szerző:
Szabó Fruzsina
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megvan, milyen „kreatív” megoldásokkal szervezné meg a március 16-tól kezdődő határozatlan idejű sztrájkot a két nagy pedagógus-szakszervezet.

Részletes felhívást tett közzé oldalán a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) – arra kérik a pedagógusokat, hogy minél többen csatlakozzanak a március 16-án kezdődő munkabeszüntetéshez, amelyet a kormány sztrájkrendelete miatt „kreatív” módszerekkel fognak megszervezni. Részletes tájékoztatókat tett közzé a Pedagógusok Szakszervezete is.

Lesz sztrájk március 16-án

„A sztrájktárgyalások nem vezettek eredményre, ahogy a kétórás figyelmeztető sztrájk sem. A kormány nem biztosít a 10%-os pótlékemelésen kívül további béremelést, de a munkaterhelés csökkentésére vonatkozó követelést sem fogadta el. Ezért, hogy a további tárgyalásokat befolyásoljuk, nem marad más, mint a végső kényszerítő eszköz, a határozatlan idejű munkabeszüntetés. Nagyon fontos, hogy országszerte, minden intézményben, együtt, lehetőleg egy napon, 2022. március 16-án kezdjünk hangot adni elégedetlenségünknek” – írja a szakszervezet, amely arra kéri a pedagógusokat, hogy alakítsák meg a helyi sztrájkbizottságot. Ehhez nem kell szakszervezeti tagság, bárki sztrájkolhat és részt vehet a helyi sztrájkbizottság munkájában.

„Beszéltünk korábban arról, hogy miután a bíróság elsőfokon a még elégséges szolgáltatásról szóló rendeletet tartja betartandó szabálynak, amelyet mi ugyan minden fórumon támadunk, de ha mégis ez az előírás, hogyan sztrájkoljunk kreatívan, úgy, hogy még ennek a rendeletnek a betartásával is érzékelhető legyen a sztrájk” – írják.

Arra kérik a szülőket, hogy ne küldjék iskolába/óvodába a gyerekeiket

A PDSZ szerint mozgósítani kell a szülőket, arra kérve őket, hogy ne küldjék iskolába/óvodába a gyerekeiket a sztrájk idején. Elképzelhető, hogy ehhez növelni kell a szülők által igazolható napok számát – erről nincs központi szabályozás, a tantestület változtathat a napok számán. „Emellett olyan szabályt vezethet be, hogy a mulasztás igazolása tekintetében alapos indoknak tekintendő, ha az intézményben a nevelő-oktatómunka – pl. munkabeszüntetés, tömeges fertőzés, ill. megbetegedés miatt – akadályozott” – emelik ki.

„A rendelet szerint az összevont felügyeletnek nincs akadálya, mivel a gyermek „azokkal a társaival tartózkodhat egy helyiségben a felügyelet biztosítása során, akikkel a sztrájkot megelőzően is a járványügyi intézkedések betartásával együtt lehet”. A rendelet miatt egy dolgot nem tudunk kivédeni, mégpedig azt, hogy a felügyeletre ne az intézményben kerüljön sor, ahogy azt eredetileg szerettük volna. Ezért különösen fontos, hogy lehetőleg ne jöjjenek be a sztrájk alatt a gyermekek, tanulók az intézménybe, hogy a kormányzati akarat ellenére is látható, érzékelhető legyen a sztrájk” – írják.

Hozzáteszik azt is: ha amiatt marad el egy óra, mert az osztály nem jelent meg, csak abban az esetben kell pótolni, ha emiatt a követelmények teljesítése nem lehetséges.

Az órákat megtartják. De nem az első három napon

Kreatív megoldást javasolnak annak az előírásnak a kipipálására is, amely a megtartandó órák arányáról szól. A sztrájkrendelet alapján a sztrájk ideje alatt az órák felét meg kell tartani, a végzős középiskolásoknál a kötelező érettségi tárgyakból pedig az összes órát. A jogszabály azt azonban nem pontosítja – emeli ki a szakszervezet –, hogy ezeket az órákat mikor kell megtartani.

„Megoldható ezért az, hogy a sztrájkolók közössége úgy dönt, a tanítási órák közül a sztrájk első három napján egyet se tart meg, az elmaradt 50%-ot pedig megtartja a következő héten, amikor is minden órát megtart, és ezek is sztrájknapok lesznek” – írják.

A PDSZ szerint ugyanakkor van egy másik lehetőség is: az, hogy a sztrájk helyett a csatlakozó pedagógusok a polgári engedetlenség eszközét vetik be, és egész egyszerűen megtagadja a munka felvételét a sztrájk napjain.

Miért "néma" a magyarok fele?

Érdemes-e már gyerekkorban elkezdeni a nyelvtanulást? Mire jó a „babaangol” és az „ovis német”? Milyen két tannyelvű iskolák működnek Budapesten, és milyen képzést kínálnak? Mennyibe kerül a nulláról eljutni a B2-es szintig? Ezeket a kérdéseket is megválaszoljuk a HVG Nyelvtanulás 2022 kiadványában, amely a nyelvvizsga előtt állóknak is segít.

Hogy könnyebb legyen választani, összehasonlítottuk a legnépszerűbb vizsgatípusokat, megnéztük a feladatokat és az árakat, sőt még a szakmai és az online nyelvvizsgákat is. A HVG Nyelvtanulás 2022 kiadványt keressétek az újságárusoknál vagy rendeljétek meg itt.