szerző:
Székács Linda
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

240 ezer forint. Nem csak a tanárok, de a gyógypedagógusok is ennyi pénzt visznek haza, miközben a legjobb tudásuk szerint igyekeznek fogyatékos gyerekeken és felnőtteken segíteni. Bott Boglárkával, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának hamarosan diplomázó diákjával beszélgettünk.

358 fő - ennyien jelentkeztek első helyen az idei felvételi során az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának gyógypedagógia alapképzésére. Az összes jelentkezők száma valamivel biztatóbban néz ki, ezek alapján 872-en jelölték meg a felvételi sorrendjük valahanyadik helyén az ELTE gyógypedagógus képzését. Ugyanerre a szakra és képzési rendre a szegedi egyetem Juhász Gyula Gyógypedagógiai Karán első helyen 121-en jelentkeztek, az egri székhelyű Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karára 54-en, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen pedig az összes, 130 fő jelentkező közül csak 54-en jelölték első helyen a MATE képzését.

Mint ahogy azt korábban már megírtuk, az idei felvételin a pedagógusképzésekre jelentkezők száma meghaladja a 18 ezret, ami közel hétezer fős növekedés a 2021-es 11 977 főhöz képest. Ebbe beletartoznak az osztatlan tanárszakokra felvételizők, a tanítók, az óvodapedagógusok, a konduktorok, csecsemő- és kisgyermeknevelők, nem utolsó sorban pedig a gyógypedagógusok is. Hatfelé osztva tehát a legjobb esetben is csak körülbelül háromezer jelentkező jut az itt felsorolt szakirányokra, ez pedig csak ragtapasz a több ezres pedagógushiányra, ami a státusztörvény bevezetésével még nagyobbra nőhet.

Mert - bár alig hallani róluk - a gyógypedagógusok is beletartoznak abba a csoportba, akik a tanári bértábla szerint kapják a fizetésüket, és ők is összeszorult gyomorral várják, mi lesz a sorsuk, ha a pénteki nap folyamán megszavazza a parlament a státusztörvény.

"A gyakorlatvezetők tavaly már jelezték, hogy nem tudják, mi lesz velük 2023 őszétől, ha bevezetik a státusztörvényt. Én nem ismerek most olyat, aki emiatt ott hagyja a pályát, de talán erre jó szemléltető a jelenlegi pedagógus képzésre felvételizők számának csekély mennyisége is" - árulta el az Eduline-nak Bott Boglárka, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának végzős hallgatója.

Bogi az elkövetkezendő hetekben államvizsgázik szomatopedagógia és értelmileg akadályozott személyek pedagógiája szakos gyógypedagógusként. Ez azt jelenti, hogy a munkája során mozgáskorlátozott gyerekeknek fog szomatikusan és mentálisan is segíteni, de már az elmúlt félévben is egy győri iskolában teljesítette a kötelező szakmai gyakorlatát súlyosan halmozottan fogyatékos gyerekek, illetve értelmileg akadályozott tanulók között.

Mindig is az volt az álma, hogy gyerekek, felnőttek, szülők életét könnyíthesse meg a munkájával, emiatt az egyetemi jelentkezés során, végzős középiskolásként nem vette figyelembe, milyen anyagi vonzattal jár majd a jövőbeli hivatása, az egyetem vége felé közeledve viszont ezen is el kellett gondolkodnia.

Az egyetemi éveim közepéig bele sem gondoltam abba, hogy egy gyógypedagógus milyen keresettel rendelkezik

- jegyzi meg a végzés előtt álló egyetemista.

pedagógus bértábla alapján a pályakezdő pedagógusok fizetése Magyarországon jelenleg alig haladja meg a nettó 250 ezer forintot, és bár Bogi azt mondja, mivel hivatásként tekint a szakmájára, ezért ezzel nem foglalkozik, a gyógypedagógusok - és általánosságban véve a pedagógusok - munkája megfizethetetlen. Valamiből viszont nekik is meg kell élni.


Bátor Tábor

Bogi nem csak gyógypedagógus, de tavaly óta aktív tagja, vagy ahogy ők mondják, "cimbije"  a Bátor Tábor Alapítványnak is. Az alapítvány 2001 óta szervez rendezvényeket és kirándulásokat súlyos vagy krónikus beteg gyerekek és családjaik számára, vagy olyan szülőknek, akik elvesztették a gyereküket.

 

"Ahhoz, hogy valaki a Bátor Táborhoz cimbiként csatlakozzon, nem szükség az, hogy gyógypedagógus legyen. A cimbik közösségének varázsa abból is adódik, hogy van egy csomó ismeretlen ember, akik életükben először találkoznak, néhány nap alatt megismerkednek és mindent megtesznek azért, hogy a táborba érkező gyerekek a legjobban érezzék magukat, sokat nevessenek és szórakozzanak, és újra gondtalan gyerekek lehessenek akkor is, ha a mindennapok során súlyos terhet cipelnek a vállukon" - mondja.

 

Az alapítványnak jelenleg több mint háromezer tagja van, így a "cimbik" folyamatos forgásban vannak. Mivel emiatt nem garancia, hogy mindig mindenki ott lehet az összes rendezvényen, Bogi 2022. őszén csatlakozott az Élménykülönítményhez, melynek segítségével sportolással pénzt gyűjtött az alapítvány számára.

