Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.
Matekérettségi megoldások: a feladatsor második része
Exponenciális és törtes egyenlet, geometria, halmaz és statisztikai feladat is van a középszintű matekérettségi második felében - itt nézhetitek meg a feladatsort és a matekmindenkinek.hu csapata által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Ha valamelyik megoldási javaslat nem világos, kérdezzetek a tanártól kommentben alul!
A feladatsor első részének nem hivatalos megoldásait itt nézhetitek meg-
Június elejéig minden felvételiző megkapja a regisztrációs csomagot »
-
Kiverte a biztosítékot az emelt szintű matekérettségi »
HVG hirdetésfelhő
Hozzászólások (258) , melyek közül a legfrissebbek:
Sikerült valakinek írnia az Oktatási Hivatalnak?
Sziasztok! Írtam az eduline-nak és ezt a választ kaptam:
"ilyen esetben valóban az Oktatási Hivatalnál kell panaszt tenni, emailben, előzetesen pedig érdemes telefonálni az ügyfélszolgálatukra, hogy pontosan melyik emailcímre kell küldeni a panaszt:
(36) 1-374-2100
A folyamat lényege, hogy a panaszt eljuttatják a feladatokat összeállító, matektanárokból álló bizottságnak, amely elbírálja, majd visszajuttatja a javaslatát az Oktatási Hivatalnak. Ha jogosnak tartják a panaszodat, akkor pár napon belül korrigálják a javítókulcsot.
Tavaly a történelemérettségi javítókulcsát is korrigálták - igaz, ott a Történelemtanárok Egylete is panaszt tett. Nagyobb az esély, ha esetleg vannak olyan osztálytársaid/évfolyamtársaid, akik hasonló cipőben járnak a matekkal kapcsolatban, mint te, ők is küldenek emailt az Oktatási Hivatalnak."
Magyarul holnap megkérdezem az e-mail címet, de a lényeg az lenne, hogy minél többen panaszt tegyünk!
Üdv.lg
lyongibert! AZ OH-ba kell betelefonálni?
Kinek kell panaszt tenni??
Kedves Kommentelők!
A 16. feladatban a halmazok jelölése miatti félreérthetőséggel kapcsolatban tettetek panaszt?
Üdv.:
Garrob szerintem neked egy kicsit túl sok időd van. Az ellenőrzés kb 10 mp-vel hosszabb, nem hal bele senki, a mondat megfogalmazása tökmind1, ez egy matek érettségi nem kell a válasznak nyelvtanilag helyesnek lennie, csak érthető legyen. Az egyenletnek mindegy melyik oldal hol van, ezért egyenlet. A kis részletekben igazad van, de ez egy "nem hivatalos megoldókulcs" ezért nem az a lényeg, hogy ez itt szerepeljen, mert a hivatalosban úgyis szerepel (pl. exp. függv. szig.mon). Ez arra való h a frissen leérettségizett diák nagy izgalmában lássa, jó lett-e a végeredmény.
A tetraéderes témában megértek mindenkit aki tetraédert rajzolt, de ez van. Tényleg félreérthető volt, csapda volt, sokan beugrottak. Ha nem értesz egyet, lehet fellebbezni, de ne a javítókulcsot próbáld megváltoztatni...
Mi van akkor, ha én a 14. feladat c részét, nem így csináltam hanem 3. féle megoldással! Az eredeti háromszögbe számoltam ki a béta szöget és úgy cosinusz tétellel. Ugyan ez az eredmény jött ki
Megvan a hivatalos javítókulcs, ami említést sem tesz arról, hogy a 18/a-ban a tetraéder elfogadható vagy sem.
Olvastam, hogy sokan panaszkodtak egy korábbi feladat miatt és megváltoztatták a javítókulcsot.
Hogy működik ez? Kinek kell panaszkodni? :D
előre láthatólag mikor derül ki, h akik félre értették a halmazos feladatot kapnak e pontot?
18. Szabályos négy oldalú gúlának NEM NÉGYZETALAPÚnak kell lenni, mert akkor 5 oldala lenne...tehát tetraéderrel kell kiindulni. Szerintem ezt a feladatot sem jól csinálták meg!
A halmazos feladatnál az elterelés az nagyon működött... az Olimpiáknál is a SZÖVEGÉRTÉS nagyon fontos volt... A térgeometriai feladatnál a közölt ábra is megzavart egyeseket, de a legnagyobb baj az, hogy páran nincsenek tisztában a definíciókkal. A tetraéder, benne van a nevében: négylapú test. De a szabályos négyoldalú gúla az nem tetraéder, mert négy oldallapja és egy alaplapja van. Közkedveltebb hétköznapi nevén ez a piramis.... Szerintem minden feladat teljesen egyértelmű volt. Aki ezeknél tévedett, az egyszerűen szövegértési-olvasási gondokkal küzd.
További hibák:
13. a feladatnál nem hivatkozik az exp. fv. szigorú monotonitására. Elég nagy hiba, gyakorlatilag minden írásbeli érettségin van hasonló példa. 5 pontból azért egyet adnék rá.
13. b-nél nem hivatkozik a másodfokú egyenlet megoldóképletére. ((Továbbá 0=x^2+x-6 kicsit szúrja a szememet, én fordítva szoktam írni.))
[[Megjegyzés: sok őrült ellenőrzés nem kell ide, ha azt mondjuk, hogy ekvivalens átalakításokat végeztünk.]]
14.a: 7.71=ma, OK, de ezt fordítva kéne írni, annál is inkább, mert ők ma-t kérdezték.
15-ben nincs hivatkozás arra, hogy mit jelöl d-vel, illetve q-val.
16. c-nél lehetne mondani, hogy ez egy logikai szita, ha már egyszer felírjuk.
17.c-ben mit jelöl a1,a2.. vel?
18.d-nél eltévedt szöveg: "kell hogy legyen" törlendő.
Úgy összességében egy jóindulatú gyenge hármast azért adnék a munkára. Ilyen kevés indoklásnál bennem az is felvetődik, hogy esetleg másolta a szerző az érettségit.
Egy gimnáziumi matematika vezetőtanárt kellett volna megkérni a megoldások kidolgozására. De azt hiszem ezt már tavaly is javasoltam.
Gluhov Roland - én is így csináltam... nagyjából le is írtam a hogy miért gondolom így, + a négyjegyűben is benne van...
az eredmény is jó...úgyhogy már csak elfogadják:D
bironezsuzsa
Mennyire biztos, hogy jár érte pár pont??
Sziastok
A 14/c feladat megoldási tipp, ami tanárom szerint is jó. Az ABC háromszög középvonalai segítségével a kicsi EDB háromszög területe a ABC háromszög területének az 1/4 része.
Szerintem a 16-as feladat elég korrekt és könnyű! Semmi félreérthető nincs benne. Egyszerűen csak el kell olvasni kétszer. Amúgyis ez az egész érettségi kimondottan egyszerű, csak oda kell figyelni. Ennyi!!!
Világosan le van írva a feladatban ,elmaradt az a három olimpia ,de SORSZÁMOZTÁK őket.... kit érdekel h megvolt tartva vagy nem ....Ez nem magyar h kidolgozza 8 tanár és mindegyik máshogy és több jó válasz is van ...nem itt egy jó megoldás van ... De nézzetek utána a google-ban , 1972 20.nyári olimpia MÜNCHEN ....
Kedves vodkah! Szerintem teljesen igazad van, és remélem a feladatkészítők elfogadják a másik megoldást is , hiszen nem volt egyértelmű.
Az előzőekben tett megállapításomat helyesbíteném, bár még mindig nem kaptam meg a linket a matematikai fogalmak hivatalos listájával, az oldalt alapos átgondolás után(mivel a térgeometriában is gyakran alkalmazott fogalom) a legtöbb dimenzióra kiterjedő határolófelületnek mondanám
Hogy a kettő közül melyik azt jó lenne tudni...
