Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Magyarérettségi megoldások: szövegértési rész

126

Délben ért véget a középszintű magyarérettségi - itt találjátok a szövegértési feladatsor szaktanár által kidolgozott, nem hivatalos megoldásait. Kérdéseiteket kommentben tehetitek fel.

Friss: itt vannak az első infók a 2013-as magyarérettségiről: nyelvészeti szöveget kaptak a diákok

A szövegalkotási feladatsor szaktanár által kidolgozott, nem hivatalos megoldását itt nézhetitek meg.

hirdetés
hirdetés

Néhány feladatnál nem egyértelmű, hogy melyik a jó válasz. A problémás feladatok listáját itt találjátok.

(x)

BKF érettségi felkészítő! Biztosítsd be a továbbtanulást!

Készülj fel kiscsoportos gyakorlati óráinkon, érettségiztetésben jártas tanárokkal. Vizsgaszituációs tréninggel és próbaérettségivel csak 600 Ft/óra  Tovább »

Hozzászólások (126) , melyek közül a legfrissebbek:

rtamara

Kedves eduline!Önök feltettek szaktanár által kidolgozott lehetséges megoldást tegnap, ami enyhén szólva nem egyezik a hivatalos megoldással.Ezek után arra kérem önöket, inkább ne tegyenek fel a jövőben semmit, ne riogassák az embereket.A fiam egyébként az önök szaktanára általi megoldást írta, tehát az irodalmi színvonala megegyezik egy magyartanáréval!/sic/ Ezek után nem tudom ezt az oldalt hitelesnek elfogadni, remélem ezt megértik.

Veronika

Szerintetek az érvelést választva nagy baj, ha 3 helyett csak két hőst sikerült bemutatni ???

Dankóné Mariann

A 10. feladatban a hivatalos javítókulcs szerint 4,1,9,8 a megoldás. Akivel eddig beszéltem, mindenki 7-est írt 9 helyett, és a tegnap megjelent 3 különböző nem hivatalos javításban is 7-es van. Elképzelhető, hogy mindkettőt el fogják fogadni? Mások mit írtak?

Gáspár Gábor

http://193.225.13.157/erettsegi2012/k_magyir_12maj_ut.pdf gratulálok a SZAKTANÁRNAK. just sayin

Varsányiné Kozma Judit

Még csak az első két kérdés megoldását néztem meg, de biztos, hogy mindegyik hibás. Dolgozatjavító magyartanárként minden kedves maturáló diáknak azt ajánlom, hogy a hivatalos megoldókulcs megjelenése előtt ne stresszeljétek magatokat ezzel a maszlaggal. Inkább koncentráljatok a holnapi megmérettetésre! A javítást bízzátok ránk...

Rusznyák Ákos

Egyébként meg pontosan mi az utalás arra , hogy a rádiósinterjú később volt, mint az összes többi pont?
Vicc ez az egész,úgy ahogy van!

Simon Balázs

A 2. feladatnál a '88-as antológiánál a szövegműfajok és szövegtípusok résznél a vers+prózaszemelvény honnan jött? Akárhogy nézem, ezek a 6. részben vannak, de a feladat alapján csak az 1., a 3. és az 5. részben kellett keresni. Hibás a feladat, vagy nem ez a megoldás?

Rusznyák Ákos

1. feladat Állítsa időrendi sorrendbe a Nemzeti olvasókönyv létrejöttének menetét!
"Szembeszökő módon tapasztaltam ezt egy antológia szerkesztése közben. Az volt a dolgom, hogy XVIII-XIX. Századi magyar..." A rádióbeszédben az első antológiáról beszél, a kérdés pedig a másodikra vonatkozik! Vagyis ez a sorrend szerintem korrekt!

3.feladat Lenni vagy nem lenni? Dilemmáját felvető írás. Kitől származik, származhat a szöveg?

Ez az idézet Shakespeare-től származik! Ő írta le először a Hamletben! Kosztolányi szerintetek kitől vette? "Csak magyarul írt szövegekből válogattam, a XVI. Századtól a XX. Századig." Egy szóval nem írja,hogy csak magyar szerzőkből kell választania!
A XX. századra már volt magyar Hamlet fordítás.
(itt mind a két válaszlehetőséget elfogadnám,ha jól van megindokolva!)
Én legalábbis így gondolom...

Yildirim

Kedves Áron!
A rádióinterjú előtt kellett, hogy felkérjék a külföldieknek szánt antológia szerkesztésére, hiszen a rádióban már a szerkesztés során tapasztalt nehézségeiről nyilatkozott, és ebből jutott el arra a gondolatra, hogy szükség lenne a Nemzeti Olvasókönyvre.

