Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) elutasítja a közoktatási törvény és a pedagógus- életpályamodell koncepcióit, az érdekvédelmi szervezet szerint a tervezetek nem szolgálnak alapul ahhoz, hogy a közoktatás rendszerének hatékony, szakszerű, törvényes működéséhez szükséges törvényi szabályozás elkészüljön.
A PSZ szerint a tervezet számos ponton megváltoztatja a közoktatásról szóló törvény (a közoktatási törvény tervezetének legfrissebb változatáról és a legfontosabb változtatásokról itt olvashatsz) paramétereit: nem található válasz az átmeneti rendelkezésekre, az átszervezési feladatok megoldására, az átszervezésből eredő többletkiadásokra és ezek költségeinek fedezésére. Így például ha új és kötelező egységes tanterveket vezetnek be, akkor minden iskolában át kell alakítani a foglalkoztatás szerkezetét - említenek egy példát, hozzátéve: egyik szakképesítéssel rendelkező pedagógusból sok, másikból kevés lesz egy adott intézményben vagy esetleg még az országon belül is.
A PSZ kifogásolja azt is, hogy az előterjesztő nem ad valóságos képet azokról a feladatokról, amelyek együtt járnak egy ilyen nagy horderejű átalakítással. A költségszámítások elnagyoltak, és nem terjednek ki minden várható új feladatra. Nem mutatták be az előkészítő osztály, a testnevelési órák számának megemelésének, a szakmai ellenőrzések növelésének, az iskolaérettségi vizsgálatok költségét. A mindennapos testnevelés bevezetése körüli vitákról szóló összefoglalónkat itt olvashatod el.
Az új paraméterek költségbecslése is megkérdőjelezhető, továbbá a helyi óvodák, iskolák alapításának, fenntartásának költségei is. Nem fogadható el, hogy a tankötelezettség 6 éves korban kezdődik és 17 éves korig tart, különös tekintettel arra, hogy az ingyenességet a tankötelezettség végéig kívánják biztosítani, és az érettségi utáni szakképzés már fizetési kötelezettség alá esik. A hat és nyolc évfolyamos gimnáziumoknál megfogalmazottakat értelmezhetetlennek tartják: olyan többletterheket írnának elő, amelyeknek a költségszámításai sehol nem találhatók meg. Példaként említik a két pluszórát, a harmadik idegen nyelvet, a negyedik idegen nyelv fakultatív tanulását, tanítását, önképzőkörök, szakkörök működtetését. Lakat kerülhet a rosszul teljesítő hat- és nyolcosztályos gimnáziumokra - a tervezett változtatásokról és a szigorú szabályokról szóló cikkünket itt találod.
Nincs válasz arra, mi van akkor, ha 20 százaléknál kevesebb tanuló indul országos tanulmányi versenyen - sorolják. Az 50 óra közösségi szolgálat sincs egyértelműen kifejtve. Ki szervezi meg, és ki felel a megszervezéséért? Ki az a tanuló, akinek nem kell részt vennie ebben, például azért, mert nem tud, mert beteg, mert sajátos nevelési igényű? - teszik fel a kérdéseket.
A PSZ szerint baj van a pedagóguséletpálya-modellel is
Álláspontjuk szerint a pedagógusok életpályamodellje nem szűkíthető le a vitaanyagban található kérdéskörökre. A pedagógusok életpályája akkor teljes, ha biztosítják nekik a közreműködést a szakmai döntéshozatalban, a részvételt az intézményvezetés feladataiban - írják.
Mint rámutatnak, a tervezetek semmiféle foglalkoztatási biztonságot nem nyújtanak, éppen ellenkezőleg, a pedagóguspályán foglalkoztatás teljes ideje alatt kiszolgáltatott nemcsak a közalkalmazott, hanem a munkavállaló pedagógus is. Szerintük hiányzik a tervezetből a foglalkoztatást meghatározó törvények összhangja.
Kifogásaik között említik, hogy nem egyértelmű, a pedagógusok foglalkoztatását meghatározó kötelező óraszám és az ehhez kapcsolódó összes többi, megoldásra váró kérdés melyik törvény része lesz. Nem világos a pedagóguskamara helye, szerepe, sem pedig az, hogy milyen jogai vannak a foglalkoztatásnál. A Pedagógusok Szakszervezete felhívja a figyelmet arra is, hogy minden számítás ellenére nem egyértelmű a többletköltségigény, valamint nem világosak annak forrásai. Szerintük nem pontosan számítják ki a tervezetekben a költségek hatását, példaként említik, hogy a legkisebb kötelező munkabér összege nem 73 ezer, hanem 78 ezer forint, s 2012-re ez az összeg feltehetően nő. A források a 2009. év kiadásait veszik alapul, ez félrevezető, mert azóta megszűnt a 13. havi illetménykompenzáció és változtak a közterhek is - írták.
A koncepciókról kedden tárgyal Közoktatás-politikai Tanács. A február 11-i keltezésű legújabb változatok azt tartalmazzák, hogy a két koncepció közigazgatási egyeztetése pénteken zárul le, és március 9-én kerülhet a kormány elé a két koncepció.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint komoly feszültséget okozhat a tanári bértábla módosítása. Mendrey László a Hírszerzőnek azt mondta, a most pályán lévő oktatók hetven százaléka ötven év feletti, akiket az érdemi bevezetés már nem fogja érinteni. "Az oktatási államtitkár szerint ugyanis a rendszer 2012- 2013-ban eleinte kísérleti jelleggel indulna, a tényleges bevezetésről még nincsen időpont" - magyarázta a PDSZ elnöke.