Előre is köszönöm a matektanár válaszát, és a továbbiakban is várnám a linket!
Szeretnék Gratulálni a feladat készítőinek! Sikerült az évtized legkétértelműbb érettségijeit elkészíteniük! Először a magyar feladatsoron a Kosztolányi kontra Shakespeare..most pedig ez a 16-os feladat. Szeretném megkérdezni hogy mi a céljuk ? A Színvonal csökkentése a felsőoktatási intézményekben ? Kicsit gondolják már végig tiszta fejjel milyen feladatokat adnak!
Sajnos a 16-os feladatban én is a megadott pár számmal dolgoztam tovább, mint ahogy az ismerőseim között még sokan mások. Nagyon félreérthető volt az egész feladat, úgyhogy én biztos addig fogok utána járni, amíg nem kapjuk meg legalább a fele pontot ezért a megoldásért. Elég kellemetlen lenne, ha ezen menne el a felvételim...
nah már most az olimpiai játékos feladatban a 20. megrendezett olimpiai játékokra voltak kíváncsiak, de 3 elmaradt a vh-k miatt ezért a 23. elemet kellett kiszámolni,ami 1984
Bakó Leonidásznak! Igen, várhatóan kapsz pontot, nem veszted el az összeset, sőt !
Hm, én úgy tudom, ha több tanár jelzi a félreérthetőséget illetve többen úgy gondolják, hogy másik megoldás is létezik és erre felhívják az illetékesek figyelmét, adhatnak ki hivatalos kiegészítést pár napon belül, amely tartalmazhatja a javasolt új megoldást is, mint lehetséges másikat. Fellebbezni is fellebbezhetsz, de lehet, hogy a másik javító tanár meg észrevesz egy másik hibát, amit a Tiéd jószívűen vagy figyelmetlenségből kihagyott, így lehet, hogy kevesebb pontot kapsz, mint ami az eredeti javítással lenne. Érdemes várni a kiegészítésre, fellebbezni úgyis csak megtekintéskor tudsz.
Kedves Réka és a többiek, akik bedőltek velem együtt a 16. feladatnál a b és c kérdéseknek! Ha a hivatalos kiegészítés sem fogja tartalmazni ezeknek az elfogadását, akkor lehetséges valamiféle fellebezést írni (a feladat, és nem a javítás korrektúrája végett)?
A 16-os számomra is félreérthető volt. Én is a megadott 5 számmal dolgoztam a b) és c) részekben. Aztán eszembe jutott, hogy lehet, hogy az összes olyan számot kéne venni, amikre vonatkoznak az oszthatóságok... De aztán nem írtam be, mondván, hogy keveselltem a 3 pontot a b) részre. Többen félreértették azok közül is, akiket kérdeztem. Lehet, hogy én nem voltam ELÉG figyelmes, de számomra evidens volt, hogy ha már leírnak 5 számot, hogy dolgozz vele, akkor azokat használom fel. Majd meglátjuk a javítókulcsból és/vagy a hivatalos kiegészítéséből.
Én is beecsúsztam abba a hibába, hogy a venn diagrammos feladatnál a megadott 5 számmal dolgoztam, mivel sehol nem találtam egyértelmű utasítást arra hogy a megadott halmazok összes elemével kellene dolgoznom...
én mindig is tudtam hogy nem vagyok egy matek zseni ahogy itt számolgattam kb 40 százalékos lett ami nem jo de nekem bőven elég. nyilván ha több energiát fektettem volna bele anno jobban sikerült volna, de több érettségit csináltam már a próba érettségim 70 százalékos lett az előzöekhez képest szerintem nehezebb volt . az emeltesek is azt mondták nekem hogy halál...
@Bernát Ádám A magyarral kapcsolatban is sokan írtak nekünk, hogy a saját tanáruk is egy másik választ fogadna el, nem pedig azt, amelyik a hivatalos javítókulcsban szerepel. Megkerestük az Oktatási Hivatalt, és azt a választ kaptuk, hogy ha tömegesen érkeznek ilyen jelzések, akkor a tételkészítő bizottság elemzi a problémát, és dönt - vagy így, vagy úgy. Tavaly a törin volt olyan kérdés, amelyet - többek között - a Történelemtanárok Egyletének nyomására végül a és b verzióban is elfogadtak.
Béres Laci:
Ha megahtározom hol vannak az ötösök, akkor adódik, hogy hol vannak a 4-esek. Mindegy melyik 4-est hova teszed a maradék 3-nál.
Azaz, jó a megoldás.
De nézhetjük ismétléses permutációként is: 5!/(2!*3!) ez ugye ugyanazt eredményezi, csak más a megközelítés
Bernát Ádám:
Szerintem ezzel a feladattal megszívtuk. Te is tetraédernek vetted?
A 16. feladat c részénél az 5alatt a 4et még meg kell szorozni 3!-al... Mivel az amit leírtál az csak az 5-ös jegyekről rendelkezik. És van még 3 négyes is.
Létezik olyan, hogy a megoldókulcsot módosítják, látva hogy az érettségizők fele félreértett egy feladatot, de különben jól számolt? A fellebbezéssel sem vagyok teljesen tisztában, eddig nem gondoltam hogy szükségem lesz rá. Az oké, hogy a matek legfelsőbb szintjein a 18.-as feladat a részében szereplő test egyértelmű, de középszinten..Mindent úgy megtanultam ahogy csak lehet, nem tudtak volna a képembe nyomni egy olyan egyenlőtlenséget vagy akármit amit ne tudtam volna megoldani, erre elbukok azon, hogy újonnan az EGY FELADATBA tartozó részfeladatok nem függnek ösze egyáltalán.. Ez már szövegértésen múlik, nem a matektudáson.. már az oviban is a 3-al és 4-el osztható számokkal rohangálnak..
Részpontszámokról csak a megoldókulcs ismeretében érdemes nyilatkozni. Szóval, bocsi, de holnapig érdemes várnotok!
(matektanár)
Ha a 17/c-ben jól felírtam a jegyeket meg mindent, csak a végén a számolást írtam fel rosszul, akkor hány pontot kaphatok? 4-et?
Beismerem, ha ez így van tévedtem.
Tovább nem firtatom...
Egy dolgot kérnék még, egy hivatalos matematikai fogalomtárnak a linkjét, ahol minden fogalom fent van hogy, többször ilyesmi ne forduljon elő velem az életben soha.
Előre is köszönöm a linket, definícióból levezetett érvel nem nagyon lehet vitatkozni(irodalom>érvelés>legerősebb érv...:)
Kedves Major Zsolt!
Ez a megállapításod tökéletes: A SÍKIDOMOKNAK OLDALAI, A TESTEKNEK LAPJAI VANNAK!
Épp ezért a szabályos 4-oldalú gúla nem egy olyan test, aminek 4 lapja van. Ez egy külön definiált fogalom a térgeometriában, amit már néhányszor itt leírtam: szabályos n-oldalú gúla olyan gúla, melynek alaplapja szab. n-szög, (innen többféleképpen folytathatjuk, pl:) oldallapjai pedig egybevágó egyenlőszárú háromszögek (vagy másképp a csúcsa a szab. sokszög középpontjában az alaplapra állított merőlegesen van.
(matektanár)
Felső fokon sem kell ennyire ismerni ezt a gúla-tetraéder fogalom apróbetűs részt. Az is lehet, hogy eddig senkinek az ég világon nem volt szükség e kettő fogalmának ennyire részletekbe menő megkülönböztetésére, aztán most fogják átírni a definíciót.. :P
Kedves Leonidasz!
A részpontokról nehéz nyilatkozni. Alapvető félreértelmezésnek számít, ha valaki az a) rész ábráját vette A, B, C halmaznak, hisz ott leírták, hogy csak helyezd el ezeket az elemeket a halmazábrába...
Tehát max. arra adhatnak pontot, hogy kedvező esetek száma/összes eset, de hogy adnak-e, az kérdéses, holnap kiderül...
Geronkával azonos helyzetben vagyok...
