szerző:
Eduline

Néhány év múlva már nem nyolc-, hanem kilencéves lesz az általános iskola - összeszedtük, mit tudunk az "alapévfolyamról".

Így néz majd ki az iskolarendszer

A tervek szerint az oktatási rendszer első nyolc éve három év óvodából, egy év alaposztályból - voltaképpen ez lenne a kilencedik osztály - és négy év alsó tagozatból állna.

Vagyis az alaposztály az óvoda és az iskola közötti szakadékot hidalná át, de az államtitkárság szerint "ez nem a nagycsoport megismétlése".

Kötelező lesz

Úgy tűnik, a 0. évet senki nem hagyhatja ki. Palkovics László oktatási államtitkár úgy nyilatkozott, nem szeretnék, hogy a jobb képességű gyerekek "átugorhassák" az alaposztályt, a tervek szerint az osztálynak együtt fog haladni, az osztályon belüli különbségket a tanítók kezelik majd. Erre - tette hozzá az oktatási államtitkár - továbbképzéseken készítik fel a tanítókat.

Mit tanulnak majd a 0. osztályban a diákok?

Írást és olvasást nem. Az oktatási államtitkár egyelőre szűkszavúan nyilatkozott a 0. év tartalmáról, de azt leszögezte, hogy az alaposztályban még nem írni, olvasni tanítják a gyerekeket, de "mindent megtesznek azért, hogy az írás és olvasás elsajátításához minél felkészültebbek legyenek".

Ebben az évben azonban már nem óvodapedagógusok foglalkoznak majd a gyerekekkel, ezt a "rávezetést" már az a tanító tartja, aki egy évvel később írni-olvasni tanítja majd a diákokat. Ehhez alighanem a tanítóképzés tartalmát is újra kell gondolni.

Mikor vezetik be?

Az eddigi nyilatkozatok szerint a 2019/2020-as tanévtől.

Ez azt jelenti, hogy mindenki 19 évesen fejezi majd be a középiskolát?

Elvileg igen. Az óvoda hároméves kortól kötelező, az azonban kérdés, a 0. évfolyam bevezetésével is megmarad-e az a lehetőség, hogy a még nem iskolaérett gyerekeket az óvodában tartsák még egy évig (ha megmarad, lesznek olyanok, akik 20 évesen érettségiznek majd).

Miért kell ez az egész?

Palkovics László azt mondta, azért van szükség plusz egy évfolyamra az óvoda és az iskola között, mert az oktatási ciklusoknak egymásra kellene épülniük az óvodától az egyetemig, így sokkal hatékonyabb lenne a rendszer. Jelenleg azonban nem ez a jellemző, gyakorlatilag minden elölről kezdődik minden ciklus elején.