Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Új tantárgyak szeptembertől: ezekre az órákra minden diáknak járnia kell

20

Új tantárgyakat vezetnek be szeptembertől az első, ötödik és kilencedik évfolyamon, felmenő rendszerben. Heti egy órában kötelező lesz a hittan vagy az erkölcstan, a mindennapos testnevelésórán pedig relaxálniuk kell majd a diákoknak. Az iskolák az óraszámok tíz százalékáról dönthetnek szabadon: emelt óraszámban taníthatnak bizonyos tárgyakat, de választhatnak az "extra" tantárgyak közül is, mint amilyen a családi életre nevelés vagy a jelenismeret.

Forrás: Stiller Ákos

Erkölcstan/hit- és erkölcstan

hirdetés
hirdetés

Szeptembertől felmenő rendszerben vezetik be az új tantárgyat az első és az ötödik évfolyamon, illetve a hat évfolyamos gimnáziumok hetedik évfolyamán. Az elsősök 52 százaléka a hittant, 48 százaléka az erkölcstant választotta. Erkölcstant az ötödikesek 58, hittant pedig 42 százalékuk fog tanulni. Tanév közben nincs lehetőség váltani: a következő tanévre vonatkozó változtatási szándékot május 20-ig írásban kell majd jelezni az iskolaigazgatónak. A kollégiumokban is kötelező lesz az erkölcstan: erről itt olvashattok.

Egy júniusi erkölcstan mintaórán kiderült: a diákok játékos formában tanulnak, a kerettantervnek megfelelően például a nő és a férfi különbségről. Azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mit is fognak osztályozni, és mi lesz azzal, aki nem ért egyet a tankönyvben szereplő definícióval. Az egyik cél a vitakultúra kialakítása lenne, az órákat pedig játékokkal, drámapedagógiai módszerekkel, mesék és versek közös feldolgozásával tennék élvezhetővé. Kérdés azonban, hogy egy hatvan órás "gyorstalpaló" után alkalmasak lesznek-e erre a tanárok, akik közül - a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint - sokan elégedetlenek a rövid felkészítéssel. A kötelező hit- és erkölcstannal kapcsolatos összes cikkünket itt találjátok.

Testnevelés

A mindennapos testnevelést 2012 szeptemberében vezették be az első, ötödik és kilencedik évfolyamon, a következő években felmenő rendszerben építik be a tantervbe. Így az idei tanévben az 1-2., az 5-6. és a 9-10. évfolyamosoknak kötelezőa mindennapos tesióra, amelyen relaxációt is kell majd tanítani. Két órát ki lehet váltani diáksportköri tevékenységgel, illetve versenyszerű sportolással, ha a diák rendelkezik egyesületi tagsággal vagy amatőr sportolói sportszerződéssel. 180 iskolában lovagolni is tanítják majd a diákokat, méghozzá ingyenesen. A kötelező testneveléssel kapcsolatos összes cikkünket itt találjátok.

Relaxáció

A tesiórákon nemcsak sportolni, hanem meditálni is kell majd. Bagdy Emőke pszichológus, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület elnöke, a program egyik kidolgozója szerint a relaxációnak köszönhetően a diákok kevésbé lesznek idegesek, és "egyensúlyba kerülnek". A pszichológus tájékoztatása szerint a foglalkozások időkerete legfeljebb heti fél óra lesz, a testnevelésórák részeként, de alsóban bizonyosan nem a tornatanárok irányításával. A kötelező iskolai relaxációról szóló összes cikkünket itt olvashatjátok.

Ilyenek lesznek az óraszámok a 2013/2014-es tanévben

Általános és szakközépiskolák

Gimnáziumok

Szakiskolák

Dráma és tánc

Az iskoláknak az ötödik osztályban heti egy óra dráma és tánc vagy hon- és népismeret, kilencedik évfolyamon pedig dráma és tánc vagy mozgókép és médiaismeret közül kellett választaniuk. A dráma és tánc órán a diákok évente egyszer színházba is mehetnek. A tantárgy célja az élményeken keresztül történő megértés, a kommunikáció, a kooperáció, a kreativitás fejlesztése, az összetartozás érzésének erősítése. A részleteket itt olvashatjátok.

Választható tantárgyak: családi élet, pénzügy, sakk

A családi életre nevelés tárgy a "nemek közötti alapvető különbségek" megismertetését és a "termékenységtudatos", "családbarát" szemlélet kialakítását tűzi ki célul. A jelenismeret nevű órán a tanulók az őket körülvevő világról és saját tapasztalataikról beszélgethetnek, a gazdasági és pénzügyi kultúráról szóló órákon pedig a piacgazdaság kialakulásáról és működéséről, az "igazságos elosztásról", a bankszámlákról, hitelekről, befektetésekről is tanulnak majd a diákok. A szabadon választható tantárgyak teljes listáját itt találjátok.

Hozzászólások (20) , melyek közül a legfrissebbek:

Morva Ádám

A cikk nem szól arról, hogy Bagdy Emőke pszichológus ráncai is bizonyára kisimultabbak mióta tízmilliókat kapott az egyesülete hála a kötelező relaxáció bevezetésének.

Dallos Dóri

Ismerek olyan elsősöket, akiknek már a mindennapos tesi miatt öt vagy hat órájuk van. Mi lesz ezzel együtt? Ők még csak elsősök. Nem bírják olyan sokáig ülve és nem is biztos, hogy jól fognak teljesíteni, ha kevesebb idő marad délutánra. Mikor fognak pihenni?