Kimondom a végítéletet (szerintem rettentő okos gondolat, most ötlött az agyamba)
A SÍKIDOMOKNAK OLDALAI, A TESTEKNEK LAPJAI VANNAK!
ezáltal az oldal fogalom nem alkalmazható a térgeometriában csakúgy mint ahogy értelmetlen lenne lapokról beszélni a síkgeometriában
Aki egyetért klikkeljen a zöld nyilacskára.
MATEKTANÁROKTÓL ELVÁROM A BEISMERŐ NYILATKOZATOT, VAGY AZ IGEN ERŐS ELLENÉRVET!!
MatekMindenkinek.hu nekem is a 16/b és c a kérdésem.
Én nem az összes számra értelmeztem, hanem csak a megadottakra. Akkor most nekem is elszállt az a 9 pont, igaz? (nem számoltam bele az összpontszámomba) Rész pontokat nem kaphatunk, hogy ha elrontottuk a b-t, akkor az alapján van a c?
MatekMindenkinek.hu
Lehet esélyt látni, arra, hogy a 16/b és c re pontot kap az is aki nem a fenti halmazt nézte?? vagy az kapásból 9/0 pont?? mert azért legalább 1-2 pontot lehetne adni még ha rosszul értelmezte :/ mert ha valaki a matekot viszi és duplázi a pontjait ez már kapásból 18 pont minusz :/
Az olimpiai játékoknál a véleményem az, hogy mivel a 20.nyári olimpiai játékok volt a kérdés, ezt leginkább úgy lehet értelmezni, hogy a 20.-nak nevezett ilyen olimpia a kérdés. Ha azt kérdezték volna, hogy mikor rendeztek 20-adszor (20-adik alkalommal) nyári olimpiát, akkor lenne helyes, ha kihagynánk azt a hármat, ami a vh-k miatt elmaradt.
Apró pici tipp: megpróbálhatsz reklamálni azzal, hogy a szövegből úgy is értelmezhetted, hogy a 20. valójában megrendezett olimpia volt a kérdés. (Lehet, h. elfogadják :)
(matektanár)
Igen, el , csak azt nem tudom,hogy mennyit kapok a 7pontból. Mert az elv jó, a számolás nagy része is. Viszont elírtam az egyik számot a területképletben, így a kis háromszög nekem rossz lett, és így a trapéz is .
Nem tudom...
De én is úgy számoltam, hogy a nagy háromszög területe-a kis háromszög területe= trapéz területe.
Mert a két felezőpontot összekötő egyenes párhuzamos a harmadik oldallal és fele akkora. Mivel minden oldal fele akkora, ezért arányos, így adott egy szög és a két mellette lévő oldallal ki lehetett számolni a területét ugyan úgy, mint a nagynak. Ezt is el kell fogadniuk, igaz?
Borbinho, nézd meg a korábbi feladatsorok javítókulcsait, sokszor van olyan, hogy egy feladat 3 féle megoldásának javítókulcsa is fennt szerepel, és mindegyik max pontos. Ennél a feladatnál is biztos így lesz, én is úgy számoltam ahogy te. Viszont indokolni is kellett a lépéseket. Lehetett egyébként mindenfélét alkalmazni itt, lehetett a párhuzamos szelők tételét ,vagy azt hogy az oldalak aránya 1/2 akkor a terület 1/2 a négyzeten stb..
Szerintetek arra mennyi pontot kapok a 14/C feladatra, ha én úgy számoltam,hogy vettem a "kis háromszöget", kiszámoltam a területét, és levontam a nagy háromszögből. Eddig szép és jó,csak hogy elírtam egy számot,és már a kis háromszög területét is rosszul számoltam ki. A többi adat jó,az oldalak ki vannak számolva, a nagy háromszög területe is, csak a kis háromszög területét elrontottam, és ezzel elrontottam a trapéz területét is. Szerintetek mennyit vonnak le ilyenkor?
A négyzet alapú gúla már tetszik, az egyértelművé tette volna...
(csak szólok, hogy az első részben a 2. feladat megoldását már javították, a legelső feltöltött változaton ugyanis külső információim szerint rossz volt)
És nem...
Csak azért is fogjátok meg a gúlát...
Nem mondok ellent semminek... még lehet hogy nektek van igazatok de
Mi más lenne az alapsokszög is, ha nem oldal? Hát alap. - eldöntöm és más az alap... - az oldal -- 4 oldal...
Nekem 80 vagy 81 pont lett (nem tudom, pontosan, hogy egy helyen megkaptam-e pontot vagy sem). Az már 5-ös, igaz?
A másik nekem egy-két helyen pár tizedessel eltér az eredményem. Akkor ott most buktam a pontot? Mert akkor mindjárt rosszabb az eredmény :S
Meg a 16-os feladat -.-" Én (és még sokan mások is) úgy vettük, hogy a megadott számokkal kell csak foglalkozni.
A 18. feladatot úgy lett volna korrekt megadni, hogy vagy egy négyszög alaplapú gúla, aminek minden oldala egyenlő, vagy egy négy oldallapú gúla, amiből kellett volna következtetni, hogy az alaplap egy négyzet.. De ez a kifejezés hogy : Négyoldalú gúla mindenkinek azt sugallja, hogy egy testről van szó a gúla tulajdonságaival, és a testnek négy oldala van...
geronka:
Én sem akarom, hogy ezért legyen 94%, ha nem fogadják el, akkor tuti védeni fogom.
BBen:
Én nagyon jól tudom, hogy mi az alaplap és az oldallap, de a feladatban oldal szerepel -ami ugyebár nem alaplap és nem oldallap.
Bárki bármit mond, a megfogalmazás pongyola, le írom még egyszer, hogy a helyesnek vélt test tisztességes neve négyzet alapú egyenes gúla.
Ha azt írják oda, hogy 4 oldallap, akkor biztos vagyok benne, hogy senkinek nem okoz gondot.
egy matektanár meg tudná mondani, mit várjunk a világháborústól? :)
a 18.A) szerintem tetraéderre vonatkozik,különben egyáltalán nem tartom igazságos dolognak hogy ennyire pontatlanul fogalmaznak először én is úgy számoltam mintha a gúla egy fél oktaéder lenne és ez az eredmény jött ki ezután áthúztam és tetraéderrel számoltam mert úgy gondoltam az a helyesebb ...szerintem a 100%-om múlhat ezen a kis szaros feladaton :/ meg a felvételim , mert ha dupláznék ez a kis csúszás 12 pont mínuszt jelentene :S és valljuk ez azért nem kevés
A tetraédert elfogadhatnák, a térfogatának kiszámítása ugyanolyan nehéz, mint egy 4 OLDALLAPÚ gúlának. Ebbe a gúla-tetraéder dologba még a wikipedia és matemtanárok is belebonyolódnak..
Egyébként szokott megoldókulcsban olyan javítás is szerepelni, hogy például a halmazosnál fél pontot kap, ha valaki helyesen, de a megadott 5 elemmel számolt stb..
ottó: Ezzel a definícióval pont magadnak mondtál ellent, csak azért hiszed, hogy igazad van, mert rosszul értelmezed. Gondold át még egyszer.
Ki szerint, és itt most MatekMindenkinek.hu-tól is kérdeze, van esély arra h elfogadják a 16-os feladatnál a fellebbezést miszerint én azzal az 5 számmal dolgoztam? mivel h én meg is tudom érvelni h miért..azt a k@cs@g vendiagrammot is A;B;C-vel jelölték...márpedig akkor az h az AmetszetBmetszetC vonatkozhat a vendiagramban jelölt 5 darab számra is.. a feladat egy szóval sem egyértelműsíti h az eredeti megadott A;B;C halmazra gondol..egy kis eséllyel, ha elfogadják akkor+9pont
A gúla olyan geometriai test, amelynek alaplapja n oldalú sokszög, palástja pedig olyan háromszögekből áll, amelyeknek egy közös, nem az alaplap síkjába eső csúcsuk van, és az ezzel a csúccsal szemben levő oldalaik egyben az alapsokszög oldalai.
