Döntöttek, jön a 9 osztályos iskola: 6 dolog, amit már most tudunk az újításról

6

Néhány év múlva már nem nyolc-, hanem kilencéves lesz az általános iskola - összeszedtük, mit tudunk az "alapévfolyamról".

Így néz majd ki az iskolarendszer

A tervek szerint az oktatási rendszer első nyolc éve három év óvodából, egy év alaposztályból - voltaképpen ez lenne a kilencedik osztály - és négy év alsó tagozatból állna.

hirdetés
hirdetés
Forrás: Fazekas István

Vagyis az alaposztály az óvoda és az iskola közötti szakadékot hidalná át, de az államtitkárság szerint "ez nem a nagycsoport megismétlése".

Kötelező lesz

Úgy tűnik, a 0. évet senki nem hagyhatja ki. Palkovics László oktatási államtitkár úgy nyilatkozott, nem szeretnék, hogy a jobb képességű gyerekek "átugorhassák" az alaposztályt, a tervek szerint az osztálynak együtt fog haladni, az osztályon belüli különbségket a tanítók kezelik majd. Erre - tette hozzá az oktatási államtitkár - továbbképzéseken készítik fel a tanítókat.

Mit tanulnak majd a 0. osztályban a diákok?

Írást és olvasást nem. Az oktatási államtitkár egyelőre szűkszavúan nyilatkozott a 0. év tartalmáról, de azt leszögezte, hogy az alaposztályban még nem írni, olvasni tanítják a gyerekeket, de "mindent megtesznek azért, hogy az írás és olvasás elsajátításához minél felkészültebbek legyenek".

Galló Istvánné: rémisztő a kormány bejelentése

Ebben az évben azonban már nem óvodapedagógusok foglalkoznak majd a gyerekekkel, ezt a "rávezetést" már az a tanító tartja, aki egy évvel később írni-olvasni tanítja majd a diákokat. Ehhez alighanem a tanítóképzés tartalmát is újra kell gondolni.

Mikor vezetik be?

Az eddigi nyilatkozatok szerint a 2019/2020-as tanévtől.

Ez azt jelenti, hogy mindenki 19 évesen fejezi majd be a középiskolát?

Elvileg igen. Az óvoda hároméves kortól kötelező, az azonban kérdés, a 0. évfolyam bevezetésével is megmarad-e az a lehetőség, hogy a még nem iskolaérett gyerekeket az óvodában tartsák még egy évig (ha megmarad, lesznek olyanok, akik 20 évesen érettségiznek majd).

Miért kell ez az egész?

Palkovics László azt mondta, azért van szükség plusz egy évfolyamra az óvoda és az iskola között, mert az oktatási ciklusoknak egymásra kellene épülniük az óvodától az egyetemig, így sokkal hatékonyabb lenne a rendszer. Jelenleg azonban nem ez a jellemző, gyakorlatilag minden elölről kezdődik minden ciklus elején.

Megint odacsaptak a kormánynak a tanárok: csak a saját elképzelésüket bocsátják vitára
hirdetés

Hozzászólások (6) , melyek közül a legfrissebbek:

kotaszekh

Bocsánat,eltévesztettem a szavazást!Nagyon egyetértek Lujza néni írásával véleményével!Teljesen igaza van!Nagy butaság a fent részletezett írás!Csak a 9.osztályt-ILYEN MÓDON ÉS CÉLLAL-létrehozni akarók,kitalálók hozzá nem értéséről árulkodik,de arról nagyon.
Azért szavaztam a piros lefelé mutató nyílra,mert azt hittem, a fenti cikkre szavazok, és nem engedi kijavítanom a szavazatomat .

sose értettem ezt a problémát...a lányomnak azt mondták hogy járja újra az ovi nagycsoportot, mert állítólag nem volt iskolaérett, annak ellenére hogy januári lévén fél évvel idősebb volt már mint én (augusztusi) amikor iskolába mentem. Ki kellett verjem a balhét hogy iskolába mehessen, mert se az ovónők se pedagógusi szakszolgála szerint nem volt "érett". Majd utólag az óvoda a nagy balhém után kiadta a papírt. És érdekes módon semmi probléma nem volt vele a suliban, most nyolcadikban az egyik legjobb központi felvételit írta az osztályban és most látjuk, hogy az összes középiskolába felvették ahova jelentkezett. Nem értem ma se miért kellett volna újrajárja a nagycsoportot. Viszont azt látom, hogy sok pedagógus osztja azt a véleményt miszerint a gyerekek nagy része nem "iskolaérett" nagycsoport után. Gyakorlatilag ma több gyereket tartanak vissza az ovónők és a pedagógiai szakszolgálatok mint amennyit továbbengednek iskolába, és sajnos ennek a helyességéről sok szülőt könnyedén meg is győznek, bár álatlában a szülő nem sokat tud tenni, a szakvéleménnyel szemben. Viszont nagyon sok olyan gyereket látok, akit visszatartottak, és egy kínszenvedés volt már a nagycsoport újra. ezen biztos hogy változtatni kell. Az első ötlete az volt a minisztériumnak hogy csak nagyon alapos indokkal lehessen visszatartani gyerekeket. Ez ellen tiltakoznak a pedagógusan, de szerintem alaptalanul, mert csak a tanító nénin múlna hogy tudja e motiválni a gyerekeket. Erre jött ez a 0. évfolyam ötlet. Azt mondom ez jóval elfogadhatóbb, mint 6 - éves gyerekeket óvodába tartani erőszakkal, mert gyakorlatilag most ez megy, és szerintem nagy kistzúrás a gyerekekkel, akik már alig várják a feladatokat, ennyi idősen már nemcsak kisautót akarnak tologatni.