Kovács Áron

az első feladatra én amúgy mind a 2 őt elfogadnám mivel nemigazán tér ki arra hogy a rádióműsor előtt kérték volna fel arra hogy összeállítsa... és ha nemírják le akkor találjam ki?! vagy mivan?

anonimus1

Tisztelt Eduline! Esteleg egy nevet kaphatunk a "szaktanárhoz"? Csak hogy nehogy valamit komolyan együnk amit mond.

Tamás Gruber

SZÉGYEN hogy ilyet kimernek rakni erre az oldalra! Gratulálok!

JaseMina

Szerintem meg annyit megtehetnének , ha már ilyen szivatós kedvükben vannak , hogy mindkét választ elfogadják helyesnek Kosztolányit és Shakespeare-t is.. valakinek sok múlhat azon a két ponton! És az első feladat is lehetne megosztott , a többi nagyjából korrekt. Bár a táblázatoson sokat gondolkodtam , át is húztam párszor ezt-azt..

Amúgy ezzel a kommenttel értek egyet:

A kérdés az, hogy kitől származik/származhat a szöveg?
A könyv valójába Kosztolányitól vette át és tőle származtatja az idézetet(14.oldal lap alja), de fontos kiemelni, hogy a KÖNYV!Amit mi nem olvastunk és nem is tudtunk olvasni, hisz csak az "Előljáróban" rész volt megadva.Az érettségi szövegben semmilyen rész nem utal Kosztolányira.Az (5) bekezdésből kellett indokolni: "Csak magyarul írt szövegből válogattam...".A lényeg, hogy magyarul írt!A fordítás is magyarul írt szöveg!Akkor lehetne(kellene) Kosztolányi a megoldás, hogy ha a Hamletet soha nem fordították volna le magyarra és csak az író maga vette volna át közvetlen az eredeti, angol nyelvű szövegből az idézetet!De ez nem így történt.Volt és van egy, vagy több magyarul írt szöveg(fordítás), amiből választhatott.Ezek alapján Shakespear-tól származik az idézet.Még szó szerint is!De a megoldókulcs (még a hivatalos is) Kosztolányit fogja elfogadni szerintem.Lehet felebezni, de csak plusz 1-2pont:DD (De hosszú indoklás:O:D Lehet érvelést kellett volna válasszak:D)

Destroger

jó ez a szaktanár full suta :D
remélem a javítókulcs készítőibe több ész szorult:D

timeee31

jó lenne már megtudni a VALÓDI megoldásokat... -.-" annak végül is semmi értelme, hogy mindenki beparázik, bár én már az vagyok, ergo teljesen mindegy. Ha az első feladatnak nem ez a megoldása, akkor ott lett kb. 2 pontom és ha hozzávesszük, hogy most jöttem rá, egy teljesen egyszerű feladatot is elrontottam, akkor ez csak százszorosan megnöveli az önbizalmamat matekérettségi előtt. Jupppiii

Király Marianne

A 3. feladat megoldásához (Kosztolányi) két mondat is kapcsolódik a megadott szövegben:
"A szemelvényeket tárgykör szerint csoportosítottam. Nyitányul a kis népek szorongató dilemmája hangzik el: lenni vagy nem lenni?"
..
"A fejezetek címét az idézett szövegekből választottam."
Kosztolányit támasztja alá az is, hogy
"Csak magyarul írt szövegekből válogattam."

Lukács Emil

Béres Barna Biztos teljesen majd akkor lesz amikor itt is azt írják. De mindenesetre 99.99%! ;)
http://193.225.13.61/erettsegi2012/kozepszintu_erettsegi_2012.html

Bíró László

nem akarok senkit megsérteni de ez a "szaktanár" aki ezt kiadta szerintem egy cseppet szellemileg sérült.....
nemhogy egy csomó feladatra hülyeség a megoldása de még van ahol nem is a kérdésre a válasz!!!

Béres Barna

@Lukács Emil

Én is úgy írtam, ahogy te,biztos, hogy jó ez így?

Lukács Emil

A helyes sorrend ;)
Lukácsy Sándor 1984-ben rádióinterjút adott. 5
A szemelvények fellelése nehézségeket okozott. 3
Felkérték a szerzőt külföldi olvasók számára készítendő antológiai összeállításra. 1
Az antológia összeállítása - előzetesen - nem igényelt komolyabb elmélyülést. 2
A szerző az idegen nyelvi antológiában közölte Salamon Ferenc írását. 4
Az előadás élénk visszhangot keltett. 7
Szükség lenne a ránk hagyományozott gondolatok közkinccsé tételére magyar nyelven is. 6

