szerző:
Eduline

A populáris irodalomnak is lehet szerepe az irodalomtanításban, elsősorban az általános iskolákban – így válaszolt Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára a DK-s Oláh Lajos írásbeli kérdésére. A képviselő azt szerette volna megtudni, hozzányúl-e a kormány a kötelező olvasmányok listájához, és szerepet kaphatnak-e a populáris olvasmányok.

©

„Az új Nemzeti alaptanterv kidolgozása során készül majd el a magyar nyelv és irodalom tantárgyból is az új kerettanterv, melynek kialakításában oktatási szakemberek és gyakorló pedagógusok vesznek részt. Ez szakmai kérdés, ezért nem a kormány, hanem pedagógiai szakemberek készítik. Az ő szakmai munkájuk révén — és a pedagógiai célok mentén — kerül meghatározásra a kötelezőnek nevezett olvasmányok listája” – olvasható Rétvári Bence válaszában.

Az Emmi államtitkára hozzátette: a magyar nyelv és irodalom kerettantervek populáris művek címeit is felsorolják, amelyek közül választhat a pedagógus. „Elsődleges cél az általános iskolás korosztály esetében az olvasás megszerettetése, így lehet szerepe a populáris irodalomnak a köznevelésben, elsősorban az általános iskolában” – szögezte le.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, magyartanárok többször javasolták már, hogy az irodalmi anyagot a jelen felé kell közelíteni, a kortárs műveknek a jelenleginél fontosabb szerepet kellene betölteniük, ahogy a populáris irodalom tananyagba emelésének kérdésével is érdemes foglalkozni.

„A kilencedikes irodalmi anyagból mindent el lehet hagyni, Petőfi előtt nincs kötelező szerző"

Ha egy eposz, egy regény vagy éppen egy dráma eltávolítja, nem pedig közelebb hozza a diákokat az olvasáshoz, és az a mű az érettségin sem kötelező, akkor ki kell hagyni. Mert még mindig jobb, ha egy művet nem ismertetünk a diákokkal, mint ha megutáltatnánk velük - véli Fenyő D.