Jéé! n=3 --> tetraéder,4oldalú,szabályos
Szerintem a tetraédert helyesen végigvezetve el kéne fogadni. Plusz én az olimpián vitatkozókkal is egyetértek. Valóban nem a 20. sorszámú olimpiát kérdezték, hanem a huszadik megrendezettet, tehát elcseszett kérdés volt. Mondjuk én is 1972-t meg 29-et írtam, de csak azért, mert szerintem nem akartak ennyire túlbonyolítani, csak rosszul fogalmazták meg. Itt is mindkettőt el kéne fogadni...de hát várjuk meg a hnapot, volt már olyan h igaz hamisnál bármit elfogadtak :)
ottó: Onnan, hogy ismeri a definíciókat. Tudja, hogy mi az az alaplap és az oldallap, ily módon különbséget tud tenni és gond nélkül tudja értelmezni a feladatot.
A gúlának van alapja, és oldallapjai. A 4-oldalú gúlának 4 oldallapja van. A tetraédernek 4 lapja van, de nem 4 oldallapja (nem oldalai vannak általában a síklapokkal határolt testeknek, hanem lapjai)
Sajnos a szabályos tetraéder a szabályos három-oldalú gúlák közé tartozik (ilyenből több is van)
(matektanár)
JOKER: Ha lehet, akkor több hülyeséget ne irogass ide!
- x illetve x+2 nevezőjű törtek közös nevezője
- szórás és terjedelem összekeverése
Gúlához: sajnos nem egységes az elnevezés, legalábbis a fellelhető matematika könyvek alapján. Van ahol a 4 oldalú szabályos gúlát tetraédernek nevezik és tanítják. De itt a hangsúly a 4 oldalú szabályos gúlán van, aminek az a definíciója, amit matekmindenkinek.hu leírt. Ettől függetlenül mondom, van ahol tetraédernek tanítják, még neves iskolában is!!!!
Az meg hogy valaki a szórást nem hallotta, az azt jelenti vagy nem figyelt, vagy tróger volt a tanár.
(matektanár :))
Ákos! Honnan kéne tudnia az érettségiző diáknak, hogy mire gondoltak a készítők? A diák megnézte, hogy a tetraéder gúla-e, 4oldalú-e, illetve szabályos-e. És lám, mindre "igen" volt a válasz. Természetesen a másik megoldást is elfogadhatónak tartom.
ottó: Nincs igazad. A négyoldalú gúla nem tetraéder, az alaplap és az oldallap nem ugyanaz. Nem megfogni kell és számolni, hanem a definíció alapján dolgozni.
nem hibás, csak rosszul látszódik a négyes egyesnek hat. Bocsi.
Rossz helyen jelöltem a szöget 14-esnél,amúgy jó lenne az egész.:S
15.c-nél meg a7-el számoltam és szintén jó lenne az egész.
Szerintetek ezeknél egy árva pontra se számítsak?:SS
Otto én abszolút megértelek, de ebben az esetben az oldal nem határoló lapot jelent, hanem oldallapot. Tehát van 5 határolólapja, 4 oldal meg egy alap. szerintem.
http://mail.mechatronika.hu/public_html/matek/terffelszweb/szabnegyoldagula.html
17/a feladatban a szórás részeredménye, és végső eredménye itt hibás. El van számolva.
(3-3,8) a négyzeten 0,64
végső eredmény : gyök alatt 2,56/5 azaz 0, 7155
az oldal és a lap (alap+palást) az nem ugyanaz? én nem magyarul tanultam a matekot gimiben, nem is úgy érettségiztem - valaki?
de szerintem annak kell legyen
Tessék megfogni a gúlát és megszámolni az oldalait!
Többen kérdeztétek, hány pontot érnek az egyes feladatok, ezért közöljük az összes kérdést a maximálisan elérhető pontszámmal együtt:
1. feladat: 2 pont, 2. feladat: 3 pont, 3. feladat: 2 pont, 4. feladat: 2 pont, 5. feladat: 2 pont, 6. feladat: 2 pont, 7. feladat: 3 pont, 8. feladat: 3 pont, 9. feladat: 3 pont, 10. feladat: 3 pont, 11. feladat: 3 pont, 12. feladat: 2 pont, 13. feladat: 12 pont, 14. feladat: 12 pont, 15. feladat: 12 pont, 16-18. feladat egyenként 17 pont
ottó:
Örülnék ha igazad lenne, de kezdek kételkedni.
Továbbra is kérdezem a szaktanárt, hogy lát-e reális esélyt arra, hogy elfogadják a tetraédert is.
@Luzsinszky Bence
@Lakó Attila
A feladatban külön leírják, hogy a két VH miatt elmaradtak is kaptak sorszámot.
Emberek! A tetraéderek éppen a háromszög alapú gúlák. SZABÁLYOSAK ÉS NÉGYOLDALÚAK!!!
57 pont = 3-as
17 c, 7 pont
meg tudnátok mondani hány pontot ér a 17/c feladat? mert nincs odaírva. köszi.
Lesz középfokú, angol nyelvű matek érettségi feladatsor és megoldások? Nem tudna segíteni valaki abban, hogy hol találhatnám meg, ha itt nem?
tökipompos!
én úgy tudom, közép szinten nincs szóbeli, tehát ha nincs meg a kettes, akkor bukta van...
14/b rossz:
cos40° nem lehet negatív.
Gyanítom, hogy Radiánban számol a géped.
bár lehet én vagyok lüke :(
3-as ??
57 potom körül lehet az jegyben mi lesz ??
Kedves vagy Tücsi! De ha a tanáromon múlik az a pár részpont biztos nem ír rá! :(
A 14/b - ben rosszul van írva, mert a cos40 az -0,66 és emiatt a c=23,8 lesz nem pedig 9,1.
Tökipompos
Ha nem értél el 20 pontot, de meg van a 10 pont, akkor mehetsz szóbelizni. Szóbeli, ha jól tudom 50 pont, tehát összesen 150 pont. Ennek kell elérni a 20%-át a ketteshez, tehát 30 pontot. Ha 15 pontot szereztél írásbelin, akkor még 15 pont kell szóbelin.
Legalábbis én így tudom, de az 50 pontos szóbeliben nem vagyok biztos, de a több tárgyból összesen 150 pont az írásbeli és a szóbeli.
Ne írd le magad, részpontokból biztos meglesz a 20 pont :)
Fanni Köszi a BCA szöget. (= C szög)
Egy életre megjegyeztem.
Innen sejtem, hogy soha életemben nem lesz már rá szükségem...
End
MatekMindenkinek:
Lát arra esélyt, hogy a tetraédert is elfogadják?
eldöntöm azt a gúlát és az a négyzet máris oldal lesz...
Máténak:
A szabályos 4-oldalú gúla sajnos nem szabályos test :( Tudom, megtévesztő lehet az elnevezés, de a definíció a döntő.
evita
matematikai tanulmányaim során a hasábnak a felső és alsó "oldalát" alaplapnak a palást alkotóit pedig oldallapnak neveztük(lehet rosszul emlékezek)
Más valaki hogy tudja ezt?
Ha nem érem el a 2-est írásbelin csak mondjuk 15 pontom van,akkor szóbelin a maradék 5 pontot kell elérni a 2-eshez vagy ott is a 20-at?
A 16/c nél legalább pár pontot adhatnának ha az ábra alapján csinálta valaki, mondjuk 2-3 pontot. De majd holnap meglátjuk a hivatalos megoldókulcson. Mert nekem csak ez volt a zavaros kicsit és szerintem sok mindenkinek is!!
14. feladat
BCA szög = 40 ???
ezt hogy kellene értelmeznem? mitöl lett a C szög 40 ?
Valaki kérem írja meg.
