Abban egyetértenek az általunk megkérdezett tanárok, hogy a középszintű töriérettségi témái jók voltak, de azért ki tudtak emelni néhány hiányosságot is, ami megnehezíthette a diákok dolgát.
A középszintű történelemérettségi hivatalos megoldását itt találjátok meg, az emelt szintűét pedig itt.
Edényi László, a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatója, történelem szakos tanár az eduline-nak alapvetően pozitívan értékelte a mai középszintű feladatlapot. Mint mondta, a feladatok megfelelően szövegezettek voltak, és felölelték az oktatott témaköröket.
Elgondolkodtatóbb csak a második feladat C része volt, és kissé becsapós lehetett a negyedik feladat D része is az igazgató szerint. Bár több diák panaszkodott, hogy nem tanulták a középiskolában az Emberi és polgári jogok nyilatkozatát, Edényi László szerint a szöveg ismerete nélkül is, kizárásos alapon megtalálhatók a helyes válaszok.
Ma is segítünk eldönteni a vitát.
A Zrínyi igazgatója szerint a diákok többsége a 14-15-ös esszékombinációt választhatta, ugyanis a második világháborúról a diákok sokat tudnak, a tatárjárásról pedig sok információ kinyerhető az atlaszból. Ezzel szemben a 16-os feladat kiváltképp nehéz volt, hiszen a dualizmus korának nehéziparára alig pár mondatban térnek csak ki a tanórákon - tett hozzá Edényi László.
A nem hivatalos megoldásokat itt találjátok.
Az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet szaktanára és munkaközösségi vezetője az eduline-nak azt mondta, a gimnáziumukban közös álláspont, hogy bár a témák jók voltak a feladatok nem segítették a diákok nyugodt vizsgázását. Az igazgatóhoz hasonlóan ő is kiemelte, hogy a dualizmus nehézipara túlzottan szűk téma, de ő még a tatárjárásról szóló esszét is ilyennek tartja. Ennek ellenére ő is azon az állásponton van, hogy a diákok többsége a tatárjárás-világháború esszékombinációt választották többségében.
A töritanár kiemelte, hogy több helyen egyszerűen túl kevés volt a forrás. Példaként az ókori görög hitvilágról szóló esszét hozta fel, amiben a forrás egyetlen váza volt.
Dr. Bácskay András, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Ókortörténeti Tanszékének adjunktusa az eduline-nak elmondta, bár az ókori görög kultúrával foglalkozó esszéfeladathoz valóban kissé kevés forrást adtak meg egy istenalakokkal ábrázolt váza képével, a téma ismerős lehetett a diákoknak, hiszen az ókor oktatásakor a görög hitvilág kiemelkedő helyet kap. Azt is elmondta, hogy némileg meglepő, hogy történeti kérdés helyett vallási kérdést tettek fel az esszék közt, ugyanis általában a politikatörténeti téma jellemző ezen feladattípus esetén.
Az adjunktus szerint a Julius Caesarról szóló, rövid váalszt igénylő feladat a lexikális tudás és a forrás használatával együtt volt megoldható, amit ő szerencsés feladattípusnak tart. pozitívumként kiemelte, hogy az első feladat végén véleményalkotás is szükséges volt.
Meglepő módon nem nagyon hasonlított történelem érettségire, inkább valami irodalom és szövegértés kombinációjára - meséli nekünk Dénes Amanda Vanessza, aki idén emelt szinten érettségizett történelemből. Kérdeztek benne körülbelül két évszámot és három törvényt. A feladatok nagyrésze tényleg konkrétan szövegértésre volt kiélezve. Mondták is, hogy erre lesz, de arra nem számítottam, hogy ilyen mértékben.
Online képzés célja: Az előkészítő a 2018 májusi emelt szintű történelem érettségi írásbeli és szóbeli vizsgájára készít fel. | | Tudomány, szociológia, oktatás , Érettségi, nyelvvizsga , Érettségi felkészítők , Középiskola, érettségi felkészülés