"Legkevésbé a diákok számítanak" - miért volt zűrzavar a történelmi atlaszok miatt az érettségin?

"Az oktatási kormányzatnak a kiadók több évtizede használt kiadványai elleni harcában szemmel láthatólag a legkevésbé a diákok számítanak" - nyilatkozta az eduline-nak Hidas Gábor, a Cartographia Tankönykiadó Kft. társadalomtudományi szakértője arról, hogy több iskola történelemérettségijén zavart okozott a történelmi atlaszok körüli mizéria.

A középszintű történelemérettségi hivatalos megoldását itt találjátok meg, az emelt szintűét pedig itt.
Egy a sokféle atlasz közül
Egy a sokféle atlasz közül
Forrás: Túry Gergely

Ahogy arról beszámoltunk, az érettségi reggeléig nem jutott el mindenkihez az a rendelet (és a Történelemtanárok Egyletének információi), amely a történelmi atlaszok használatát szabályozta.

hirdetés
hirdetés

Volt olyan középiskola, ahol az érettségizők egy számukra teljesen ismeretlen atlaszt kaptak a vizsga előtt percekkel - erről panaszkodtak többen az eduline olvasói közül.

Az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendelet 3. §-a szerint „a 2016/2017. tanév május–júniusi vizsgaidőszakában az érettségi vizsgán az állami tankönyvfejlesztésért és -kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz és a 2015/2016. tanévben tankönyvjegyzékre került középiskolai történelem atlaszok is használhatóak.

Tehát bár idén még engedte a rendelet a magánkiadók atlaszait, de nem mindet, csak a 2015/16-os tankönyvjegyzékben szereplőket. Ez azonban sok helyen gondot okozhatott, ugyanis a diákok egy része régebbi kiadású atlaszt használt (volna), és sok iskola könyvtárában is csak ilyenek megtalálhatók. Az elterjedt atlaszok közül a Cartographia Tankönyvkiadó a CR-0008 és CR-0080 kódszámú atlaszának használatát nem engedte meg meg a rendelet, és ez - mint kiderült - okozott kínos meglepetést.

Hidas Gábor, a Cartographia Tankönykiadó Kft. társadalomtudományi szakértője az eduline-nak a történelemérettségin használható atlaszok körüli kavarodás okairól a következőket írta:

1. Az érettségi vizsga menetéről és az azon használható eszközökről a tankerületnek és az iskolának kellene a diákokat tájékoztatni. Ez nem a Történelemtanárok Egyletének feladata lenne. Ahogy az iskola ellenőrizni tudta, hogy a diákok milyen atlaszt szándékoznak bevinni a vizsgára, azzal az erővel előre tájékoztathatta volna őket, hogy melyiket vihetik be.

2. Ha – a most már legalább tizenöt éve élő szerencsétlen gyakorlat szerint – a diákok nem könyvtári példányokkal dolgoznának, hanem saját atlaszuk lenne, akkor nem fordulhatna elő, hogy az érettségin derül ki, hogy a könyvtárból kapott atlasz nem használható, mert régi. Akkor a 4 éve vásárolt atlasza megfelelt volna a rendeletben előírtaknak. Felmerül természetesen az a kérdés is, hogy az iskola és a szaktanár mennyire van tisztában egy-egy tankönyv aktualitásával, valamint mennyire fontos az atlasz használata, ha ún. gazdasági okokból nem vásárol a szülő saját atlaszt gyermekének, vagy a könyvtár nem újítja meg az iskola atlaszait. Nem az érettségi napján kellene a kérdésnek égetővé válnia.

3. A rendelet ostobaságát vagy tán inkább célzatosságát jól mutatja, hogy alkotói a 2015/2016-os tankönyvjegyzéket nevesítették, ami csak annyiban értelmezhető, hogy ezen a jegyzéken jelent meg először az OFI (ld. magyar állam) atlasza. Sokkal célszerűbb lett volna a forgalomban levő atlaszok kiadó kódját vagy tankönyvi engedélyszámát megjelölni, mivel azok öt évre szólnak. Tehát akik idén érettségiztek, és négy éve, azaz 2013-ban vásárolták saját atlaszukat, azok használhatták volna azt minden további nélkül, mert az az atlasz a 2015/2016-os jegyzéken is szerepelt.

4., Aki csak egy parányit is tisztában van az atlaszok tartalmával, az tudja, hogy a régebbi atlaszok ugyan mutatnak tartalmi eltérést a legújabbhoz képest, de attól még használhatók lettek volna az érettségin minden további nélkül. Sokkal kisebb a különbség az újabb kiadásúakhoz képest, mint amekkora az eltérés a helyette kapott OFI által készített atlasz esetében.

5. Konklúzióként levonható, hogy az oktatási kormányzatnak a kiadók több évtizede használt kiadványai elleni harcában szemmel láthatólag a legkevésbé a diákok számítanak, valamint az elmúlt húsz évben sem sikerült a történelmi atlasz rangját növelni.

 

Történelemérettségi: feladatok és megoldások elsőként itt!

Szerdán több tízezren érettségiznek történelemből közép- és emelt szinten, az eduline-on pedig ismét megtaláljátok a legfrissebb infókat, folyamatosan beszámolunk a feladatokról, tanárokat és érettségizőket kérdezünk a tesztről, az írásbeli után pedig jövünk a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokkal. A történelem érettségi nap támogatását köszönjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának!

hirdetés

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás



hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X