Köszi,
E
nem értem, miért lenne 4 oldala a négyzet alapú hasábnak...
egy n-szög alapú hasáb oldalainak száma n+2
@Tamás/lyongibert:
nem a kérdésre válaszoltatok :( én is csináltam ilyet, nekem 5% bánta 2008-ban
a problémát egy másik szemszögből is megpróbálnám leírni, erre tökéletes lessz a matekérettségi után lejátszódott rövid beszélgetés:
"-Hány oldala van egy dobókockának?
-Természetesen hat.
-És ha úgy kérdezem hogy: Hány oldala van egy négyzet alapú egyenes hasábnak melynek minden éle egyenlő?
-Négy. De az a kocka, nem?
-De..."
matektanártól kérnék egy definíciót a szabályos testre is ha lehet...(meg talán a tetraéderre)
Nem vagyok általában ilyen értetlen de a továbbtanulásom múlik rajta. Elnézést ha valakit ez idegesít :/
azt szeretném megkérdezni hogy a Cilis táblázatba ha 4 4-est és egy 5-öst írtam az hány pontot ér?
Én teljesen tisztában vagyok vele, hogy elb....tam a 17/c-t, bár azért egy próbát megérne, ugye kyborg?? :) kyborg az kemény, akkor neked aztán pláne szar érzés lehet, én nemhogy a 18-ast nem csináltam meg, részben azért is rontottam el a 17/c-t, mert azt hagytam utoljára és alig volt időm, meg már az agyam is tompa volt, hát, kár érte, szépen mutatott volna egy hibátlan eredmény.. mindegy, ahogy dédfater mondaná, hol a pia?? :D
azért holnap majd emelt törin pofozzuk egy kicsit az eredményt
kyborg
A 17C feladatnál 5 jegyet kell variálni, nem 4et, mert a növekvő sorrendbe rendezett elemek középső értéke a medián.
Szalóki Zoltán Úr: viszont van mire elégedetlennek lenni, ugyanis a halmazok elnevezései ugyanazok voltak: A;B;C!
16 a-nál mikor kapok teljes pontot?
És ha csak a táblázat jó? Vagy van benne hiba, akkor hogy kapok?
Valaki tudja?
14. c megoldása egyszerűbben, rövidebben: EBD háromszög hasonló ABC-hez, területe annak egynegyede. Így a trapéz területe az ABC területének 3/4-ede, azaz 3/4*(a*ma/2)=3/4*14*7.71/2~40.5 cm^2.
(Ha már egyszer az ma-t korábban kiszámoltatták használjuk is.)
A 16-os tényleg megtévesztő volt.. Én is félreértettem és én is csak azzal az 5 számmal dolgoztam..még néztem is milyen könnyű az utcsó két kérdés...
Kedves kyborg és Máté Szekér!
A 17/c megoldása jó így, mert mindegy, milyen sorrendben vannak a jegyek a bizonyítványába írva, attól még a mediánjukat ettől teljesen függetlenül kell kiszámolni. Tehát nem tudjuk, melyik tárgyból volt 4-ese.
(matektanár)
Nagy Gábor attól függ. Én kicsit máshogy számoltam, lapátló-testátló-sima oldal -lal, és ha te is valahogy így kezdtél neki pl, vagy felismerted ezeket és feltüntetted, akkor *korábbi érettségi feladatok megoldásaira alapozva* biztos adnak érte részpontszámot.
Máté Szekér igen, sajnos rossz lett, a gond hogy én a 18-ast jelöltem kihagyásra mikor az tökéletes lett... így a 17-esben már a szórásos és a C) feladatrész is hibás, a c azt hiszem 3 pontot ért...
Helló!
Érdeklődnék, hogy nem tudom miért de marci/eszteres feladatnál 197 el számoltam végig a feladatot. Ez azonnali kihúzás és 0 pont vagy lehetnek annyira normálisak a vizsga elnökök hogy azt mondják hogy rendben van a logikai út az tökéletes csak ez a hülye elírta valamiért a számot...
Kedves Kommentelők! Szerintetek, ha a 16. feladatban a b és c részt a Venn-diagram szerint csináltam, az úgy mennyit ér? :) Köszi
Nem villogásnak szántam, egyébként nem lett olyan, amilyennek szerettem volna. Mindenesetre ha valakit rosszul érintett, sorry, nem akartam vele izélni.
Tényleg jó :) Na bakker :D
Ezt a BCA szöget csúnyán benéztem.... szerintetek ez alapból 0 pont az egész feladatra vagy részpontszámot kaphatok? nagyon kellett volna egy 90+ os matek ... a többi mind jó is csak ez az egy hogy lehetek ilyen hülye :S
Jó, értem én, csak már fáradt vagyok, és minden idegesít. Én például más tantárgyakat viszek, és a magyar emeltem szerintem elég jó lett - majd kiderül-, de akkor sem villognék vele, hogy hány pont, meg hú de menő vagyok, mikor másokon látnám, hogy a húsz pontnak is örülnek.
Kedves kyborg!
Bárcsak igazad lenne a 17/c-vel kapcsolatban, én is rögzítettnek vettem középen a 4-est és úgy számoltam, hogy 4C2, tehát 6 lehetőség van, elképesztően bosszantó, ha minden igaz, egyedüli hibám, szerinted hány pontot vonnak le emiatt? Vagy bizonyítsuk be igazunkat, a feladat nem határozta meg egyértelműen, stb. :D
Sánta László
"Nem sorrendet kérdez szerintem. Azt kérdezi hányféle képpen lehet kitölteni a megmaradt osztályzatok helyét. Tehát ha csak ötösei lennének akkor egyféle képen."
Én ezzel tisztában, vagyok, csak rámutattam kyborg gondolatmenetének hibájára. Btw, mivel Dániel jegyei rendezett sorrendben: 4 4 4 5 5, ezért a közölt megoldás a jó. ((:
pm
Hááát az itteni tanárok nagyon rosszindulatúak,ráadásul nem is tanítottak(tényleg nem) :(
kétlem hogy összejön a 2-es,inkább örülök mint majom a farkának a mostani nem hivatalossal is,mert a végén még ami most jó az se lesz:( örülnék ha összejönne a 2-es
tényleg elegánsabb lett volna, ha leírják a 15.c)-nél, hogy +/- 1,6 és kizárják a negatív megoldást, arra hivatkozva, hogy bevételről van szó vagy külön leírni, hogy mi a helyzet a két esetben
Papp Mátyás
Nem sorrendet kérdez szerintem. Azt kérdezi hányféle képpen lehet kitölteni a megmaradt osztályzatok helyét. Tehát ha csak ötösei lennének akkor egyféle képen.
Rózsa Ida képzeld el, hogy van, aki matekkal akar tovább tanulni! Van, akinek számít a matek, jééé :D Sztem senki nem osztotta meg, hogy 99 pontot ért el, és senki nem kérkedik az eredményeivel. Csak keressük a választ.
Tökipompos ha pl. a 2. feladat kérdéseire egész mondatos választ adsz, a válasz helyességétől függetlenül jár egy-egy pont. Ezenkívül, ha pl. összefüggéseid, részszámításaid jók, azokért is jár részpontszám. Illetve ha a tanárod nem akar meghúzni, egész biztosan talál neked + 5 pontot! Hajrá, és bizakodj, hogy esetleg téves a megoldókulcs, holnap jön a hivatalos!
Olyankor mi van, ha mondjuk a 17-es feladatnál a b, résznél a jegyeket nem jól írtam be, de van benne 3 helyes szám? Akkor is adható pont, illetve inkább a második résznél ha a feladat nem jó teljesen de vannak benne jó részlet számítások, akkor 1-1 pont adható akár a megoldó kulcs szerint????
Hadd ismételjem el: szabályos n-oldalú gúla: alaplapja szabályos n-szög, a csúcsa pedig merőlegesen a szab. sokszög középpontja fölött van (bárhol) Tehát a feladatban egy piramis-forma dolgot kellett számolni, úgy, ahogy a rajzon látod.
