Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Egyre súlyosabb a tanárhiány az Európai Bizottság friss jelentése szerint Magyarországon, ennek pedig két eddig is ismert összetevője van: az alacsony fizetések és a példátlanul nagy munkaterhelés.
Négy év alatt a korábbi két-háromszorosára emelkedett az iskolákban a különböző tárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya – derül ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének friss kiadványából.
A legtöbb tanár, tanító és óvodapedagógus ötven feletti, de sok a nyugdíj előtt/után álló is – nagyjából ez derül ki azokból a fotókból, amelyek óvodákból, iskolákból érkeztek a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ).
Hatszázzal kevesebb gyereket írattak be a miskolci óvodákba, ráadásul a következő tanévben várhatóan huszonnégy óvodapedagógus, egy pedagógiai asszisztens és négy dajka megy nyugdíjba. Ezek miatt tizennégy csoporttal lesz kevesebb a város óvodáiban.
A sztrájktárgyalások leghamarabb június elején folytatódhatnak, ugyanis csak május végén alakulhat meg az új kormány. A tanári szakszervezetek azonban még mindig számolnak a határozatlan idejű sztrájkkal.
Tanévkezdésre minden oktatási dolgozónak tudnia kell, hogy mi vár rá a következő években - a szakszervezetek ez alapján fognak dönteni a sztrájk folytatásáról.
Siralmasak a pedagógusfizetések, miközben egyre több a munka, egyre kevésbé érzékelhető szakmai megbecsültség és egyre súlyosabb a tanárhiány az iskolákban. Eközben a diákok túlterheltek, a tananyagmennyiség hatalmas, a sajátos nevelési igényű gyerekek integrációjához pedig nincs elég szakember. Ilyen problémákat gyűjtött össze az a több mint 2300 pedagógus, szülő és diák, aki elküldte véleményét a Szülői Hangnak a magyar oktatás állapotáról.
Nem csak itthon küzdenek tanárhiánnyal az iskolák, az aggasztó jelenség máshol is megjelent. Az iskolák változatos megoldásokkal próbának úrrá lenni a helyzeten: van, ahol rövidített munkahéttel kísérleteznek, máshol applikáción keresztül "rendelik meg" a helyettesítő tanárokat.
„Kérjük, hogy akinél a sztrájk miatt nincs tanítás, az lehetőség szerint inkább ne küldje iskolába gyermekét! Ahol szükséges, segítsünk egymásnak a gyermekfelügyeletben, például az egy osztályba járók szülei vigyázhatnak egymás gyerekeire” – írja a Szülői Hang Közösség. Arra kérik a szülőket, hogy támogassák a pedagógusok január 31-i figyelmeztető sztrájkját, szerintük ugyanis a közoktatásban válsághelyzet alakult ki.
Az már nem is újdonság, hogy egy-egy iskolában nincsenek szaktanárok. Egy friss kutatás szerint Magyarországon az iskolák majd nem felében nincs elég matektanár, harmadában nincs elég szaktanár, negyedében pedig elég informatika- vagy nyelvtanár.
Korábban volt olyan év, amikor majdnem 5900 pályakezdő tanár, tanító, óvodapedagógus kezdett dolgozni, a 2020/2021-es tanévben már csak 2096-an léptek a pályára.
Eddig 12 ezer tanár hiányzott az iskolákból, ez a szám a koronavírus elleni kötelező oltás elrendelésével tovább emelkedett – mondta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke.
„Bekövetkezett, amitől régóta tartunk: nincs pedagógus, a tankerület pedig végzős diákokkal próbálná befoltozni a lyukakat” – így reagált a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arra, hogy kiderült: az ország több pontján egyetemistákat toboroznak az állami iskolákba.