Marinka Márti

A mindennapos testnevelést nem 2012-ben találták ki. A korábbi években ezt úgy csináltuk, hogy 3 óra testnevelés az óratervi órák között volt, csütörtökönként( illetve egy tetszés szerinti napon)egész délután tömegsport volt a tornateremben illetve a sportpályán, és minden hónapban az egyik szombaton egésznapos kirándulást szerveztünk tanulóinknak és szüleiknek. Ez így volt a XIII. kerületben és tudomásom szerint más általános iskolákban is

Herczeg Zsoltné

felhaborito hogy milyen tantargyakat vezetnek be de minek ha az eggyikszavukkal hazutoljak a masikat hittan meg csaladi eletre neveles meg stb ,de 12 eves kortol szabadon szexelhetnek a hittan meg a tobbi tantargy minek ugysem fog valtozni semmi

Kabainé Klári

Igaza van mindannyiótoknak! Az új bevezetésre váró tantárgyaknak a 90% otthon kellene megtanulni a gyereknek. Tegyétek a szívetekre a kezeteket, megtesztek mindent a gyermeketekért! Az én anyám, ha nem köszöntem a szomszédnak, vagy ha bementem valahová, vagy ha nem engedtem előre az idősebbet, levert egy fejest. Ha késtem 5 percet, egy hétig nem mehettem sehová. Vajon mindenki következetesen neveli a gyermekét? Elbeszélgettek vele az erkölcsről, a hitről, a tiszteletről, érzelmekről, veszélyekről? Vagy hagyjátok, hogy majd az iskola megoldja a nevelési gondokat? Akkor miért kell ágálni ellene?

dzsoni ^^

Húh még jó hogy ülök ekkora baromságot kitalálni eskű összeestem volna XDD

Bader A Kata

Lehet hogy leginkább a magyar nyelvtant kellene erősíteni, mert látom nap nap után, hogy egyszerűen siralmas a fiatalok helyesírása. A legszomorúbb hogy már a középkorúak is kezdik felvenni ezeket a hibákat... (igekötők helyesírása, ragok külön írva, stb)

egy tanuló

Lenne egy kérdésem! Tizedikes leszek, és még nyár végén-szeptember elején elkezdek úszni, de a papíron az van, hogy legkésőbb szeptemberig döntsük el, hogy kötelező tesire járok majd, vagy sem. Ám az igazolásom szinte biztos, hogy olyan rövid idő alatt nem lesz meg. Akkor tanév közben nem is lehet kiváltani azt a heti két órát már? És ha igen, a tanárnak hogy mondjam meg, mi a teendő ilyenkor, ha később tudom csak igazolni?

samotron

Sajnos itt tartunk, hogy a nemek közötti különbségeket is tanítani kell már...

Nagy Nikoletta

A sok hülyeség helyett inkább a KRESZ-t tanítanák meg nekik!

Pálvölgyi Tibor

A pénzügyi alapismeretek még egy értelmes tárgy lenne legalább, szemben az ilyen erkölcstannal meg életvitellel. Kötelező tárgyként viszont ugyanaz lenne a problémája mint az ilyen ének, rajz meg hasonló tölteléktárgyaknak: nem érdekelne senkit, mert nem számítana sehová.

Patak Ferenc

kulönben a másik választhato tantárgy a pénzugy,mégis hogy.ezek szerint az orvos azt mondta,hogy elmebeteg valaki meg ugy értete,hogy elmehetek.

Patak Ferenc

szeretném tudni melyik nagyokos találta ki a választhato tantargynak, a sakkot? lehet hogy nem tud sakkozni?

Pálvölgyi Tibor

A hittan nem egyházi iskolákban maradjon továbbra is szabadon választott tárgy. Az erkölcstannak pedig nincs helye az iskolában. Ez leginkább egy ugyanolyan hangzatos nevű agymosás, ideológiai tárgy, mint anno az egyetemeken a tudományos szocializmus volt, annyival rosszabb kiadásban, hogy itt biztosra mennek és elég korán elkezdik: már 6 éves gyerekekre ráerőszakolják.

Csik Éva

Erkölcstan órával kapcsolatosan, erkölcsöt nem tanítani kell, Erkölcsből példát kell mutatni. Ami az utóbbi 20-25 évben ugye nem nagyon megy ! Ha ezen nem változtatunk, a gyerekek csak azt látják, hogy kétszínű, erőszakos önálló gondolkodásra képtelen emberekké kell válni, mert csak így boldogulnak kis hazánkban !
Otthon hiába lát mást, ha a közélet mást sugall !

Pálvölgyi Tibor

Mi szükség van ennyi tölteléktárgyat belepakolni az órarendbe? Egy egyre digitalizálódó világban leginkább angolra és informatikára van szükség, meg a felsőoktatásban is inkább a reálos irányt támogaták; erre az angolt 20 fős csoportokban heti 3 órában tanítják, elég alacsony színvonalon; informatikát pedig mindössze 9-10.-ben heti 1 órában. Fizikát, kémiát, biológiát pedig szintén rendkívül alacsony óraszámban, és teljes mértékben elméletközpontúan és unalmasan. Nevetséges. Helyette van dráma/média, etika, életvitel, meg művészetek. Ezek aztán tényleg nagyon fontos tárgyak. Az osztály 100%-a beszélgetésre, tanulásra, meg pad alatt facebookozásra haználja majd őket. Szép dolog a művészet, de nem teljesen fölösleges kötelező tárgyként szerepeltetni. Szakkörök formájában sokkal több értelme van. Akit érdekel komolyabban, az magasabb szinten is el tudja sajátítani.

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X