Soós Krisztián

A kérdés az, hogy kitől származik/származhat a szöveg?
A könyv valójába Kosztolányitól vette át és tőle származtatja az idézetet(14.oldal lap alja), de fontos kiemelni, hogy a KÖNYV!Amit mi nem olvastunk és nem is tudtunk olvasni, hisz csak az "Előljáróban" rész volt megadva.Az érettségi szövegben semmilyen rész nem utal Kosztolányira.Az (5) bekezdésből kellett indokolni: "Csak magyarul írt szövegből válogattam...".A lényeg, hogy magyarul írt!A fordítás is magyarul írt szöveg!Akkor lehetne(kellene) Kosztolányi a megoldás, hogy ha a Hamletet soha nem fordították volna le magyarra és csak az író maga vette volna át közvetlen az eredeti, angol nyelvű szövegből az idézetet!De ez nem így történt.Volt és van egy, vagy több magyarul írt szöveg(fordítás), amiből választhatott.Ezek alapján Shakespear-tól származik az idézet.Még szó szerint is!De a megoldókulcs (még a hivatalos is) Kosztolányit fogja elfogadni szerintem.Lehet felebezni, de csak plusz 1-2pont:DD (De hosszú indoklás:O:D Lehet érvelést kellett volna válasszak:D)

Ivicsics Borbála

ha valakit érdekel a HELYES megoldás:
http://www.origo.hu/itthon/20120507-magyar-irodalom-kozepszintu-erettsegi-nem-hivatalos-megolkdokulcs-2012.html

Yildirim

Bár ritkaságszámba megy, az 5. feladat megoldás hibátlan, ha jól nézem.
És itt a könyv scribdon:
http://www.scribd.com/doc/73908804/Nemzeti-olvasokonyv

Yildirim

Holhós Ferenc!
A Pannónia dicsérete legjobb tudomásom szerint latinul íródott, és Lukácsy csak magyar nyelvű szövegekből válogatott.
Egyébként pedig pont emiatt a kitétel miatt semmiképpen nem kerülhetett az antológiába fordításban közölt szöveg, akármilyen nyelvről akármilyenre fordítanák is.

Grindcore Wolf

Nem azt írja, hogy csak magyar szerzőktől hanem azt írja, hogy magyarul írt szövegekből idéz. Teljesen más a kettő és így akár mindkét válasz elfogadható.

Holhós Ferenc

5 ös feladat.. a 11es és 12es le van húzva majd átírva, de véleményem szerint pont úgy volt jó javítás előtt...

Renesans

Holhós Ferenc,
Janus Pannonius azért is rossz, mert csak eredetileg magyar nyelven írott művek szerepeltek, JP meg ugye latinul írta műveit - de ezt nem kellett tudni, hanem benne van a kérdésben: "fordításában közli".

Renesans

Yildirim,
Semmi baj, én is elrontottam, csak gondoltam, hogyha találtam egy hibát akkor már szólok :D

Király Marianne

A Nemzeti Olvasókönyv 8. oldalán Kosztolányi Dezső Lenni vagy nem lenni beszéde olvasható, melyet a Magyar Írók Egyesületének közgyűlésén mondott 1930-ban.

Dániel Kéki

Az a magyartanár aki ezt írta nem érdemli meg a diplomáját. Egyszerűen televan hülyeséggel...

Horváth Alexandra

SZégyen,hogy erre a komoly,hivatalos oldalra egy ilyen sehonnai tanár semmit érő javítását rakják fel!Sajnálom szegény diákjait..ez szégyen,semmit sem ér,ne is nézzétek meg!

Yildirim

Kedves Renesans!
Sajnos bizony ott a pont. Még egy hiba a javításban (meg bizony az én dolgozatomban is)...
Csak az a kár, hogy ilyen szemét módon vágták meg a könyvben szereplő szemelvényt, amikor az érettségibe átemelték. Pont a bevezetést hagyták ki, ahol Eötvös tisztázza, hogy most a magyarság, és a nemzetiségek kérdését tárgyalja... Ez a szakasz ugyanis szabadon vonatkoztatható a világ bármely nemzetére, így tökéletesen beleillene a 7. szakaszba is a Lukácsy-féle antológiában...
Az a véleményem, hogy a feladatlap hozta az elmúlt évek színvonalát, több helyütt bizony szőrszálhasogató, de a fenti javítás pedig szaktanárhoz képest elég gyenge színvonalú.

Boda Zoltán

http://www.gyakorikerdesek.hu/kozoktatas-tanfolyamok__hazifeladat-kerdesek__2935400-tudnatok-3-peldat-mondani-irodalmi-hosiessegre

... A mai fiatalok. :'D

Gergely Lábadi

Az első feladat megoldása határozottan FAIL. ahogy szerintem a 2.ba is van hiba és a 3. sem korrekt valaki linkelte az origós honlapok ott szerintem tényleg helyes megoldások vannak.

