A felmérések szerint napi körülbelül 4 órát, de az Eduline által megkérdezett diákok ennél jóval többet. Ők is meglepődtek azon, pontosan mennyit.
Naponta átlagosan 234 percet, azaz közel 4 órát telefonoznak a 8-15 év közötti magyar diákok – világított rá 2023 decemberében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég az említett iskolás korosztály mobiltelefon-használatát és online viselkedését vizsgáló, 80 fő bevonásával készült kutatása során.
Az NMHH cikke szerint a napi képernyőidő ideje a megkérdezett korosztály körében napi 9 perc és majdnem a teljes nap között változott.
A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média és a különböző kommunikációs alkalmazások, böngészők használata tette ki. A legnépszerűbb közösségi-média platformok ekkor a Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube és Messenger voltak.
„A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTok-on zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on. A tiktokozás napi átlaga 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek” – írták.
Minél idősebbek, annál többet telefonoznak délelőtt
A kutatás eredményei szerint a telefonozás csúcsidőszakai a vizsgált korosztályban a reggel 5:30-6:30 közötti idő, majd a napközbeni visszaesést követően 19:30-20:00 között a legaktívabbak.
„Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt” – derült ki a felmérésből.
Január elején az Educatio Kiállításon mi is megpróbáltunk utánajárni, mennyit telefonoznak a magyar diákok. Az eredmények sokkolóak lettek; a legtöbb esetben a napi képernyőidejük jóval meghaladja a 4 órát. Vannak köztük, akik például napi 7-10 órát használták az okostelefonjaikat. A lányok leginkább a közösségi médiára, míg a fiúk játékokra.