(matektanár)
13/ b feladatban apró hibát vélek felfedezni a másodfokú egyenlet megoldóképletében: a nevezőben 2a kell szerepeljen. A 16-os egyszerűnek tűnt, de valójában nehéz volt. Nem baj, a kettes meg lett volna
Kedves kyborg!
"A 17 C) MEGOLDÁSA PEDIG BAROMSÁG, NEM ÖT JEGYET KELLETT VARIÁLNI HANEM CSAK NÉGYET, HISZEN A TÖRTÉNELEM MÁR BIZTOS HOGY NÉGYES, EZÉRT KIESIK A VARIÁNSOK KÖZÜL"
Szerintem ebben nincs igazad, mert, attól, hogy Dani bizonyítványában ugyanilyen sorrendben vannak a tantárgyak, ettől még nem növekvő sorrendbe kerülnek a jegyek beírásra. Hisz az, hogy a jegyeinek mediánja 4, az azt jelenti, hogy a jegyeit NÖVEKVŐ sorrendbe rendezve vesszük a középső elemét, ami 4. De semmi nem indokolja azt, hogy ez a történelem jegye lenne.
pm
aki akar vitatkozzon a wikipédiával
http://hu.wikipedia.org/wiki/G%C3%BAla
alpontba ott van a tetraéder is
"A gúla lapjainak és csúcsainak száma egyaránt n+1, ahol n az alap oldalainak száma..."
egy kérdés van csak:
oldal = lap vagy oldal = palást alkotó háromszög(oldallap)
várom az értelmes válaszokat :/
17-es feladatban a Dávidos és a kördiagrammos hány pontot is ért???
Kösz MaybeYes!
De miaz a részpontszám? bocs :D
júúúj de jó, hogy mindenki megosztja velünk hogy elért kilencvenkilenc pontot és hogy, júj, sajnos egyet veszített. szegények :(
Cookiapo a 16 a) FELADATBAN NEM A KITÖLTÖTT HALMAZÁBRÁRA VONATKOZIK A KÉRDÉS HANEM A FELADAT SZÖVEGÉBEN MEGFOGALMAZOTT HALMAZDEFINÍCIÓKRA, MAGYARUL AZ A HALMAZ A 100-NÁL KISEBB POZITÍV EGÉSZ SZÁMOK HALMAZA (ÖSSZESEN 100 DB.) STB... TEHÁT A C) FELADATRÉSZ MEGOLDHATÓ
A középvonal valóban negyedel (ezt rosszul írtam az előbb); a többi része viszont igaz.
emberek! ott van a 16. feladatnál a lap tetején, hogy "tekintsük a köv. halmazokat" és szépen kapcsoszárójelben megadva h mi A, B és C
gerrobnak:
Igazad van abból a szempontból, hogy ha teljesen egzaktak akarunk lenni, akár a negatív szám is elképzelhető volna, de mindenki növekvő bevételekre gondol, tutti, hogy a feladat kitűzői is. Emellett el kell fogadni a Te indoklásodat is (lehet, h. ehhez a megoldókulcsot is módosíttatni kell majd - állásfoglalást kell kérni:)
(matektanár)
Tökipompos én úgy tudom, nem, ha nem jött össze most a 20%, automatikusan mész szóbelire. De ne ásd még el ennyire, részpontszámokban bízz!
A 16-os feladat a, része után ott a kitöltött halmazábra. Az A,B ,C halmazok már azokat az elemeket tartalmazzák szerintem. Ezalapján a megoldás egy üreshalmaz és a c, pedig lehetetlen esemény
Kérdésem lenne...a 16/a feladatnál nem írtam magyarázatot...az ábrát meg a táblázatot kitöltöttem.ez ugye 8 pontos rész,ezért mennyit vonnak le?
Panyi Tamás és Evita köszönöm a válaszokat! A többi rendben van, de ezek miatt úszni fog az a híres erős ötös... azért kérdezem, hogy részpontszám mennyire jár. A mindenért lehúzós embereket meg nem értem meg. Felteszel egy kérdést és lemínuszozzák, hát hol élünk basszus?! :D
Major Zsolt igaz, viszont ebben az esetben is áll az oktaéderes megoldás, hiszen a tetraédernek három oldala és egy alapja van, a négyoldalú gúlának pedig négy oldala és az ötödik az alapja.
17/c biztos?
Ugye a medián 4 oda csak azt lehet, így nekem 4 féle biz. jött ki.
Azt megtudná nekem mondani valaki,hogyha tegyük fel nekem írásbelin most összejött 15 pont,akkor a szóbelin a maradék 5 pontot kell elérnem a 2-eshez???
kedves gerob
A kvóciens-t úgy döntjük el hogy negatív vagy pozitív , hogy a sorozatunk csökkenő vagy növekvő őezért lessz q=1,6 és nem -1,6. mondom ezt diákként.
Ha van egy 4 oldalú test, akkor annak nem kéne 5 oldalúnak lennie! A rajzon ott az ötödik oldala alul!
gerrob: nem igaz, a 20. olimpián kevesebb volt a bevétel mint a 22-ediken, tehát q csak és kizárólag pozitív lehetett.
A 17 C) MEGOLDÁSA PEDIG BAROMSÁG, NEM ÖT JEGYET KELLETT VARIÁLNI HANEM CSAK NÉGYET, HISZEN A TÖRTÉNELEM MÁR BIZTOS HOGY NÉGYES, EZÉRT KIESIK A VARIÁNSOK KÖZÜL
16/c.feladatban sajnos nem lehetett az a)rész ábráját az A, B, C halmazoknak értelmezni (nem erről szólt). Tehát csak a leírt megoldást fogják sajnos értékelni, ha valaki az ábra alapján számolt, nem a c) feladatot oldotta meg.
(matektanár)
kyborg
köszönöm válaszodat, a tetraéder tudomásom szerint a háromszög alapú gúlának egy speciális esete melynél minden él egyenlő (a gúla minden tulajdonságát kielégíti, annyival több csak hogy 3szög alaplapja van és élei egyenlők)
A 17/c az hány pontot ért?
15. feladat c része rossz, mondom ezt matekosként.
q^2=2.56-ból a szaktanár (de milyen?) szerint q=1.6 következik. Itt elvesztette a q=-1.6 értéket, és negatív bevétel is értelmezhető, ekkor Eszter becslése lesz a közelebbi. Azaz a helyes megoldás, hogy a válasz nem eldönthető az adatokból.
Maybe Yes: a halmazos feladat elején definiálva vannak a halmazok, a 4db számról pusztán el kellett dönteni, hová kerülnek az ábrán, nem volt szó arról, hogy más szám nincs a halmazban
a rossz levezetésért nem hiszem, hogy jár pont, de mindig van userguide az érettségihez (oda szokták írni, hogy csak indoklással)
a 17 c) megoldása baromság, nem öt jegyet kell variálni hanem csak NÉGYET, hiszen a történelem már biztos hogy csak négyes lehet, ezért az nem számít bele a variációkba
kyborg:
Amit 18/a-ban felrajzoltak, azt jobb helyeken négyzet alapú egyenes gúlának nevezik.
Egyébként olvasd el a gúla definícióját, aztán mond azt, hogy a tetraéder nem gúla!
lájt feladatsor volt ^^ szerintem meglesz a hármas :)
16 - tessék megnyugodni, a kétértelműség miatt egészen valószínű, hogy mindkét megoldást el fogják fogadni, esetleg 1-2 pont levonással, mivel tényleg figyelni kellett volna arra, hogy mindig csak azt kell csinálni amit kérnek és ha jól látom nem úgy volt megfogalmazva, hogy: "Az a) feladat alapján számolja ki/határozza meg".
Ez szemétség, de így működik. Emlékszem, hogy a korábbi érettségikben is fordult elő hasonló eset.
