szerző:
Eduline

Mindannyiunk életében eljöhet az a helyzet, amit a hátunk közepére sem kívánunk. Igyekszünk kivédeni, megelőzni, menekülni előle, figyelmen kívül hagyni, de hiába próbálkozunk, nem tudjuk semmisé tenni, viszont megtanulhatjuk jól kezelni a kellemetlen szituációkat.

Legyen szó családi vállalkozásról, kisebb cégről, multinacionális munkahelyről, mindenhol akadhat olyan személy, akivel nem igazán tudunk dűlőre jutni. Nyilván nem kell kedvelni mindegyik kollégánkat, viszont ha valakivel folyamatosan vitatkozunk, az feszültséget generálhat, ami akár kihathat a körülöttünk dolgozók mindennapjaira is. Senki se szereti kellemetlen, feszült légkörben végezni a munkáját, így fontos, hogy a kellő diszkrécióval és megfelelő problémakezeléssel vessünk véget az esetleges csatározásnak.

Fogadd el, hogy nem mindegy ,hol helyezkedsz el a ranglétrán. Gyakran a cégnél betöltött státusz védelmezése érdekében akaszkodnak egymásnak a kollégák. A felettes védi a hatalmi helyzetét, próbálja őrizni a tekintélyét, míg a beosztott érvényesíteni szeretné önmagát. Dr. Heinz Leymann német munkapszichológus az 1980-as években meghatározta a mobbing, azaz a pszichológiai terror fogalmát. Munkahelyi konfliktuskezelés témájában végzett kutatása során felfedezte, hogy nemcsak megfélemlítéssel, kipécézéssel, önkényuralmi cselekedetekkel lehet valakinek a hétköznapjait tönkretenni, hanem maga a vállalat hatalmi felépítettsége is komoly feszültségeket szülhet a kollégák között.

Az etikátlan viselkedés, szélsőséges, már-már agresszív kommunikáció irányulhat kisebb csoportok, illetve egy személy ellen is. Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy mégis ki generálja a pszichoterrort és mi az érdeke benne.

A viszonykonfliktusok során személyközi, illetve csoportok közötti összetűzésekről beszélhetünk. A negatívan alakuló kapcsolatot érzelmek, érdekösszeütközések, kényszerből adódó szituációk alapozhatják meg, amelyet korábbi rossz tapasztalatok, előítéletek tehetnek még kellemetlenebbé.

A munkaerőpiac nagymotorosainak élete sem fenékig tejfel. Így a pályakezdőknek is korán fel kell készülni a lehetséges támadásokra. Nyilván nem ez minden fiatal álma, viszont kellő elővigyázatossággal és éberséggel rengeteg problémától mentesülhetsz, ha megfelelően kezeled az ilyen helyzeteket.

Nincsen tökéletes módszer, ami egy karikacsapás alatt megoldja minden bajodat, azonban vannak módszerek, amik mentőövként szolgálhatnak, amikor már a problémák tengerében fuldokolnál.

 1. Ne személyeskedj!
Tudatosítsd magadban, hogy egy munkahelyen vagy, és nem a barátaid körében. Itt nincs helye gyerekes játszmáknak. Ne vessz el érzelmeid viharában, inkább maradj a szakmai profizmus talaján!


2. Tekints rá más szemszögből
Próbálj meg kilépni a szituációból, és vizsgáld felülről azt. Vedd sorba a tényeket. Miközben objektív szemmel nézed a konfliktust, könnyen rájöhetsz, hogy mennyire voltak indokoltak az előzetes feltevéseid, és mennyire határozott meg az elfogultságod.,

3. Hallgasd meg a másik felet!
Ne csak a saját igazságod lebegjen a szemed előtt! Lehetséges, hogy a másik félnek ugyanannyira igaza van, mint neked. Ráadásul, ha megadod neki az esélyt, hogy elmondja őszintén ,mi a problémája veled vagy a munkáddal kapcsolatban, akkor fennáll a lehetősége annak, hogy közösen orvosoljátok a problémát.

4. Legyél empatikus!
Nem azt értjük ez alatt, hogy nézz el és engedj meg mindent a másiknak! Az együttérzés képessége által beleképzelheted magad a másik helyébe, hogy miért csinálja azt, amitől neked a hideg futkos végig a hátadon. Olyan részletek befolyásolhatják a viselkedését, amikre elsőre nem is gondolnál, például, hogy nem a saját akarata vezérli, hanem a felettese nyomására cselekszik.
 
5. Megéri? Mérlegelj!
Ha már kezd nagyon elmérgesedni a vita, érdemes végiggondolnod, hogy mennyire fontos neked az ügy, amiért harcolsz, hiszen ha elvétesz egy lépést, az akár a karrieredbe is kerülhet. Csak a saját egód miatt gyakorlod a kötözködés művészetét vagy az adott probléma valóban megnehezít a munkád elvégzésében?