Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Geometriát és egy váratlan feladatot is kaptak a diákok a matekérettségin

41
matematika érettségi 2012
Itt vannak az infók a középszintű matekérettségi második feléről
Forrás: Túry Gergely

Exponenciális és törtes egyenlet, geometria, halmaz és statisztikai feladat is van a középszintű matematikaérettségi második részében, amelyre 135 percet kaptak a diákok. Az eduline-nak nyilatkozó szaktanár szerint a kötelező feladatok közül kettő átlagos nehézségű, a harmadikkal azonban - amely számtani és mértani sorozatokról szól - lehetnek problémák, a feladat megfogalmazása ugyanis becsapós, vannak benne felesleges, zavaró információk is, amelyek nem szükségesek a példa megoldásához. "Itt a nagy kérdés az, tudják-e értelmezni a feladat leírását a vizsgázók" - mondta.

hirdetés

Itt találjátok a matekérettségi első részének nem hivatalos megoldásait

Itt pedig a második rész megoldási javaslatait nézhetitek meg

Folyamatosan frissülő összefoglalónkat itt olvashatjátok - 13 órakor jövünk a középszintű matekérettségi feladatsorával és a nem hivatalos megoldásokkal.

A matekérettségi második részének utolsó három feladata közül kettőt kell megoldani, a tanárok csak ezeket értékelhetik: idén a diákok egy statisztikai és kombinatorikai, egy térgeometriai, valamint egy halmazos példa közül választhatnak, ezek egyenként 17 pontot érnek. "Pár pontot az is szerezhet, aki az egész feladatot nem tudja megoldani, mindegyik példában vannak ugyanis olyan részek, amelyekhez csak alapvető matematikai ismeretek kellenek" - mondta az eduline által megkérdezett matematikatanár, aki szerint a halmazokról szóló kérdést sokan választják majd, tizenhétből nyolc pontot ugyanis viszonylag könnyű összegyűjteni.

Meglepetést okozott viszont a statisztikai feladat, a szórás fogalma ugyanis korábban nem szerepelt a középszintű matekérettségin, először a 2011-es őszi érettségin kaptak ilyen feladatot a vizsgázók. "Aki átnézte a tavaly őszi feladatlapot, az jól járt" - mondta a szaktanár.

Itt vannak az első infók a matekérettségi első részéről
Százalékszámítás, trigonometrikus függvények, kombinatorika és gyökös egyenletek - ezek a témakörök is szerepelnek a középszintű matematikaérettségi első részében, volt olyan példa, amelyhez elég volt az általános iskolai tudás is - további részleteket itt olvashattok.
(x)

Minőségi oktatás, piacképes diploma

Maradj lendületben, használd ki a pótfelvételi nyújtotta lehetőséget, mintegy 1100 első éves hallgatót már felvettünk, neked is itt a helyed!  Tovább »

Hozzászólások (41) , melyek közül a legfrissebbek:

Horváth Márk

Kása Tamással nem tudok egyetérteni.
"ne érettségin játsszák már meg ezt, amikor valakinek a későbbi élete múlik rajta. További tanulmányai alatt ráér erre gyúrni."
Én eddig úgy tudtam, hogy az általános iskolától az egyetemig csupa olyan dolog, amin a későbbi életed fog múlni. (Aki pl. nem tanul meg rendesen írni-olvasni alsóban, azon még jobban fog múlni az élete, ugye?) Akkor ez alapján végig kényeskedni kéne?
Meg az, hogy ráér később gyúrni... Örömmel látom bármelyik kommentelőt egy kis egyetemi látogatásra. A jelenlegi óraszámok (és finanszírozás) mellett nincs arra lehetőség, hogy az általános iskolás ismeretek megtanításával foglalkozzunk egyetemen (nem is az a dolga). Helyesebben próbálkozunk, de csak szükségből. Amíg első félévi ismétlő tárgy végén (műszaki karon) nem tudja valaki kiszámolni, hogy x üveg sör hány darab rekeszbe fér bele (és ilyenek bejutnak középiskolába, és matekból leérettségiznek és bejutnak egyetemre!), addig az érettségi haladó feladatainak nehézségéről való vitát kissé értelmetlennek tartom.

megoldó

Én már túl vagyok a 30 éves érettségi találkozón (is). Nem a magam érettsége miatt aggódom, talán az már meg van. A fiam most a tét. Utólag nekem is baromi könnyűnek tűnik, de igenis emlékszem, akkor rendesen tele volt a gatyám, akárcsak a többieknek.
A feladatsort én sem láttam, de egy matektanár véleményére adok, aki szintén zavarónak ítéli meg a félrevezetést egy ilyen komoly megmérettetésen.