Az én kisfiam a napokban volt 6 éves és Kaliforniában jár iskolába, Kindergarten-be. Előtte egy évig volt pre-school-ban, leginkább azért, hogy szocializálódhasson. Tavaly nyáron, tehát még 5 éves korában tehát elkezdte a Kindergartent. Meglepetésünkre az első órán már betűket tanultak, felismerni és leírni egyaránt. A dolog megdöbbentett bennünket és a család úgy döntött, hogy megkérjük az iskola igazgatóját, hogy a gyerek „visszaléphessen” a pre-school és a Kinder közötti osztályba, ahová az év-vesztes gyerekek járnak.

Az igazgatónő leült velem, a kinder tanítónőjével továbbá még két másik pedagógussal és győzködtek arról, hogy nem kell a gyereknek „visszalépnie”. Végül meggyőztek, de erős kétségek maradtak bennem. Azóta nyolc hónap telt el: a gyerek ír, olvas (persze még inkább csak betűz), számol 20-ig (összeadás-kivonás), ismeri a számokat százig. Már helyesen tartja a ceruzát a kezében, képes elvont fogalmakat használni – angolul és magyarul egyaránt. A gyerek írása ugyan eléggé kezdetleges (a társaié is...), de bátran és büszkén írnak – ahogy tudnak. Ugyanakkor hihetetlen fegyelemmel végzik a teendőiket – szinte mindegyik gyerek AKAR teljesíteni, valóban nem látni semmiféle kényszert az igyekezetükben.

Be kellett látnom, hogy az amerikai képzési rendszer hatékony, bármennyire is kételkedtem benne. Az osztálytermekben „természetesen” kombinálják a személyes tanítást az internetes tartalmakkal (tökéletes audió-vizuális rendszer működik minden osztályteremben), a gyerekek a tananyag részeként tabletet használnak (!!!) problémák megoldására. A 21 gyerekes osztályban 3 pedagógus foglalkozik velük. Sajnos torna- és énekóra nincs, viszont a 5-6 éves gyerekek naponta háromszor mennek ki az iskola játszóterére.

Összefoglalva úgy érzem, hogy lehet valami a nulladik osztály elképzelésben (ez itt nálunk ugye a Kindergarten), de ennek biztosítani kell a technikai és humán feltételeit. Megjegyezném, hogy az amerikai és a magyar iskola technikai színvonala között ég és föld különbség van, pedig ugye az a hír járja, hogy az amerikaiak ostobák.

nem-ek

Hol lehet erről a hat dologról, illetve erről az egész agyamentségről többet olvasni? Semmi nincs az oktatás hivatalos oldalain, akkor hogyan akarnak erről szakmai vitát, no és kivel?
Az iskolaéretlen gyermek nem véletlenül marad még egy évet óvodában, komoly szakmai okai vannak. Ha ő bekerül ebbe a 0. évfolyamba, mi lesz vele ott? Hogyan fog haladni, hiszen a fejlesztő pedagógus nagyon kevés. Ebből semmi előnye nem fog származni, hátránya annál több.
14 fő alatt önálló osztály nem indítható, csak összevontan. Akkor a leendő 0-1.o. kerül összevonásra?
Számtalan kérdést lehetne még felvetni, amire igen gyorsan kellene válaszolni odafentről az "okos" minisztériumból, mert nyakunkon a tervezett bevezetés. S ott senkit nem érdekel mi lesz ebből, csak az, hogy a kitalálmányuk legyen végrehajtva.Eredménye pedig nagyon kétséges...

A 9 éves általános iskola dilettáns baromság.
A magyar közoktatás történetében mindig is csak akkor szervezték át az évfolyambeosztást, ha valami oktatáshoz nem értő hülye politikus szellemi tevékenység nélkül látszatreformot akart csinálni.

Most is csak arról van szó, hogy a pedagógusoknak egy gumicsontot akarnak adni, ami eltereli a figyelmüket a közoktatás alapvető problémáiról, amelyeket többségében maga az Orbán-kormány okozott.

A közoktatás hatékonyságának javítási módja már régóta ismert:

1. Sokkal több osztályteremre volna szükség, hogy a tanulócsoportok létszámát a mostani 20-40 főről 5-10 főre lehessen lecsökkenteni.

2. Ingyenes tanszereket, étkeztetést, iskola utáni tanulószobát és szükség esetén kollégiumi elhelyezést kéne biztosítani a tanulóknak, hogy az otthoni szociális körülmények zavaró hatását csökkenteni lehessen.

3. Gyökeres tartalmi és módszertani reformra van szükség a korszerű pedagógiai tapasztalatok és technikai eszközök hasznosítása érdekében. Az otthoni házi feladatokat meg kéne szüntetni.

4. A kötelező közoktatást legalább érettségiig vagy szakmaszerzésig, a tanköteles kort legalább 20 éves korig ki kéne terjeszteni.

Lujza néni

36 éve vagyok tanító, most elsősöket tanítok. Higgyék el, nem mindenkinek van szüksége előkészítő évfolyamra. Ha 26 fős osztályokban kell ezt megvalósítani,nagyon eltérő fejlettségű gyerekek között, akkor ugyanott vagyunk, mint most. Senkivel nem tudunk eleget foglalkozni. Akinek szüksége van rá, nagyon sokat segíthet, de csak kis létszámú osztályokban. Az osztály két harmadának nem jelent nehézséget a mostani rendszer sem. Nekik mi szükségük egy 0. évre?

Új hozzászólás



hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X