szerző:
Eduline

Az „Olvasási” vagy „Olvasott szöveg értési” feladatok sikeres megoldásának kulcsa gyakran annak eldöntése, hogy a feladatban szereplő szöveg vagy szövegek általános, vagy egyes részleteik pontos megértésére van-e szükség. Ezekben a vizsgafeladatokban az idő fontos tényező. Ezért, aki ismeri a vizsgát és az adott feladattípust, biztosan nem esik abba a hibába, hogy minden szót megrágva, betűről-betűre küzdje át magát egy szövegen, amikor csupán a szöveg általános mondanivalóját, vagy néhány, a feladat kérdéseire választ adó részletes információt kell kiszűrni.

Az általános megértéshez a szöveg témáját (miről szól?), főbb gondolatát, üzenetét kell beazonosítani, kulcsszavak, a jelentés szempontjából legfontosabb félmondatok, mondatok megtalálásával, valamint nagyobb egységek „fényképező” gyorsolvasásával. Ez egy olyan nyelvi készségünk, amelyet nem csak idegen nyelven, hanem az anyanyelvünkön történő olvasás során is gyakran alkalmazunk, például amikor reggel átfutjuk az újságot, híreket, hogy eldöntsük, mit olvasunk majd el részletesebben később.

A részletes információ kiszűrését célzó olvasás során első körben meg kell néznünk a kérdéseket, mert csak akkor akad majd meg a szemünk a választ hordozó információkon, ha tudjuk, mit keresünk. Például egy pályaudvari információs táblán csak akkor találjuk meg a sok-sok információ közül azt, amire szükségünk van, ha tudjuk, hová és mikor akarunk utazni. Itt is érdemes egyszer gyorsan átfutni a szöveget az általános megértés érdekében, de nem kell megijedni, ha ekkor a szöveg egészének jelentése, üzenete nem teljesen áll össze. Ez a technika ismét hasonlít az anyanyelven történő olvasás készségeire, hiszen abban a helyzetben is előfordul, hogy egy valahol, valakitől kapott információra, adatra, névre stb. szeretnénk rákeresni a szövegben.

A vizsgahelyzetben az említett első olvasás során meg kell találni, hogy a szöveg mely részei tartalmazzák a feltett kérdésekhez tartozó konkrét információt. A kérdések szempontjából fontosnak tűnő, beazonosított részeket érdemes megjelölni, így a helyes válaszok megtalálásához második körben már csak a kulcsfontosságú részeket kell elolvasni, de azokat viszont nagyon alaposan, a konkrét információt keresve!

A kétféle olvasási készségre szinte minden nyelvkönyvben számos feladat található. Érdemes azonban a felkészüléshez sokféle, változatos hosszúságú és témájú eredeti (autentikus, vagyis nem nyelvtanulóknak, hanem az adott nyelvet anyanyelvként használóknak készült) szöveget is olvasni, valamilyen konkrét feladatot magunk elé tűzve. Manapság a különféle napilapok, folyóiratok internetes változatai, vagy a hírportálok kényelmesen elérhető forrást jelentenek ehhez.
A részletes információra kereséshez egyébként kitűnő önálló gyakorlási mód lehet annak fordított alkalmazása is: egy hosszabb vagy több rövidebb szöveg elolvasása közben, vagy azt követően megfogalmazhat magának 3-4, a szöveg(ek) egyes részleteire vonatkozó, minél konkrétabb kérdést.

Euroexam