Az azért elgondolkodtató, ha lehet írni ilyen feladatot, ami félrevezet(het), és mellette vannak, akik ezt engedélyezik (mert nem egy ember felel ezért), akkor innen már nagyon nem is kell csodálkoznunk a plágiumügyeken, meg a rejtélyes módon mindenhonnan eltűnő diplomamunkákon. Véleményem szerint ez sajna nagyon is jellemzi a mai oktatásunkat. Az érettségi egy sorsforduló a fiatal életében. Ha már most ilyen szivatással találkozik, akkor sok csodálkozni való nincs is abban, ha később ő is megkeresi a kevésbé tisztességes megoldásokat a boldoguláshoz. Megtanítjuk az ifjaknak, hogy legyél galád, akkor talpon maradsz.

evita

hát nem tudom, nálunk a kötelező tárgyakból nem tudom, pontosan mit lehetett volna puskázni... matekból egy vizsgán az se segített volna azon, aki nem tudja, ha az összes jegyzetét szabadon forgathatja :D

evita

ja és még valami, talán a legfontosabb... mivel minden főiskola és egyetem fel akarja tölteni mind a fizetős, mind az állami helyeket, nem teljesen korrekt dolgokat írnak le a felvételi tájékoztatóban azzal kapcsolatban, mire számítson az ifjúság a későbbiekben... és nem merik megkövetelni az emelt szintű érettségit pl. matekból

Dani

:D:D Ezen most nevetek:D Akkor nálunk (BME) az egyetemisták 70-80%-a megbukott puskázásból:D (Az így szerzett diplomákra rá kéne írni h Schmitt):D

evita

természetesen nem lehet tudni, mennyi leszaz xy szakra a ponthatár - az a mindenkori jelentkezőktől függ (elsősorban)
de legalább sejthetik, hogy szinte biztos/esélyes/kizárt, hogy felvették... vagy azt, hogy "kötelező" megpróbálni pl. az emelt szintet, ha esélyt akarnak adni maguknak

miért vagyok "gonosz"? mert a mi szakunkat annyian hagyták ott, hogy az első év (félév? nem emlékszem) után nem volt költségtérítéses, csak az, akinek már volt diplomája... és sokat mondok, ha 60% befejezte
senkit nem woodooztam meg, hogy értse félre a feladatot - nem kívánok senkinek rosszat, sőt, inkább azt, hogy most derüljön ki, hogy nem megy a játék, mint 2-3 év után...

Balogh Dániel

Nem volt ez olyan rossz, csak én nem tudtam eleget, meg másra számítottam. Beírtam magamnak a mínuszt.

Gyuricza Andrea

Kedves Dani!

Azzal teljesen egyet értek, hogy aki nem tud értelmezni az ne menjen felsőoktatásba. Az én fiam is egyetemista és az első félévet azért nyomta le fizetősön, mert a sok potya, talált + pontokkal beültek olyanok akik kihullottak az első félévben és már sehol sincsenek. De tudatosan beletenni feladatokba csavarokat, hogy vajon észre veszi-e az a szerencsétlen, miközben szét stresszeli az agyát, ezzel nem értek egyet.
Ami pedig a zh-t illeti, azt inkább hagyjuk. Én négy gyermek mellett csináltam meg (estin elvégzett érettségi után) a fősuli és tudom, hogy működik. Tisztelet a kivételnek, de a 90%-a szétpuskázza az agyát. Ez egy érettségin nem igazán lehetséges. :-)

Horváth Márk

Egyértelműség... mintha a való életben azzal találkoznának. A megrendelő, kliens, főnök stb sem fogja egyértelműen a szádba rágni, hogy mit kell csinálni. Max ha gyártósori munkás leszel. A feladatmegoldás része a feladat megértése. A tudományos-műszaki fejlődés sem úgy történik, hogy a jóistenke leírja a tudósoknak, hogy most ezt kell csinálnod, és lesz új találmányod, hanem zavaros, többértelmű, hibákkal terhelt ötleteken, méréseken át vezet az út.

Tamás Kása

A magyar is félrevezető és kétértelmű volt. Most a matekkal is ugyanez a helyzet. Gyanús.
Nem akarok vészmadár lenni, de itt már az egész arra játszik, hogy minél kevesebben kerüljenek felsőoktatásba. (lásd: ponthatár emelése, keretszámcsökkentés, most pedig a szívatós feladatok a direkt rossz eredményekért) Bele sem merek gondolni, hogy holnap törin mi lesz...