Szirtes István

Egy másik megoldás:
http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/07/a-magyarerettsegi-megoldasai/
De ez sem az igazi...
pl egyértelmű hiba a 2. feladat első válasza:nincs utalás
???
Miről beszél? Hogyne lenne...

Varga Annacska

Én végig nyálaztam az előző évek feladatait, és nem igen találtam ennyire megosztó/nem egyértelmű részeket. Kíváncsi vagyok a többi érettségire is, de minden esetre nem mernék rá megesküdni hogy ez nem a drága Hoffmann Rózsa és baráti köre által képviselt változtatások érdekében van. Gondolok itt a keretszám csökkentésre és társaira.

Mátyás Maráczi

csak megjegyezném, hogy a wikipedián fent van, hogy 73-ban írta a külföldi antologiát...minden esetre vérlázító, hogy nem tudnak összeállítani egy érettségit, ami legalább a magyar tanárok számára megoldható.

Tamás Kiss

remélem minnél több helyes megoldást el fognak fogadni mert ez így kb szégyen. 5.feladathoz mit szóltok ? :D nem irigylem azokat a srácokat akik magyarból felvételiznek.

Király Marianne

A 3. feladat megoldásához:

KOSZTOLÁNYI DEZSŐ: LENNI VAGY NEM LENNI
Kedves írótársaim! [*]

Széchenyi István egy koratavaszi napon, délután öt órára palotájába kérette barátait. 1848-ban történt ez - közvetlenül a forradalom kitörése előtt - március 12-én.
Az alábbi ívet köröztette:
«Miután hazánk és kivált nemzetiségünk könnyen veszélynek indulhat s előttünk azon állapot áll, hogy fajtánk vagy egy dicső aerába lépjen, vagy a legnagyobb veszedelembe keveredjék; felszólítom különösen - mert mindenkit szívesen látok - az alul feljegyzetteket: méltóztassanak barátságos tanácskozmányra lakásomon engem szerencséltetni. Széchenyi István
...

Renesans

A 10. c)-re nem 7., hanem 9. a jó válasz. Most néztem meg a Nemzeti olvasókönyvet.

Kovács Vivien

http://www.origo.hu/itthon/20120507-magyar-irodalom-kozepszintu-erettsegi-nem-hivatalos-megolkdokulcs-2012.html

Lőrincz Szilárd

Azt írja, hogy csak magyarul írt szövegekből válogat, nem pedig azt, hogy csak magyar íróktól válogatott... Azt sem mondom, hogy a kérdés nem kétértelmű, de a helyes válasz inkább Shakespeare.

László Nagy

a hír24-es is tele van hibákkal,van ewgy origós is,az nagyjából jó
http://www.origo.hu/itthon/20120507-magyar-irodalom-kozepszintu-erettsegi-nem-hivatalos-megolkdokulcs-2012.html

Lakatos Gábor

http://www.hir24.hu/belfold/2012/05/07/a-magyarerettsegi-megoldasai/

itt egy masik szaktanari javitas.

Latifah59

A rádióban arra mondott több példát , hogy nehéz ezeket a régebbi szövegemlékeket összegyűjteni. Ez még nem konkrétum szerintem főleg, hogy a 3. bekezdés elején ott van , hogy " de ez csk idegen nyelven FOG megjelenni" ...akkor most hogy van??:S

Zeőke-Szőke Anna

Kedves Krisztina Kmetyó! Ha nem esett volna le, két különböző gyűjteményt is írt, és a másodikat írta meg'88-ban! Az elsőt pedig korábban és azért, és arra reflektált a rádióban. Egyedül neked nem esett le úgy tűnik hogy két gyűjteményről beszélt. Na most ki a hülye?

Szerintem meg a 7 az 1 es pont fodítva mivel modja hogy ez gondolja a magyarságról aztán hogy hogy állította össze a szöveget stb stb kiknek, akkor az utolsó csak a 1984 es rádióbeszéd lehet hiszen hogy beszélhet olyanról előzetesen ami megsem történt a megoldási javaslat alapján...

Paradoxon....

Rádióbeszéd az utolsó mivle összegzi a munkáját ,NEM A SZÖVEG SZERINTI SORRENDET KELLET FOGYELEMBE VENNI HANEM AZT HOGY, HOGYAN JÖTT LÉTRE A NEMZETI OLVASÓKÖNYV ÉS EZEK ALAPJÁN EZ AZ UTOLSÓ!!

Bodó Réka

nem tudom, hogy ezt milyen tanár csinálta, de hogy a megoldások egy része hibás, abban tökéletesen biztos vagyok...

Latifah59

Pontosan mi az utalás arra , hogy a rádiósinterjú később volt, mint az összes többi pont?

