szerző:
Eduline

Múlt heti cikkünkben írtunk arról, hogy rengeteg szakember hiányzik Magyarországon a felhasználói élménnyel foglalkozó szakterületről. A szakmában csak UX-szakembernek hívott munkakört kívülállóként nehéz elképzelni, ezért megkerestük Kovács Zsuzsát, a Prezi Senior UX-kutatóját, hogy meséljen arról, milyen munkát végez, és kinek ajánlja ezt.

A hazai szokásoktól eltérően a Prezinél két szerepkörre oszlik a szokásosan UX-Designeri pozíció: egy UX-kutató és egy Product Designer dolgozik párban a feladat különböző részein. Zsuzsa a felhasználói kutatásért felel: interjúkat készít a célpiac szereplőivel, hogy jobban megértsék, milyen problémák megoldásán érdemes dolgozniuk, illetve a megoldási lehetőségeket teszteli lehetséges felhasználókkal, hogy az azon dolgozó csapat jobban lássa, megfelelő irányba haladnak-e, és hogy megértsék, hol vannak még javítandó hibák, használhatósági gondok.

Az egész folyamat valódi csapatmunkát igényel, a kutató, a dizájner és a fejlesztők együtt ülnek le a meglévő eredményeikkel, és együtt építik fel a felhasználók életét segítő funkciókat. Ezért elengedhetetlen, hogy hatékonyan tudjon csapatban dolgozni az, aki erre a pályára készül. Emiatt nem is monoton a munkakör, Zsuzsa elmondása szerint neki nincs két egyforma munkanapja.

A szakember szerint az empátia a legfontosabb készség, amit a szakmája igényel. A használhatósági teszt egy nagyon bonyolult helyzet, melynél elengedhetetlen, hogy a kutató bele tudja képzelni magát a tesztelő helyzetébe, hogy tudjon az ő fejével gondolkodni – így tudja csak megérteni, mi okozza a problémákat, félreértéseket a tesztelendő megoldásnál.

Akkor való neked ez a munkakör, ha minden rendszerben meglátod a hibákat. Kovács Zsuzsa például a mindennapi életben is folyton észleli a kényelmetlenségeket okozó apróbb bakikat, melyek másnak talán fel sem tűnnek. Ő programtervező matematikusként végzett, de kiemelkedően alkalmasnak bizonyulnak a munkakörre mindazok, akik szociólógiát, pszichológiát vagy etnográfiát tanultak.

Egy ilyen állásra leginkább - a már Budapesten elérhető felnőttképzések megjelenés előtt - önképzéssel lehetett felkészülni. Korábban már írtunk arról, hogy a felhasználói élménnyel kapcsolatos ismereteket nem oktatják a hazai főiskolákon, egyetemeken. Kovács Zsuzsa szerint a témában megjelenő könyvek és konferenciák segítik leginkább a továbbképzést.