Zsolt Szeri

Jah és még annyi, hogy nem szeretem a matekot, volt pár feladat amit else kezdtem, de ennek ellenére, aránylag nem volt nehéz az egész. Ha rendesen tanultam voltam a 4 év alatt a matekot, gyerekjáték lett volna minden! Teszem hozzá nem 4 évig kell tanulni csak a matekot hanem vagy 10 :) Alaptól a végsőkig :)

Dani

Novák Nikolett: Igazad van ebben teljesen, mindenkinek az a legfontosabb és a legnehezebb amit csinál és ez így is van rendben. Igazából azt hogy cserélnék zh-t érettségire csak erre írtam:"Tipikus magyar jellem: nekem már sikerült a mások dögöljön meg!!!!"

Taylor Zsolt

Az exponenciális és törtes volt a legkönyebb meg a halmazos is könnyű volt...

Gyuricza Andrea

Kedves Evita!

Miért most tudod, hogy mennyi lesz a ponthatár???? De akkor nem felezték és negyedelték meg a helyeket, mint most. Én nem azt mondom, hogy semmi tudással mindenki kerüljön be, de én a mostani érettségiben érzek egy jó nagy adag sz..tást. Ez az én véleményem, a tiéd más. De azokkal akkor sem tudok egyet érteni, akik most a felsőoktatási rendszerben tanulnak és ide jönnek kárörvendeni, meg az észt osztani, hogy így meg úgy és ez a minimum, hogy tudnia kéne. Nekem meg teljesen mindegy ki hova megy tovább, de mindenkinek egyformán szorítok, akik becsülettel végig csinálták és nem azért jutnak be, mert hiányzik a kisujján a felső ujperce, vagy mert sokat napozott és lebarnult, vagy mert nem ismeri a fogamzásgátlást! Arról már nem is beszélve, hogy igen kéne a fizikai munkás, szakmunkás, de hova mikor minden állami vállalatot privatizáltak, vagy a határon túlról fele pénzért jönnek a vendégmunkások. A mai érettségi ennek csak a lekicsinyített problémája.

evita

@Dani:
"Szívesebben ülnék ott akár mindenből az emelt érettségin mint itt egy zh-n" ott a pont :)))

Dani

Ez Gyuricza Andrea 2012. 05 8., 11:15 -re volt válasz.

Takács János

Szerintem igen is kellenek az ilyen feladatok, gondolom ha ezt vki nem tudja megcsinálni attól még nem fog megbukni, és én még nem láttam a feladatokat, de biztos vagyok benne hogy a feladatok nagy része egyszerű volt, ezekkel a feladatokkal pedig ki lehet szűrni a kiemelkedő tudásokat, biztos vagyok benne hogy jó páran ezt is simán megoldották, a matematikával szemben mindenki sokkal lázadóbb, mert azt a diákok nagy része utálja, pedig szerintem a legszebb tantárgy, és ugyanígy történelemből ha kérdeznek egy évszámot, ha megtanultad akkor tudod ha nem akkor meg nem, a szórás fogalmát, és alkalmazását ugyanígy ha vki megtanulta és tudja akkor nem volt probléma, ha meg nem akkor nem, akiknek pedig nincs érzéke a matekhoz, egyszerűen nem megy a fejükbe azoknak meg nem ezen múlt a történet, és különben is azt is ki kell szűrni aki esetlegesen matekkal akar tovább menni, és nem merte bevállalni a felsőfokút, de csinált egy jó középfokot, mert pl tudta mi az a szórás, aki meg más irányba megy mert tudja hogy nem tudja annak annyira talán nem is számít az a 5 vagy 10 pont...

Novák Nikolett

:D nem értem a hőzöngést. b) feladat: A, B és C halmat METSZETE. A halmaz: 100-nál nem nagyobb számok, B halmaz: 300-nál nem nagyobb 3-mal osztható számok, C halmaz: 400-nál nem nagyobb 4-gyel osztható számok. MI EBBEN A KÉTÉRTELMŰ GYEREKEK?

wá, könyörgöm, a saját hülyeségetekért nem az érettségit kell szapulni. semmi megkavarás nem volt ebben. már megint nevetséges az ostobák hőzöngése.

természetesen nem értem ezt arra, aki pl esti matekon nyomta végig 2 év alatt az egész anyagot. de aki ott ült 4/5/6 évig a padban az órákon, ne sírjon már a szája...

Dani

Aki nem tud értelmezve feladatot megoldani annak pedig a felsőoktatásban nincs jövője. Az kapjon egy négyest vagy egy hármast(amivel sok helyre felvételizhet ugyanúgy) Az egyetemistákat ért kritika pedig alaptalan, szorítunk mindenkinek. (Szívesebben ülnék ott akár mindenből az emelt érettségin mint itt egy zh-n) Ja és nem célom a flamewar.

