeri el a nagyobb tudást, a több és jobb minőségben végzett munkát. Azoknak a pedagógusoknak, akik a nagyobb munkaterhek mellett, a megemelt munkabérek ellenére jó esetben ugyanolyan, rosszabb esetben kevesebb jövedelmet kapnak - tették hozzá.
Emlékeztettek arra is, hogy a PSZ két éve figyelmeztetett ezekre a veszélyekre, ám ezt sem a pedagógusok, sem a társadalom nem vette komolyan. "A hatalom ugyanis kiváló kommunikációs technikával, a béremelés folyamatos hangoztatásával elaltatta az érintettek éberségét, megosztotta a pedagógustársadalmat" - fogalmazott az érdekvédelmi tömörülés, hozzátéve, hogy a béremelés folyamatos hangoztatása a pedagógusok ellen fordította a közhangulatot.