A felsőoktatásért felelős miniszter által felügyelt pilot program már az idei évben kezdetét veszi.
A legfrissebb Magyar Közlöny alapján úgy tűnik, hogy a kormány az osztatlan tanárképzés átalakításán dolgozik. Egy új, gyakorlatorientáltabb irányt követnének, amit már a 2024/2025-ös tanévben elindíthatnak a felsőoktatásért felelős miniszter által felügyelt pilot programban részt vevő felsőoktatási intézmények.
A jelenlegi rendszerben a tanári szakképzettség elemei:
- a tanárszak szerinti szakterületi (szaktudományos, művészeti) tudás,
- a tanári munkához szükséges pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati, szakmódszertani (diszciplináris és interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) tudás, képesség, attitűd (viszonyulás),
- valamint a képzéssel párhuzamosan megszerzett pedagógiai, pszichológiai és tanítási gyakorlat részeként a pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok, a tanítási gyakorlatok, köznevelési intézményben, szakképző intézményben teljesített összefüggő egyéni iskolai gyakorlat.
Az Orbán Viktor miniszterelnök által aláírt rendelet szerint az új programban már ezek lesznek a tanári szakképzettség elemei:
- szakmai felkészítés,
- a tanárszak szerinti szakterületi (szaktudományos, szakmódszertani) tudás,
- a pedagóguskompetenciák fejlesztését szolgáló ismeretek,
- szakdolgozat;
- gyakorlati felkészítés,
- iskolai pályaismereti, pályaszocializációs gyakorlat, szakmódszertani gyakorlat,
- iskolai tanítási gyakorlat,
- a köznevelési intézményben, szakképző intézményben teljesített összefüggő egyéni iskolai gyakorlat,
- portfólió.
"A felsőoktatási intézmények az Oktatási Hivatalban nyilvántartott pedagógusképzéseiket gyakorlatorientált tanítóképzési és gyakorlatorientált osztatlan tanárképzési formában is elindíthatják pilot jelleggel a 2024/2025. és az azt követő négy tanévben, ha a képzések programját a szenátus elfogadta, feltéve, hogy a közfeladat-finanszírozási szerződésük ezt lehetővé teszi” – zárják a rendeletet.