Németh Zsolt

KhmKhm. Mint olyan ember, aki bár nem nézett át semmit magyar érettségire, mert nem számít neki, de az ide feltett megoldások zöme jó neki(van kb 40 pontom) mondom azt reálos aggyal, hogy nem kell stresszelni, mivel több megoldás is elfogadható, és iskolánként a magyartanárok is szavazhatnak meg elfogadható válaszokat. Emellett bennem is felmerült Fügedi Áron gondolata, miszerint olyan logikai tévesztések vannak az egész műben, amik igen nagyban befolyásolhatják az érettségit...(amit te írtál az pont nem az, a rádiós még jó, a "lenni vagy nem lenni"-re meg kitér a szöveg azt hiszem, hogy az kivétel...
Jó készülést matekra, ha rám hallgattok akkor bejáratjátok a függvénytáblázatot, ma már csak ront az eredményen ha tanultok!

Kelemen Kitti

az eslő feladatnál ott van hogy a legkorábbi eseménnyel kezdjük akkor az az 1 nem?

Horváth Zsolt

William Shakespeare: Hamlet /részlet/ (ford.: Arany János)

Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés.
Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri
Balsorsa minden nyűgét s nyilait;
Vagy ha kiszáll tenger fájdalma ellen,
S fegyvert ragadva véget vet neki?
Meghalni -- elszunnyadni -- semmi több;
S egy álom által elvégezni mind
A szív keservét, a test eredendő,
Természetes rázkódtatásait:
Oly cél, minőt óhajthat a kegyes.
Meghalni -- elszunnyadni -- és alunni!
Talán álmodni: ez a bökkenő;
Mert hogy mi álmok jőnek a halálban,
Ha majd leráztuk mind e földi bajt,
Ez visszadöbbent. E meggondolás az,
Mi a nyomort oly hosszan élteti:
Mert ki viselné a kor gúny-csapásit,
Zsarnok bosszúját, gőgös ember dölyfét,
Útált szerelme kínját, pör-halasztást,
A hivatalnak packázásait,
S mind a rugást, mellyel méltatlanok
Bántalmazzák a tűrő érdemet:
Ha nyúgalomba küldhetné magát
Egy puszta tőrrel? -- Ki hordaná e terheket,
Izzadva, nyögve élte fáradalmin,
Ha rettegésünk egy halál utáni
Valamitől -- a nem ismert tartomány,
Melyből nem tér meg utazó -- le nem
Lohasztja kedvünk, inkább tűrni a
Jelen gonoszt, mint ismeretlenek
Felé sietni? -- Ekképp az öntudat
Belőlünk mind gyávát csinál,
S az elszántság természetes szinét
A gondolat halványra betegíti;
Ily kétkedés által sok nagyszerű,
Fontos merény kifordul medriből
S elveszti "tett" nevét.

eduline

Összeállítottunk egy cikket a problémás feladatokról, itt olvashatjátok el: http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2012/5/7/Magyar_nyelv_es_irodalom_erettsegi_2012_fel_SG5EKM

Német Roland

Magyar szerzőtől: Kosztolányi Dezső: Lenni vagy nem lenni
Itt a bizonyíték.
http://www.libri.hu/konyv/lenni-vagy-nem-lenni.html

Dombi Mátyás

http://epa.oszk.hu/00000/00022/00484/14956.htm
Nem tudom, hogy milyen szaktanár az, aki nem tud olvasni.

timi47

Ott írja hogy: Több példát mondtam erre a rádióban...
úgyhogy nem lehet a rádió az első

Renesans

A rádióban már a magyar nyelvű antológia szükségességéről beszélt, tehát először kellett megcsinálja a külföldit, és csak utána jött a rádió, nem? És a rengeteg bíztatás hatására, amit a rádióinterjú után kapott, készítette el a "Nemzeti olvasókönyv"-et.

Hamary Dániel

És b*szki tényleg ott az a rohadt vessző... Nem vettem észre, így viszont tényleg nem jó a sorrend.

Kovács Áron

Kinga Marosi egyetértek veled én is kosztolányit húztam alá és ugyanezzel indokoltam ... túlságosan könnyü lett volna szerintem a kérdés ha shakespeare lett volna a válasz... mivel bizton állíthatom hogy mindenki tudja hogy tőle ered ez a dolog...

Gáspár Gábor

Krisztina az addig megvan, hogy 1988-ban a Nemzeti olvasókönyv jött ki nem pedig az első antalógia, amit külföldiek számára írt?

László Nagy

A rádióbeszédnél(1. bekezdés) megkérdezik tőle hogy miként állunk ma a nemzeti tudattal.Erre ő azt válaszolja hogy rosszul.Nem az van odaírva hogy rosszul mondott valamit,mert van egy vessző a rosszul és a mondottam között.

