Korrekt feladatsort kaptak a vizsgázók a középszintű magyarérettségin az eduline által megkérdezett szaktanárok...
Korrekt feladatsort kaptak a vizsgázók a középszintű magyarérettségin az eduline által megkérdezett szaktanárok szerint. Ahogy arról elsőként beszámoltunk, a vizsga első hatvan percében egy, a gyermeknyelvről, az anyanyelv elsajátításáról szóló tanulmányt kellett elolvasni: a diákoknak Gósy Mária nyelvész munkájának értelmezése alapján kellett kilenc feladatra válaszolniuk.
A középszintű magyarérettségi szövegalkotási feladatsorának megoldási javaslatai
Itt van a középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsorának nem hivatalos megoldása
Itt találjátok folyamatosan frissülő tudósításunkat a magyarérettségiről, itt jelentetjük meg leghamarabb a feladatokat és a nem hivatalos megoldásokat.
Az eduline által megkérdezett magyartanárok szerint a szövegértési feladatok egyértelműek voltak, a diákoknak valószínűleg az is nagy segítség volt, hogy a tételsor összeállítói számokkal jelölték a bekezdéseket, a feladatok szövegében pedig jelezték, melyikben kell keresni a jó választ.
Szövegalkotási feladatsor: nincs nagy meglepetés
A középszintű magyarérettségi második részében három feladat - egy Márai-elbeszélés elemzése, egy Berzsenyi Dániel- és egy Vörösmarty Mihály-költemény összehasonlító elemzése és egy érvelés - közül választhattak a diákok.
A szaktanárok szerint Márai Sándor jó választás volt, a pedagógusok jelentős része ugyanis a középszintű szóbelin is kéri az író-költő életművét, ráadásul "számítani lehetett arra, hogy előbb-utóbb Márai is előkerül az érettségin, népszerű és mindenki által elismert szerző". A tavaly tavaszi feladatsorral ellentétben az idén ismét elbeszélést kell elemezni, és mivel a végzősök nagy része erre készült, valószínűleg nem lesz a feladattal komoly problémájuk.
Az összehasonlító verselemzéshez némi történelmi tudás is kell, de a két költő, Berzsenyi Dániel és Vörösmarty Mihály életművét a magyarórákon részletesen tanulják a diákok. Az eduline által megkérdezett szaktanár szerint a legtöbben mégsem ezt a feladatot, hanem a Márai-elemzést és az érvelést választják majd - utóbbinál az utazásról mint irodalmi motívumról kell értekezniük, legalább három-négy epikai mű bemutatásával.