Mészáros Lili

én spec a halmazosnál nem a megadott számokkal számoltal, hanem az összessel, ami elem volt A halmaznak... ez a része egyértelmű volt. nem ezekkel volt a baj, hanem az első részben volt rengeteg nehéz feladat

apfelsaft

iloppi- én próbaérettségin így számoltam, ott pedig az volt a baj, hogy a "b" résznél nem vettem figyelembe az "a" számait. De nekem mindegy, 3 hete kaptam a mailt, hogy felvettek külföldre. Csak akkor is, azért bánt, hogy teljesen jól megoldottam volna, ha nem olyan összezavaró a szöveg. Mit mondjak, ez az érettségi nem azt sugározta, hogy a magyar oktatás színvonalas. Ellenben a jó öreg porosz/szovjet szívatás kiérződött belőle.

evita

kedves Gyuricza Andrea!
valóban, gyerekjáték volt 2008-ban érettségizni, mikor bevezették a 480-as pontrendszert és nagyságrendileg sem tudtad behatárolni, hová mennyi lesz a ponthatár és 460+ pontról sem tudtad, mire (nem) elég... nagyjából sem
duplázni szerintem idén is lehet, így aki pl. bölcsésznek tanul, nem éri nagy kár (ami a pontjait illeti)
akinek felvételi a matek és annnnyyyyira rosszul sikerült, úgyis sírva szaladt volna ki kb. szeptember 3. hetében

Gyuricza Andrea

Norbert!
Én nem menekülök és nem is fogok. De ha tehetem a gyerekeimet támogatni fogom, hogy menjenek el ebből az országból. Itt a fiatalságnak nincs jövője!!!!

iloppi

Szerintem nem volt kétértelmű a feladat. Az az A feladat volt, a következő pedig B. Nem említette a szöveg, hogy összefüggés van a két feladat között. Plusz rá kellett nézni a pontokra és akkor rá lehetett jönni, hogy nem csak egy 0-t kell beírni és kész. Nálunk szinte mindenki az összessel számolt. A figyelmetlenség miatt nem az érettségit kell szapulni mindig... Szerintem ez az érettségi korrekt volt...volt már sokkal nehezebb is.

Kiss Zsolt

Jövőre már azt fogják elvárni, hogy az érettségiző diák egy két lábon járó számológép, irodalmár, történész legyen...ez az oktatási rendszer egy gány, az egész kormányról meg ne is beszéljünk! Meg kéne íratni vhol ott fenn a Zorbánykáéknál az érettségit és ha mondjuk hármasnál rosszabb lenne kiszórni a politikából...higgyétek el, teljes demokrácia lenne egyből az országban! ;)

Gáll Norbert

Gyuricza Andrea Tökéletesen igazad van...

Mindenki menekűljön...De nehogy visszanézzetek...

Dani

A plusz információ nem baj szerintem, de a kétértelműség egyértelműen az. Majd kiderül minden holnap a javítókulccsal...

apfelsaft

Most jövök érettségiről :S Hát mit mondjak, tényleg elég félrevezető volt a szöveg. A halmazos feladatnál pl. nem tudtam, hogy a megadott számokkal kell számolni, vagy az "összessel". A túlnyomó többség a megadottakkal számolt, de az a pletyka járja, hogy az összessel kellett.
De, most basszus, ez tényleg egy érettségi! Kétértelmű feladatokat adjanak dolgozatban, órán stb.., de ne egy olyan vizsgán, aminek óriási a tétje! Én úgy tudom, hogy a szövegértés tegnap volt. Nekem nem szólt senki, hogy hozzácsapták volna a matekhoz. Ráadásul nem is egyszerűen nehezen érthető volt, hanem teljesen kétértelmű. Nem lehetett tudni, hogy mi mire vonatkozik. Ha egyértelmű, akkor kiszámolom rendesen, vagyis a matektudásommal nincs baj, de ez... ez egy félrevezető, átverő f*s volt.