Molnar Csaba

Az én megoldásaim is hasonlóak. De olvasom a kommenteket és van bennük valami. Viszont ha egy szaktanár is ennyit hibázik, az elég szégyen. Aki meg összeállitotta ezt a feladatsort annak a jó kur. anyját! ;)

Bangó Dávid

A rádióbeszédben már előző tapasztalataira támaszkodott (a külföldi antológiára). Ergo a szakmunkás... izé, szaktanár sorrendje nem lesz jó.

Varga Laura

okÉ de az a magyar olvasókönyv és ő először az idegen nyelvűről ír , ezért nem jó a sorrend...

Spisák Bernadett

Nekem az lenne a kérdésem, hogy a 4es feladat "a" részének a megoldása nem ez: ...a versből vagy a prózaszemelvényből került ki.

Ádám Zoltán

nem hinném hogy az interjú és visszhangja a két végére kerül..

Kiss Ferenc

Egy pillanatra azt hittem én vagyok hülye, de ezek szerint nem, legalábbis nem csak egyedül én...

Renesans

A Shakespeare/Kosztolányis feladatnál oda van írva hogy az (5)-ös bekezdés alapján írjunk választ. Az meg pont úgy kezdődik, hogy csak magyar szerzőktől válogatott. Kiváncsi leszek a hivatalos megoldásra holnap.

Nittus007

Az tuti,hogy az első feladat nem jó,ez a sorrend egyszerűen nevetséges.És a második feladatban mind két esetben az eredeti nyelv a magyar volt,erre fel is hívta a figyelmet az egyik bekezdés... Meg a Shakespeare sem jó... azért ciki ekkorát hibázni magyar tanár létére.Mi,diákok sokkal jobban tudjuk.Nem szabad hinni ennek,csak a hivatalos megoldásra szabad hagyatkozni.

Krisztina Kmetyó

iiistenem ne legyetek már hülyék :D akkor mondok még egy utalást, a szöveg azzal kezdődik h 1984-ben volt a rádióbeszéd a legvégén pedig h 1988-ban jelent meg az olvasókönyv... akkor melyik volt előbb??? :D

Albert Kristóf

Ez úgy sz*r ahogy van... ha műár feltöltöd legalább normálisan oldd már meg, tízezreket riogatsz feleslegesen.

Tamás Gedeon

Azért az első az első, mert tényleg adott rádiónyilatkozatot 1984-ben. Mert itt a kijelentés arról szól, hogy Rádióinterjút adott '84-ben. Semmi sem utal a tartalmára a kérdésfeltevésben. Szerintem

Acs Peter

Én többet ilyen nem hivatalos megoldásokat nem fogok olvasni. Viszont most már azért is a hivatalos megoldókulcs után meg fogom nézni hány pontot ért volna el az a bizonyos "szaktanár".

Hamary Dániel

Azt mondja, hogy rádióban 1984-ben beszélt -> majd rájött, h rosszul mondta -> amikor egy antológiát szerkesztett...

Gáspár Gábor

Szép magyar tanárok oldhatták meg a feladatot.. egyes feladatban a megoldás szerintem 5 3 1 2 4 7 6 ..

Mohácsi Csaba

Dávid, hogy az istenbe ne lett volna rá utalás?! Olvasd el a szöveget barátom...

Bodor Zsanett

hát mit ne mondjak ha valóban ez a helyes megoldás szerintem nagy bajok lesznek de én ebben nem hiszek...

Alberti Dávid

A első feladat sorrendjét én is így írtam, ahogy a szaktanár, mert semmilyen utalás nincs rá, hogy a rádióbeszéd később lett volna, mint a külföldi antológia megírása. A második bekezdésben arról ír, hogy megtapasztalta amit mondott korábban. Nem pedig a rádióbeszédben mondja el a korábban szerzett tapasztalatait. De ez csak az én véleményem.

Csuhai Árpád

Írhatta ezt szaktanár, egy árva szóval sincs említve h magyar szakos szaktanár ;)

Ignácz Patrick

Úgy rossz, ahogy van. Ezt nem egy szaktanár, hanem egy kőműves tanuló a szakmunkásban is jobban megoldaná.

Balázs Benigna

A sorrend szerintem sem jó így, és a nyelv sem a 2- feladatban, mert kifejezetten az eredetire kérdeznek rá. A Lenni v. nem lenni szerintem is Kosztolányitól van, a fejezetcímek meg vagy fejezetet kezdő versből vagy a prózaszemelvényekekből.

