Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Szigorú vizsga vár a pályakezdő tanárokra - itt vannak a részletek

12

Kétéves gyakornoki idő, mentor, minősítő vizsga, „portfólióvédés” és rendszeres óralátogatások – ez vár szeptembertől a pályakezdő pedagógusokra, akiknek a diploma megszerzését követő második év végén számot kell adniuk szaktárgyi és pedagógiai tudásukról.

Forrás: Stiller Ákos

Szaktudományos és tantervi tudás, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás, nyitottság a társadalmi-kulturális sokféleségre, módszertani felkészültség – többek között ilyen „pedagóguskompetenciák” meglétét ellenőrzik majd a pályakezdő tanárok és tanítók minősítési vizsgáin, legalábbis ez derül ki a pedagógusok előmeneti rendszeréről szóló kormányrendelet tervezetéből.

hirdetés

Két év után vizsga

A kevesebb mint két év gyakorlattal rendelkező pedagógusokat szeptemberben automatikusan a „gyakornok” kategóriába sorolják, ők két évig nem szerezhetik meg a „pedagógus I” fokozatot, a második év végén azonban kötelező részt venniük egy – több elemből álló, a rendelettervezet alapján igen szigorú – minősítési vizsgán.

A kezdő tanároknak és tanítóknak az iskola igazgatója vagy igazgatóhelyettese, valamint egy egyetemi vagy gyakorlóiskolai oktató előtt kell vizsgáznia: a bizottság legalább három tanórát végignéz, majd értékeli a „gyakornok” portfólióját. Ez utóbbin bőven kell majd dolgozni, a portfóliónak ugyanis nemcsak a szakmai önéletrajzot, hanem legalább tíz tanóra „kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott” óratervét, a „szakmai életút értékelését, önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatását, dokumentumait, a pedagógust foglalkoztató intézmény környezetének bemutatását, a pedagógus szakmai és egyéb tevékenységének bemutatását és dokumentumait” is tartalmaznia kell.

A rendelettervezetből az is kiderül, hogy a bizottság előtt meg is kell védeni a portfóliót, de figyelembe veszik a tanfelügyelő tapasztaltait, valamint az „intézményi önértékelés” megállapításait is.

Akinek nem sikerül, az hosszabbít

A pályakezdők akkor léphetnek tovább a „pedagógus I” kategóriába, ha a vizsgán legalább hatvan százalékos eredményt érnek el (a portfólió 50, a tanórák értékelése 20, a tanfelügyelet véleménye és az intézmények önértékelése 30 pontot ér) – ha ez nem jön össze, marad a hosszabbítás, vagyis további két évre a „gyakornok” fokozatban ragadnak. Igaz, a felkészüléshez mentorokat kapnak maguk mellé, akik legalább félévente értékelik a teljesítményüket, negyedévenként legalább egy, legfeljebb négy tanórát megnéznek, és hetente konzultációs lehetőséget biztosítanak a kezdő tanároknak.

Az eduline több pedagógust megkeresett, de névvel egyikük sem akart nyilatkozni - az egyik budapesti általános iskola tanára azt mondta, azért nem, mert nem akarja felhívni magára a figyelmet, "pláne nem ilyen vizsgák előtt". Egy gimnáziumi tanár szerint nem csoda, hogy az oktatásért felelős tárca ellenőrizné a pályakezdők tudását, "sokan ugyanis úgy kerülnek ki a főiskoláról, egyetemről, hogy kevesebbet tudnak a tantárgyukról, mint egy végzős középiskolás", de a kétéves gyakornoki időszakot túl hosszúnak tartja.

Egy másik - két éve a pályán lévő - pedagógus hozzátette: a tantestület többször átbeszélte a változásokat, de egyikük sem értette, mi szükség van kétéves gyakornoki szakaszra, hiszen az új, idén szeptemberben startoló tanárszakokon egy teljes tanév lesz az iskolai gyakorlat. "Azt mindenesetre már most elérték, hogy mindenkit frusztrálnak az ellenőrzések, mi pedig úgy érezhetjük magunkat, mintha még főiskolások lennénk" - mondta.

Hozzászólások (12) , melyek közül a legfrissebbek:

Helga Nagy

Többször is olvastam, hogy már a főiskolán el kellene kezdeni a tanárok szűrését. Ez LEHETETLEN. Egyes iskolák között hatalmas különbségek vannak.
A gyakorló iskolánkban anno imádtunk tanítani, szuper gyerekek. Szinte mind ügyvéd, orvos, mérnök, politikus stb. családból kikerülő, kiváló háttérrel rendelkező gyerek volt. Álom volt őket tanítani. Már-már túl szép...

Valóság: Diploma utáni munkahely egy külvárosi iskola, ahol nem egy gyerek szüleinek csak 8, vagy 6 osztálya volt, rettenetes lakás és családi körülmények, alulmotiváltak. Szinte semmire nem mentem a gyakorló iskolai tapasztalattal. Ott például nem tanították, mit kezdjek azzal, aki 5-es, és alig tud írni, olvasni. És még sorolhatnám...

6 évet bírtam, és otthagytam a pályát. Ha lenne munka normális iskolában, bármikor visszamennék tanítani, imádtam. Nem vágyom a szuper elit gyakorlóiskolába, egy átlagos megfelelne.

