Friss felmérés: gyakorlatilag minden harmadik magyar felnőtt funkcionális analfabéta
Ők azok, akik csak egy egyszerű, rövid szöveget képesek elolvasni és értelmezni.
Ők azok, akik csak egy egyszerű, rövid szöveget képesek elolvasni és értelmezni.
Rendszerint csak azok a gyerekek kapnak segítséget, akik komoly gondokkal küzdenek és már az olvasott szöveg értelmezésével is nehézségeik vannak.
Közeledik a Gutenberg-galaxis vége egyesek szerint, vagyis egyre kevesebb szerepe lesz a nyomtatott könyveknek. Azonban ez nem feltétlenül jelenti az olvasás háttérbe szorulását: nemcsak az e-book-olvasók miatt, hanem az interneten egyre népszerűbbé váló könyves tartalmak miatt sem, amik a fiatalok érdeklődését is felkelthetik. A booktuberekről, vagyis az irodalmi témában videókat gyártókról beszélgettünk a jelenség egyik hazai képviselőjével, a Faltól falig könyvesvlog csatorna vezetőjével.
A korábbiakhoz képest is jelentősen csökkentek a magyar tanulók pontszámai a legújabb kompetenciamérésben. Komoly veszélyt jelent a funkcionális analfabétizmus terjedése, amely nem csak az emberek magánéletére lehet hatással, de a gazdaságban is komoly károkat eredményezhet.
A negyedikes diákok szövegértési képességeit méri az ötévente megrendezett, nemzetközi PIRLS mérés.
Erre a megdöbbentő eredményre jutott nemrég az UNICEF. A funkcionális analfabetizmus eddig is létező probléma volt, de a koronavírus-járvány és a hónapokig tartó online oktatás miatt még több gyerek küzd szövegértési nehézségekkel.
Hogyan is tanítsuk meg értően olvasni tanítványainkat, ha korjelenség, hogy már egy nem túl terjedelmes szöveg látványa is elborzasztja a leendő olvasót? Ezt a kérdést teszi fel a Taní-tani Online-on Alexovics Ingrid angoltanár, aki az Egyesült Államokban is tanított.
"A gyerekek most arról kapnak bizonyítványt, hogy nyolc évig jártak iskolába, arról nem, hogy a szükséges alapkészségeik megvannak. Ezt a problémát a szakképzés önmagában nem tudja kezelni" - mondta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara volt oktatási-képzési igazgatója.
Emelkedett az olvasás terén alulteljesítő diákok és a lemorzsolódók száma is - derül ki az Európai Bizottság adataiból.
Hány analfabéta diák él a világon? Összhangban van-e a tizenévesek biológiai órája a tanítási idővel? Hogyan javít egy-egy ország helyzetén a minőségi oktatás?
Felnőtt vagy gyerek, a hatvanmillió olasz több mint kétharmada nem tudja keresztülrágni magát egy közepes nehézségű...
A siralmas érettségi eredmények után újabb felmérés sokkolta a romániai oktatáspolitikusokat és pedagógusokat: Európa országai közül Romániában van a legtöbb analfabéta, a lakosság hat százaléka nem tud olvasni.