Czeróczki Mór

ki volt az a balf@sz (már bocsánat) aki ezt ÍGY ilyen formában feltöltötte és zavarja össze az embereket????? ezek a megoldások nem helyesek - nagy észlény lehet az illető

Krisztina Kmetyó

http://www.scribd.com/doc/73908804/Nemzeti-olvasokonyv
A könyv előszava, nyitánya a szöveg amit megkaptunk feladatban.. Leírja benne, hogy a rádióban több példát is hozott, itt a bevezetőben azonban csak egy példát kíván... nem elég egyértelmű, hogy akkor a rádióbeszéd hamarabb történt?? az volt az első

Ádám Aszalós

Ne parázzatok, tuti, hogy Kosztolányit kellett aláhúzni és a válasz az, amit már fentebb is írtatok, hogy CSAK MAGYAR SZERZŐKtől idézett a '88-as antológiába!!!
2 pontért nem hiszem hogy ilyen bonyolult válasz kell!!

Mohácsi Csaba

Áron, szerintem is igazad van. Az első feladatot úgy elcseszte az, aki csinálta, ahogy csak lehet. Véleményem szerint ez a helyes megoldás:
6
3
1
2
4
7
5

Akkor tudok elképzelni más megoldást, ha az általam ötössel megjelölt állítás nem Lukácsy szükségérzetét, hanem az emberek igényét fejezi ki, akkor az később lesz, hisz akkor annak a rádióinterjú után kellett történnie. De mivel nem úgy fogalmazott a feladat, hogy "igény született..", hanem úgy, hogy "szükség lenne", hiszem, hogy ez lesz a helyes megoldás.

Szemán Bence

Van magyar író, és volt a történelem során olyan is, aki nem magyarul írt. De szerintem is az idegen nyelv az eredeti nyelvhez írva hülyeség

Novák Nikolett

nem értem, hogy kaphatott magyartanári diplomát az, aki így oldotta meg ezt a szövegértést.: )
jézus...

Galambfi Réka

egyetértek Áron, az "oké",hogy rossz a javítás,mert elnézi vagy valami,de az hogy SZAKTANÁR létére még írni sem tud...szégyen és gyalázat.na mindegy, ezek szerint jobb érettségit írok mint egy szaktanár,zseni vagyok ;D

Fügedi Áron már mindent leírt...Egyetértek teljes mértékben ,amuyg a készítőknek üzenem hogy az 1,2,3,5 feladat nagyon szemét ...főleg az 5-ös amihez szerintem szinte bármit belehet akárhova írni,sokkal egyértelműbb feladatokat a jövőben..
Szerintem az igaz hogy Hamlet drámájában hangzik el akkor meg nemlehet benne mivel csak magyaroktól válogatott legyen az akárki...

Fügedi Áron

Kedves javító Tanár Úr!
Ön lehetséges, hogy nem magyar tanár? A magyar helyesírási szótárban nem szerepel a "Minnennapi" szó. Kérem, legközelebb figyelmesebben javítson, és utána küldje el az Eduline hírportálnak a javítását!

lyongibert

viszont nem felel meg a korszaki meghatározásnak!

válasz

A "lenni vagy nem lenni" esetében valóban van Kosztolányinak is egy írása, de nem egyértelmű a kérdés megfogalmazása. nem utal arra, hogy előzetes ismereteid használd. Lehetséges, hogy mindkettőt el fogják fogadni.

lakosz

Biztosan nem William Shakespeare, hanem Kosztolányi az idézet forrása, hiszen a szerző csak magyar művekből válogatott. Itt a link az említett Kosztolányi-műhöz:
http://epa.oszk.hu/00000/00022/00484/14956.htm

Kinga Marosi

A sorrendben megértem a vitát, habár én ugyan ezt írtam az érettségibe, mint ez, de elgondolkodtam a rádióinterjú elhelyezésén ott is....

A szövegek eredeti nyelve szerintem is mindkét helyen magyar, hisz magyar íróról van szó, aki magyar művekből válogatott, amit aztán fordítottak le más idegen nyelvekre.

William Shakespere-rel én sem értek egyet, de majd kiderül. az indokom ugyan az "(5)csak magyarul írt szövegekből válogattam"

De majd meglátjuk holnap a hivatalos javítókulcsot is emberek, szóval nyugi. ;)

Galántai Nóra

kissé fáj, egyben vigasztal, hogy diákként kevesebb hibával megcsináltuk!

Ádám Zoltán

5 3 1 2 4 7 6 - ez lett nálunk a sorba rendezés ; kosztolányit írtunk

Müller David

Én is egyetértek, Kosztolányi, magyar volt az eredeti nyelv, és a sorrendben is. Ha nem így van, akkor rettenetesen kétértelmű volt a dolgozat, és fellebbezések sorára számíthatnak.

Ajkay Viktória

Én is teljesen egyet értek,de hogy egy tanár ne tudja ezt megoldani...

válasz

Két antológiáról van szó: az egyik"külföldi olvasóknak" szánt- ezért az idegen nyelv.
Az 1988-as valóban magyar nyelvű.