Egyébként pedig tavaly én is azt mondtam, hogy a mi érettségik nehezebb volt mint a többi, utólag persze látom, hogy ez nem így van. És ez az ideire is igaz. Véleményem szerint az alap matematika tudással és kellő gyakorlással nme okozhat problémát egy ilyen feladatsor megoldása legalább 4-esre. Nekem ez a véleményem, meg lehet kövezni érte...
A félreértések elkerülése végett: szabályos n-oldalú gúla: alaplapja szabályos n-szög, a csúcsa pedig merőlegesen a szab. sokszög középpontja fölött van (bárhol) Tehát a feladatban egy piramis-forma dolgot kellett számolni!!
(matektanár)
17 c 7 pont?
a szórás az amit a megoldás ír, amiről ti beszéltek (a 3 és az 5 különbsége) az a TERJEDELEM
Major Zsolt igen a válaszod elfogadható, és a feladat GÚLÁT mondott tehát igen, az oktaéder térfogatának a felét kérték
amiről ti beszéltek az empirikus szórás nem hinném hogy azt meg 3 pontér kérdezik közép szinten.
http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/08/a-matekerettsegi-megoldasai(1)/
Itt fent van a 17-es :)
Igazából, én erre nem is gondoltam, de a középvonal tényleg negyedeli a háromszöget, hiszen ha berajzolod mind a hármat, akkor a háromszögben 4 egybevágó rész keletkezik
A négyoldalú gúlában a négy oldal pedig a palástra vonatkozik, szabályos tetraéder területe egy sima képletbe helyettesítés függvénytáblából, arra nem adnának 6 pontot szerintem
de MatekMindenkinek.hu is pont ezt mondta :D
nekem a szórás 2 lett:D hiszen a legnagyobb és a legkisebb szám különbsége azaz 3 és 5 különbsége 2..na de mindegy,én majd a hivatalosra bízom magam:D
Ha a halamazokat jól megcsináltam, de nem írtam oda, hogy "Mert ....." akkor megkapom a 8 pontot? :((((
Repostolok :D (kis változtatásokkal)
a 4 oldalú gúlát sokan tetraédernek értelmezték nem tudom hogy a
- négy oldallapú gúla(amely tulajdonképpen "piramis" és mivel minden oldala egyenlő a függvénytáblában található "oktaéder térfogata"/2 képlettel egész egyszerűen számítható)
és a
- négy lapú gúla(melynek minden éle azonos:tetraéder, ugyancsak könnyen számolható a tetraéder térfogat képletével)
közül melyikre vonatkozott a "négy oldalú gúla" kifejezés
a 14/c-ben én definícióra hivatkoztam
(középvonalak 4 egyenlő részre osztják a 3szöget ezért a levágott 1/4 levonásával a négyszög területe=3/4 háromszög területe)
nem tudom hogy ez elfogadható megoldás-e
JÓ LENNE HA AZ EDULINE TANÁRA VÁLASZOLNA A KÉRDÉSEKRE
(akikkel beszéltem az iskolámból és a 18. feladatot is választották tetraédernek vették)
Én kérdezek. A halmazos feladatnál mégis hol van feltüntetve, hogy ne a megadott számokkal csináljam meg a feladatot?! És ha az alapján csináltam meg, indokoltam a kijövő üreshalmazokat meg minden, azért nem adnak 1 árva pontot sem?
És még. Ha a 15 c- nél nem jó eredmények jöttek ki, de nekem is Marci eredménye a jobb, és ezt le is írtam, akkor azért jár valami pont?! XD
a szórás az átlagtól vett átlagos eltérés (ami gimis szinten szóba jöhet)
azaz ha X az átlag, akkor veszed az összes számot, amelyek szórását ki kell számolni
szépen kivonogatod mindegyikből X-et és a kapott számokat négyzetre emeled
összeadod őket (a négyzeteseket) és az összeget osztod n-nel (n: ennyi db szám szórását kellett kiszámolni) >>> a kapott hányados a varianca
a variancia gyöke (nagyobb/= nulla, a gyök definíciója miatt) a szórás
Szerintetek, ha Eszter-Marcinál benéztem és a7-es tagként számoltam, de a válaszom is jó lett, meg az a7-re a levezetés, hány pont levonás jár?
Most már teljes a 17. feladat megoldása, ha nem jelenik meg nektek, frissítsetek
a 17 es feladat még mindig hiányos.
A hozzászólóknak: 1. a tetraéder sajnos nem négyoldalú gúla, 2. a középvonal nem negyedeli a háromszög területét (csak szabályos háromszög esetén negyedeli; ill. a súlyvonalra lenne igaz, hogy felezi), 3. az olimpiánál szerintem mind a két sorszámozást el kellene fogadni (annak az értése, nem értése nem matematika, és talán maga a feladat írója sem gondolta végig).
A 13-as feladat megoldásában hibásan szerepel a másodfokú egyenlet megoldóképlete. A nevezőben helyesen 2a szerepel. Bár ez a megoldás szempontjából irreleváns, mivel a=1. :P
az fn-en rajta van a 17 feladat is
http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/08/a-matekerettsegi-megoldasai%281%29/
A szórás a szórásnégyzetből vont négyzetgyök. A szórásnégyzetet úgy számoljuk ki, hogy az adatok átlagtól vett eltérésének négyzetét kell venni, majd ezek átlagát.
(matektanár)
lyongibert: becsapós, de nem félreértelmezhető. Meg van adva a feladat elején, hogy mit nevezünk A, B és C halmazoknak, tehát szerintem elég egyértelmű, hogy mi az A, B és C halmaz. Bár valóban becsapós.
Kedves Kommentelők! Véleményem szerint, a 16-os feladat b és c része félreértelmezhető és matematikailag mindkét "A", "B" és "C" halmaz alapján megoldható (igaz a venn-diagram alapján a c valószínűsége 0). Eléggé megtévesztő azért ugyanazokat a betűket alkalmazni!
szórás...pffff
az ábrákért jár részpont ???????
Szerintem terjedelem volt az,mert a terjedelem is a szórás egy fajtája,empirikus szórást pedig nem hiszem hogy tanítanak,illetve kérnek középszinten...
BCA szög, ami a C csúcsnál van, mert a C van középen
a legnagyobból a legkisebb az nem a terjedelem?
a szórásra találtam valami képletet a függvénytáblában, de az semmire nem emlékeztetett abból, amiket esetleg órán vettünk. fura. :D
Frissítsetek az oldalon, a 17-es feladat a és b része is kint van
A szórásnégyzet vagy másképpen variancia pozitív négyzetgyöke, egy eloszlás szóródásának szokásos mértéke. Becslése, az empirikus szórásnégyzet négyzetgyöke a minta szóródását jellemzi.
Szórás:A szórás az átlagtól vett eltérések négyzetes átlaga... nem a legnagyobb és legkisebb szám különbsége
Aki türelmetlen: http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/08/a-matekerettsegi-megoldasai(1)/ itt már a 17-es is van :)
BCA szög 40° :@ hát, kíváncsi vagyok, hányan értették ezt meg... (És kiderülne, h mindenki, csak én nem :D )
SZÓRÁS: LEGNAGYOBB ÉRTÉKBŐL A LEGKISEBB :) szerintem ezért nem töltik a 17-est fel, ők is ezt a fogalmat keresik XD
Joker az a terjedelem :D
A szórés az átlagtól való távolság négyezete majd a számok összege gyök alatt
a büdös életben nem lesz fent a 17.... :')
a szórás fogalmát még nézd át.. mielőtt ilyeneket írsz
Én ezt már Nemmm bírom.. ááááá:D ha nem rakják ki a 17. feladatot.. holnap nem megyek el töriből... :D
16/b tényleg elér félreérthető volt: én is az a) feladat metszetét adtam meg... :S Viszont a c) részben meg jól kiszámoltam, mert azt anélkül nem lehetett megoldani, ki is jött a P=0,5. Úgyhogy az alapján remélem a b)-t is elfogadják. Mert ez tényleg félreérthető. Mással nem volt probléma.
bejöttem a 17. feladatért és pont az nincs itt :D 67 pont + a 17. feladat xD még lehet 5ös :D
A szórás az a legnagyobb szám és legkissebb szám külömbsége ebben az esetben 5-3=2 a szórás
A 17-esen múlik a négyesem, csapassátok már srácok :)
Halmazos: gondoljátok, hogy három pontot adnak arra, hogy megnézd, hogy nem írtál semmit az ábra közepébe?