Hajni

nem értem a fölösleges szapulását az érettséginek, ugyan nem láttam azt a feladatot amiről szó van, de biztosan nem megoldhatatlan. Aki 5öst akar az igenis tanuljon meg szelektálni az információk között. Akinek felvételi tárgy az valószínűleg meg tudta oldani, de ha nem akkor is ott van az a másik két feladat amit tökéletesen meg ki tud fejteni. Szinte minden egyetemen van egy-két félév matek, ami ennél sokkal nehezebb lesz... Én már csak tudom, matek szakon

Mészáros Lili

én most érettségiztem ( esti tagozatos vagyok ), és totál kiakadtam, hogy az első részbe egyszerűbb, gyorsan elvégezhető feladatokat raktak ezidáig, most meg tele volt b.szva vektorral, függvényekkel, stb... még ennek az egésznek a mentője talán a 2. részben a halmazos meg a diákok jegyei-s feladat volt... totál gázos!!!!!!!!!!!!!

megoldó

Itt érettségiről beszélünk. Zavaró információval megtűzdelni egy feladatot éretlenségről tanúskodik. Az elmenne a Legyen ön is milliomos műsorába.
Persze figyelni kell, hiszen a gyerkőc már óvodás korában kénytelen megtanulni, hogy a felnőttek mondatai mögött nem mindig az van, ami....Csak itt ha nem számít rá, akkor a tudása már semmit sem ér, az éretlenek játéka miatt lehet, hogy nem lesz "érett".

evita

ja és a pontszám mindig relatív >>> tehát a többi jelentkezőtől függ... ha nehéz volt egy-egy feladatsor, akkor vszínű mindenkinek rosszabbul sikerült, tehát kb. ugyanazt a helyet kapod a sorban, mint egy könnyű feladatsor megírásával

arról meg nem is mondok semmit, hogy akinek a matek felvételi tárgy, annak enyhén szólva sem ez a kihívás... majd az első vizsgák lesznek azok :)

evita

nem értek egyett az oktatáspolitikát meghatározókkal, de...
nem irreális elvárás, hogy tudjanak szelektálni az információk között... az egész középszint képletekbe való behelyettesítésről szól (és azok mind benne vannak a függvénytáblában), ismerjék fel, hogy mit/hová kell beírni ÉS ismerják fel, hogy megtalálták a kérdésre a választ - erről szól a felesleges plusz infós dolog

Réső Dávid

Ez egy vicc volt...:D komolyan és mindenki azon van ki hogy nem találta a pi per négyet a függvénytáblában :D azért ilyet illik tudni, pláne ha már idáig eljutott :) 11ig lehetett írni én 45km-re lakok az iskolámtól és 10:55kor már itthon voltam, valahogy nehezebbre számítottam!!!!!!!

Kata Vígh

Dani, arra ott vannak a logikai feladatok. A tudatos feélrevezetés az tudatos szivatás függvénytáblázat nélkül is.

Dani

Persze az összes többivel egyetértek (helycsökkentés, rossz oktatási politika stb)

Dani

Egyetemista vagyok, mikor ér érettségiztem akkor is volt olyan feladat amiben van fölösleges információ, aki tovább akar tanulni és diplomát akar szerezni, attól szerintem elvárható az, hogy értelmezzen egy feladatot. Nyilván aki nem tud értelmezni egy feladatot az ne kapjon 5öst. Kérdem én mi a tudás? Az hogy képesek vagyunk a függvénytáblából kiírni egy képletet és behelyettesíteni aztán számológéppel kiszámolni, vagy az hogy értjük miről van szó. Aki átlát a szitán annak nem kell függvénytábla (ahhoz a 15 képlethez amit tudni kéne).

Kata Vígh

Andrea, te legalább le merted írni, ami kikívánkozott belőlem. "Szégyen", mert ez az volt a javából.

Gyuricza Andrea

Ez a mai magyar oktatási rendszer szégyene amit ma a matek érettségivel műveltek a Hoffmannék. Szégyen és gyalázat, hogy azon élvezkednek, hogyan tudják megkavarni a gyerekeket. Nem elég nekik a stressz, még jól meg is sz..ják őket. Arról már nem is beszélve, hogy minden idők egyik legnehezebb matek érettségijét kapták szegények. Megfelezik a férőhelyeket a felsőoktatásban, majd adnak egy jó nehéz érettségit, hogy meg tudják magyarázni, hogy nem Ők rontották el a rendszert, hanem a gyerekek nem felkészültek. Remélem ez is egy intő jel a mai fiatal társadalomnak, hogy el kell innen menni jó messzire!!!!!

megoldó

Miért kell felesleges, zavaró információkkal megkavarni az amúgy is frászban lévő diákokat, amelyek nem szükségesek a példa megoldásához? Nem a tudásra kíváncsiak, hanem arra, hogy "átlátnak-e" szitán? Én egy matek feladatnál nem is gondolnék arra, hogy tudatosan megkavarnak.

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Felsőoktatás hirdetés

Felnőttképzés hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X