 

Tanórák, szakirány, gyakorlat

A felvi.hu leírása szerint a gyógypedagógus alapképzés a magyar egyetemeken összesen 8 félév, tehát négy teljes tanév. A sikeresen felvételiző hallgatóknak az első év teljesítése után arról kell dönteniük, milyen szakirányon folytatják a tanulmányaikat. Ez lehet értelmileg akadályozott személyek pedagógiája, hallássérült vagy látássérült személyekkel foglalkozó pedagógiai szakirány, logopédia, pszichopedagógia, szomatopedagógia, tanulásban akadályozott tanulók pedagógiája és autizmus spektrum pedagógiája is, a képzés teljesítéséhez pedig szükséges az intézményen kívül végzett szakmai gyakorlat elvégzése is.

A Felvi szakleírásnál található listában több oldalon keresztül szemléltetik, milyennek kell lennie a gyógypedagógus tudásának és attitűdjének, milyen képességek szükségesek a munkájához és miért vállal felelősséget a hivatása végzése közben, ami már az egyetem 3. félévében elkezdődik.

  • Tudományosan és módszertanilag megalapozott fogyatékosságügyi és gyógypedagógiai nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja.
  • Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
  • Felelősséget vállal a fogyatékos személyekért, a gyógypedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és gyógypedagógiai tevékenységének következményeiért.
  • Felelősséget vállal a fogyatékos személy felelősségérzetének, önállóságának, autonómiájának kialakításáért
- idézünk csak néhányat a felsorolt pontok közül.
Mindezek mellett Bogi szerint elkerülhetetlenül szükséges a nyitott hozzáállás, a befogadó környezet, az elfogadás, a talpraesettség, és főként az elhivatottság ahhoz, hogy valakiből aztán nem csak gyógypedagógus, hanem jó gyógypedagógus lehessen. Ezek a képességek - ahogy fogalmaz - akár idővel is kialakulhatnak az emberben, de a gyógypedagógusoknak képesnek kell lenniük arra is, hogy feldolgozzák azt a lelki terhet, amivel a munkájuk jár, hiszen sérült emberekkel foglalkozni egészen más, mint ép gyerekeket vagy felnőtteket tanítani.

"Az egyetemi képzés elméleti része nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók mentálisan is kellően felkészültek legyenek a gyakorlatban tapasztaltakra, illetve az, hogy az egyetem során folyamatos gyakorlati tapasztalatokat élünk át, ezt nagyban segíti. Azt gondolom, hogy a gyógypedagógusok mentalitása nagy mértékben átalakul a képzés során, és ez a lelki teher, már nem olyan módon van jelen. Fontos az, hogy gyógypedagógusként önmagunkat folyamatosan megfigyeljük, és nyomon kövessük a mentális állapotunk alakulását, de szerencsére sok esetben nagy segítséget és erőt tudnak nyújtani a szakmában jelen levő kollégák egyaránt" - teszi hozzá.

A közoktatásból a magánszférába, vagy egyenesen külföldre

Feltéve persze, ha vannak tapasztalt, a szakmában jelen lévő kollégák. Nem ritka ugyanis, hogy a közoktatásban eltöltött néhány év után sokan inkább a magánszférában történő elhelyezkedést vagy a külföldre költözést választják, ahol az itthoni szomorú fizetéssel ellentétben jól megfizetik a gyógypedagógusokat. Németországban például egy kezdő gyógypedagógus havi fizetése körülbelül 1470 euro, vagyis mai árfolyammal számolva 470 ezer forint, míg egy tapasztaltabb szakember akár 5000 eurot, több mint 1,6 millió forintot is hazavihet havonta, de a közoktatásban dolgozóknál az is lényegesen jobban keres, aki Magyarországon marad, de a magánszférában folytatja a munkáját.

Ez viszont épp a legkiszolgáltatottabb helyzetbe lévő családoknak jelenthet extra kiadást vagy magasabb költségeket, a megoldást tehát továbbra is a pedagógusok fizetésemelése jelentené, valamint a megbecsültségük növelése, lehetőleg velük együtt, közösen egyeztetve. És bár a külföldre kötözés anyagilag jó döntés lenne, Bogi - egyelőre - nem gondolkodik ilyesmin, hiszen most úgy érzi, megtalálta azt a munkahelyet, amire az egyetemi évek során vágyott.

"Egy olyan intézményben lesz várhatóan lehetőségem dolgozni, ami számomra, mint pályakezdő gyógypedagógus számára megfelelő, hiszen vannak olyan tevékenységek, amiben ki tudom magam próbálni, kellően innovatív, olyan gyógypedagógusok dolgoznak itt, akik már komoly szakmai háttérrel rendelkeznek, és akik segítenek, ha bármi kérdésem felmerülne. Éppen ezért, mivel jelenleg kielégíti minden igényemet az adott intézmény, amire szükségem van, nem gondolkodom azon, hogy külföldön helyezkedjek el a szakmában" - zárja a beszélgetésünket. Azt azonban még hozzáteszi, a státusztörvény miatt egyelőre fogalma sincs, mi lesz a sorsa neki, és még több ezer gyógypedagógusnak augusztusban, vagy épp szeptemberben. Sokaknak ettől függ, hogyan fognak a jövőjükről dönteni.