A 14.esnél, vajon elfogadható, ha hasonlósággal számoltam ki a trapéz területét? héron képlettel kiszámoltam a nagy és kicsi háromszög területét aztán kivontam a nagyból a kicsit...
http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/08/a-matekerettsegi-megoldasai(1)/ itt már fenn van a 17es
Ki gondolta volna, hogy a 4 oldalú gúlának 5 oldala van..
Engem valami megszállt este és átnéztem a szórást :-)
http://matekotthon.blogspot.com/2010/07/szoras.html
17-es come on!!!
az ábráért jár részpont ?
ha a 13/a-nál nem ellenőriztem attól jár még 5 pont?
Hát én matekból olyan szinten analfabéta vagyok, hogy nagyon.
De ha jól számolom, mégis meglesz a 2-es :d Öröm és bódottá :)
Tényleg aki a 2 feladatlapból nem tudott összeszedni legalább 10 pontot az, hogy csinálta? :D
Nem bírom mááár!
:)
halmazos... jól elterelték a gondolatainkat a halmazok eredeti tagjairól, amit a feladat kezdetén említ :/
Hol a megoldása a 17esnek???????????????????????????
ennyire még nem vártam 1 matek feladat megoldást sem mint most a 17-eset.. :D
17!!!!!!!!!!
történjen már valami a 17es feladattal...
tényleg !!! mi az a szórás ??:D néztem egy nagyot. életemben nem hallottam róla :"D
Nem jön a 17 :/ 100 likenál megoldom és én rakom ki:DDDDddd
fantasztikusan félreértettem a halmazosat, én csak a felsorolt számokat néztem, nem az összes szám közül válogattam. :/
ha az utolsó max pontos akkor biztos 5-s megvan D:
14.c:
Mivel a középvonalat húztuk be, a "kis" háromszög területe a "nagy" negyede lesz.
Így a trapézterülete: 14* 7,7 / 2 -nek a 3/4-e
:) így kicsit egyszerűbb
még 7 pontot veszithetek az 5öshoz, és nincs benn a 17. feladat, amit tuti elrontottam :/
Ha a 16. feladatban a táblázatot jól kitöltöttem, de a halmazokba nem jól írtam be, azért kapok pontot?
de ha van sorszáma.. akkor úgy tekinti hogy meg volt tartva..
mert az kap sorszámot ahol volt..
17. gyereee. jobban várlak mint a Karácsonyt :D:D
a 13-as szerintem hibás!
Mivel az a feladatba ismeretlent kellett bevezetni és ki jött az x=1
a b feladatban pedig ott a hiba hogy az első tört alatt ott van már az x igy x+2 aközös nevező és nem lesz másodfoku.
De ez csak az én véleményem.
és mi az a szórás?
3 pontra vagyok az ötöstől,de még nincs fennt a 17es példa... siessetek, már tűkön ülök :D
17-es mikor lesz fent?
17!!!!!
az olimpiásnál azt kérdezték, hogy mikor volt a 20. játék nem azt hogy melyik volt a 20.-as sorszámú nem?
hm, így a végére olyan 91-2 talán megvan:) de mindenképp 90 környékén mozog.. jobb mint vártam
@Király Tamás A 16-os feladat fent van
kéne a 17. feladat, akkor nyugodnék meg a legjobban. kellenek a pontok :(
14 C feladat szerintem nem trapez, hasonlosag (lambda cucc) hasznalasaval kellett a levagott haromszoget kiszamolni.
Szoras nincs bent a regi fuggvenytablazatban, 18-as feladat mentett meg.
na ez nagyon szar :s
a 16. feladat b-részét lehetett máshogy is értelmezni...mondjuk hogy csak azokat a számokat veszik figyelembe amik a táblázatban vannak :s
17-t:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDddd
rakjátok fel léci a 17 est :$
gyerünk srácok 16-17es feladatot akarok:DDD mindjárt belepusztulok a kíváncsiságba O.O
a 4 oldalú gúlát sokan tetraédernek értelmezték nem tudom hogy a négy oldallapú gúla és a négy lapú gúla(melynek minden éle azonos:tetraéder) közül melyikre vonatkozott a "négy oldalú gúla" kifejezés
a 14/c-ben én definícióra hivatkoztam (középvonalak 4 egyenlő részre osztják a 3szöget ezért a levágott 1/4 levonásával a négyszög területe=3/4 háromszög területe) em tudom hogny ez elfogadható megoldás-e
Összesen első feladatsorban
6 pont szállt el..
A másodikban is eddig 6 :D
A 4oldalú gúla tényleg ilyen, jó a megoldás...én persze simán kiszámoltam az ottani kocka térfogatát, ha minden oldala 10 cm :DD
A szabályos négyoldalú gúla egy olyan gúla, aminek az alaplapja egy négyzet, és a testmagasság talppontja a négyzet átlóinak a metszéspontjába esik.
nagyon nem akar felkerülni ez a 17.feladat...
17 17 17 gyerüünk máár :D
A 18/a feladatban mit jelent, hogy 4 oldalú?
Az a négyzet alapú gúlának négy oldallapja van.
4 oldalú test a tetraéder szerintem.
Várom a szaktanár véleményét!
18 as feladat elég hardcore volt :D
De a 20. olimpiát kérdezték nem pedig a 20. sorszámút
szerintem így egyértelmű.
Oda volt írva..
A világháborúban elmaradtak is kaptak sorszámot..
ly
szerintem a 18-as a, így nem jó mivel a négy oldalú gúla az egy tetraéder és nem egy négyzet alapú gúla,mert annak 5 oldala van.
Attila: benne volt a feladat szövegezésében, hogy az elmaradt olimpiáknak is volt sorszáma, szerintem elég egyértelmű, hogy azok is számítanak a sorban.
olvasd el jobban a feladatot ! azok az olimpiai játékok is számot kaptak mejeket nem tartottak meg ! tehát a megjelenített megoldás JÓ!:)
az széép jól el___tam a halmazosat áthúztam a jó megoldást ! -.-
a 15-ös jó mert benn van a szövegben hogy azok is kaptak sorszámot
a 17-es és a 16-os ??
pont az a lényeg, hogy amelyik elmaradt, az is sorszámozott, és számít
17-es feladatot is.:D már nem bírok magammal:)
sikeresen felcseréltem marcit és esztert de mivel a részpontámokat valószínűleg megkapom a helyes számításokért ez csak két pont minusz :)
Igen, 3 elmaradt, de irták h a sorszáma megmaradt
Felkerült a 18-as feladat a és b része is, néhány perc múlva a 17-es is felkerül
A 15 a) és b) szerintem nem jó, a világháborúkat nem számoltátok bele
A 15. feladat "A" részében azt kérdezték mikor tartották a 20. nyári olimpiai játékokat. Jól van levezetve, viszont mivel 3 olimpia elmaradt szerintem 12 évvel csúszott az egész, mivel nem a sorszámát kérdezték ebbe a feladatba hanem hogy a 20. végül is megrendezett olimpia volt a kérdés, mert szerintem akkor teljesen fölösleges adat lett volna hogy elmaradt 3 olimpia ha nem kell felhasználni egy feladatba se. De ez csak én gondolom így lehet tévedek.
Eddig csak 6 pontot vesztettem vagy 7-et :D már csak a 17-es akérdéses :D
A 17-es feladatot nagyon várom már. (17,és a 16-os feladatok csináltam meg)
Pár perc, és azok is felkerülnek!
Még nem látom a 17-18. feladatokat... De eddig jó :)