Soltész Adrián

hát ez igen nagy égés a javító "szaktanárnak", valóban érdemes lenne minél gyorsabban leszedni.

lyongibert

Tisztelt Javító Tanár! Véleményem szerint több hiba is van javításában. Az első feladat helyes sorrendje, saját véleményem szerint más, mint az Öné, illetve a Kosztolányi/Shakespeare-nél sem vagyok biztos, hogy jól írta volna. A kiegészítős feladatnál nem hiszem, hogy az "a" betűt "az"-zá kellene tenni, nem hiszem, hogy az a rész helyes. A táblázatos feladatnál a "szabadság és demokrácia" a "szabad nép sok mindenre képes" elemhez nincs sok köze.

Üdv.: Pintácsi T.

Antal Diána

Nekem is ezek lennének a kérdéseim, szerintem az első feladat így nem lehet jó

Molnár Attila

Várjuk meg a hivatalosat :D DE ha ez jó akkor ott már gondok lesznek :/ :D

Torma Bálint

Én is csatlakoznék az előttem szólóhoz, ugyanezekkel a feladatokkal lenne, ugyanez a problémám nekem is. CSAK MAGYAR írókat említ világosan a szöveg, másrészt az eredeti nyelvnek tényleg magyarnak kellett lennie szerintem is.

válasz

Teljesen igazad van: a "Lenni vagy nem lenni" Shakespeare- idézet,de ez az olvasókönyv nyitánya! nem a bekerülő, valóban magyar szövegek.

K

Én is egyetértek a shakespeare-es és az első feladatos aggályokkal, kedves sorstársaim.

Hanák Adrienn

Nem William Shakespeare művére utal a "lenni vagy nem lenni" idézettel, mivel csak magyar nyelven írt művekből válogatott össze verseket és prózaszemelvényeket. Kosztolányi Dezsőnek van egy olyan műve, aminek a címe Lenni vagy nem lenni.

Pesti Márton

A 2. feladathoz:

A könyvben lévő szöveg Kosztolányitól származik!
Nemzeti olvasókönyv: http://www.scribd.com/doc/73908804/Nemzeti-olvasokonyv
Kosztolányi D. Lenni...
http://epa.oszk.hu/00000/00022/00484/14956.htm

Fügedi Áron

Kedves Norman!
Kosztolányinak van egy írása "Lenni vagy nem lenni" címmel. Egyébként nagyon jó kis könyv, érdemes elolvasni.

Kovács Nóra

Kedves Áron!
Mindháromban osztjuk a véleményedet három osztálytársammal együtt!

Csatár Réka

Az első feladat sorrendje szerintem is helytelen, a rádióinterjú semmiképpen sem az első, hiszen valóban előtte volt, hogy összeállította az antológiát.
És valóban, az eredeti nyelv pedig magyar.

Norman Libárdi

Szerintem az indoklás volt csak a szöveg alapján maga a szerző pedig ugye a Shakespeare(Hamlet)... illetve az első feladat biztosan hibás mivel az votl a szövegben hogy a rádióban utalt egy KORÁBBI antológiájára.

Hauser Márk

Fügedi Áronnal egyet kell értenem, nekem is az volt logikus, hogy előbb írta meg az idegen nyelvű antológiát, majd a rádióbeszéd ill. a magyar antológia

Szabó Zsófia

Teljesen egyetértek, ugyanezek fogalmazódtak meg bennem is. A megoldás sok helyen következetlen, úgy vélem.

Diósi Péter

A sorrendbe rakással én sem értek egyet. Shakespeare-t pedig azért választottam, mert a Hamletben Norvégia is támadja Dániát, és így inkább kifejezi a 'kisebb népek szorongató dilemmáit'.

Galántai Flóra

A javítás hibás! Shakespeare nem lehet, hiszen CSAK ÉS KIZÁRÓLAG magyar emberektől idézett. + az első feladatban felállított sorrend sem helyes! vagy ha igen....az nem jó hír :-)

Fügedi Áron

Az lenne a kérdésem, hogy az első feladatban, miért kerül 1. helyre a rádióinterjú? Az első antológia szerkesztésekor jött rá arra, amit a rádióinterjúban elmond. :) Logikailag nem jön ki, ami itt a megoldásban szerepel.
Másik: Ha a nemzeti olvasókönyvbe CSAK MAGYAR íróktól kerültek be szövegek, akkor a "lenni vagy nem lenni" hogy lehet William Shakespearetől? Ez se igazán logikus.
Még egy: A 2. feladatban a szövegek, amiket Lukácsy bevett az antológiába, akkor is magyaroktól származtak, ergo az EREDETI nyelv magyarnak kellett legyen. Nem?

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X