Még mindig vannak olyan szülők, akik nem tudják megnlzni, hogy a gyerekük hogyan teljesített a 2024-es kompetenciaméréseken, mert az Oktatási Hivatal nem tette közzé több évfolyamon több tárgy mérési kódját.
Az idei ötödikesek tavaly negyedikesként már részt vettek a kompetenciamérésen, de a szülők még mindig nem tudják megnézni az előzetes eredményeket, mert a mérési esemény kódja nincsen fent az Oktatási Hivatal oldalán. Ugyanebben a helyzetben vannak a mostani hatodikosok is, de a tizedikesek-tizenegyedikesek nyelvi mérésének előzetes eredményeit sem tudják a szülők lekérni.
Elárasztották a BM-et az észrevételek
A korábbi eredményeket azért is lenne jó tudni, mert ez befolyásolhatja, hogy ki mennyit gyakorol különböző tárgyakból a kompetenciamérésekre. Ugyanis, ha elfogadják a tavasz folyamán a jogszabályt, akkor az év végi jegyet is 4-11. osztályban meglehetősen erősen befolyásolja magyarból, matekból, természettudományból, történelemből, digitális kultúrából és idegen nyelvből, hogy az adott diák hogyan teljesít a kompetenciaméréseken, arról nem beszélve, hogy az ötödikesek (ha 6 osztályos gimibe mennek) és a hetedikesek eredménye még a középiskolai felvételibe is bele fog számítani.
Bár az igaz, hogy a rendelettervezetet február 26-ig annyian véleményezték, hogy a Belügyminisztérium nem tudta még az össszeset feldolgozni.
A jogszabály módosítása kapcsán nagyszámú észrevétel érkezett, ezért az egyeztetéseket tovább folytatjuk. Amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás
- írták.
Az előzetes eredmények nem a véglegesek
Az OH tájékoztatása szerint a kompetenciamérés előzetes eredményeit az adott évfolyam mérési időszakának lezárását követő héten lehet megnézni a TehetségKapu portálon.
Ehhez azonban két dologra van szükség:
- a mérési esemény kódjára
- és a diák egyedi mérési azonosítójára
A mérési esemény kódja egy 8 karakterből álló betű-szám kombináció, aminek az első karaktere betű, ezt három szám követi, majd a kötőjel után ismét egy betű és három szám következik. Az egyedi mérési azonosító pedig a kompetenciamérés háttérkérdőívéhez tartozó kártyán szerepel, amit minden diák megkap az iskolában. Ha esetleg ezt valaki elveszítette, nem találja, akkor sincsen semmi gond, hiszen a mérési azonosítót az iskolától is el lehet kérni. (Az egyes évfolyamok tárgyankénti kódjait itt lehet megnézni.)
A szülők mellett az iskolák az intézményi gyorsvisszajelző felületen kérhetik le a diákjaik előzetes eredményeit.
Azt jó tudni, hogy a tavalyi kompetenciamérések végleges eredményei még nincsenek meg, azokat az Oktatási Hivatal csak idén tavasszal teszi közzé.
Amikor félbeszakad a mérés
A végleges eredményeknél pedig azt is figyelembe veszik, ha valamelyik iskolában technikai probléma lépett fel, például félbeszakadt a mérés. Tavaly márciusban például több iskolában is akadozott a rendszer. Egy budai gimnazista akkor az Eduline-nak azt mondta, hogy a magyar még nagyjából rendben volt, ott csak néhány diáknál jelentkezett a probléma. A matekot azonban az osztályból csak néhányan tudták befejezni, mert az első részben nem jöttek be a grafikonok, amely alapján számolniuk kellett volna, a második részben viszont már a feladatok sem töltődtek be.
Ilyen esetben például a kompetenciamérés előzetes eredményei kifejezetten torzak lehetnek, ezért érdemes megvárni a véglegeseket.
Az OH interaktív felületén egyébként elérhetők a 2023-as kompetenciamérések végleges eredményei, amelyből kiderül, hogy összességében minden évfolyamon, minden mérési területen rontottak a diákok 2022-ben. Míg azonban Budapesten és Nyugat-Magyarországon jellemzően jobb eredmények születtek, addig az észak-magyarországi vármegyékben élő gyerekek eredményei jóval elmaradtak az átlagtól.