Minősítés: Van-e megfelelő tapasztalata, képzettsége annak, aki majd minősít... ?

tbeata1985

Mentorok eddig is voltak én is kaptam az első évben. Óralátogatások szintén kötelezőek minden félévben, minden pedagógus kap. Azt nem értem h ennyi miért nem elég. Egy igazgató pár óralátogatás után, kikérdezi a kollégákat el tudja dönteni h pályára való v sem. Aki nem odavaló előbb utóbb úgyis elhagyja a pályát v magától v kényszerítik. Tudnék mesélni ....

Horvath Szabolcs

Imola Varga: látom a propaganda elérte célját.
NEM, nem kaptak béremelést. Sőt most vették el a túlórapénzeket. Én 2007-ben jöttem hagytam abba a tanítást. Utoljára 2002-ben volt érdemi béremelés pedagódusoknak. Ha maradtam volna, még mindig 130e körül lenne az alapbérem. Közben 300%-s inflácó volt...

Zérczi Miklós

Vannak olyan, közeli országok, ahol az egyetemi, főiskolai tanárképzés során már az első félévtől kezdve be vannak dobva a "mély vízbe" a hallgatók. Azaz 1 hónap a "terepen", iskolában, valódi diákok között, és egy hónap az iskolapadban. Így valóban kiderül ki a pedagógusnak való. Ha vannak hiányosságaik, azok folyamatosan fejleszthetők. A tárgyi tudás elsajátítására pedig kevesebb idő is elég.

Mosonyi Emese

Nem a főiskola befejezése után kéne kiszűrni azokat, akiknek nem ez a pálya való... Nem is kéne felvenni őket, magyarul a felvételin kéne olyan alkalmassági és szűrő amin ez kiderülne..
És még egy: havi 100 000 forintért kell ennyit kűzdeni? nevetséges... :-( és szégyenletes hogy ezért az éhbérért elvárják majd hogy szakadj meg... persze szakmai kihívás, meg minden, csak éppen éhen halsz belőle :-(

Kránitz Eszter

Én speciel nagyon jónak tartom ezt a gyakornoki időt én is tanárként dolgozom és most is tanárnak tanulok tovább és igen állok elébe ennek a kihívásnak, mert kíváncsi vagyok rá hogy megfelelek e a pályán, vagy ahogy a régi öregek mondanák; "pedagógus vér folyik - e az ereimben". Mert már megbocsásson az ember mindenkit felvesznek tanárnak csak hogy legyen tanár, hát nem. Aki tanár annak nem csak szaktudással kell rendelkeznie, hanem igen is rátermettnek kell lennie. Mert megnézhetnénk pár mostani tanárt akiknek köze nincs az oktatáshoz csak ott vannak a "nyáriszünetért" mert az ugye olyan nagyon jó a pedagógus állásba...

Imola Varga

Nalunk (Romania) mar reg mukodik egy hasonlo vizsgaztatas, oralatogatasokkal (gyakorlati vizsga) es irasbeli ( a szaktantargybol,modszertanbol es pedagogiabol). Nalunk veglegesitonek hivjak, s 5 even belul lekell tenni, maskepp , ha jol tudom a pedagogus elveszitheti a tanitashoz valo jogot.
Makulonben ahhoz szeretnek hozzaszolni, hogy "ki vallalja be igy ez a szakmat?" Szerintem nem ezen mulik. Amugy nem most volt beremeles Magyarorszagon? Csak hozzafuznem, hogy mi messze nem allunk az ott kapott pedagogusi fizetesektol, megis vannak pedagogusok.

Győri Ildikó

Csak ezek után felteszem a kérdést, hogy miért volt szükség a mesterképzésre, ahol szintén a fent említett követelményeket kellett teljesíteni, portfóliót összeállítani, megvédeni....?? Persze a régebbi rendszerben végzetteknél nem ezek a követelmények voltak, mérlegelni kellene, hogy akkor kiknek kellene még plusz követelményeket felállítani...Az ellenőrzéssel személy szerint nincs problémám, valamilyen szinten szükséges, így talán kiszűrhetőek az ún. "kiégett" tanárok...

Balla Arpad

Ki lesz ezek után az, aki bevállalja ezt a szakmát? Alacsony bér, nulla társadalmi elismertség, legalább hét év tanulmányi idő (mert ugye a gyakronoki idő annak számít). Mára kiderült, hogy a "nagy fizetésemelés" nagy átverés. Mint ahogy ez a kormány oly sokszor az oktatás területén (ld. mindennapos testnevelés, tankönyv, elsősöket érintő változás, felsőoktatás), most is fordítva ülnek a lovon. Először vissza kellene állítani a szakma becsületét (valódi fizetésemeléssel, a pedagógusbarát kommunikációval, a munkakörülmények fejlesztésével (pl. kisebb osztálylétszámok, pedagógus aszisztensek foglalkoztatása, emberibb tanáriszoba kialakítása)) először vonzóvá kell tenni a szakmát, és utána - de minimum azzal egyidőben - lehet követelményeket állítani.

Nikiiii

Nem csak az első években kellene, hanem utána is, max ritkábban, nem egy olyan tanárom volt aki valamikor jó tanár lehetett (vagy már akkor sem) de később pocsék lett, folyamatosan ellenőrizni kellene a pedagógusokat nem csak az első pár évben. Vizsga ide vagy oda, tanárnak készülök és már tanítok is, én bevállalnám a vizsgát és az óralátogatást annak érdekében, hogy minőségi oktatás legyen az iskolákban.

Major Mirella

Ez nagyon szép és jó, csak ezt nem a diploma megszerzése után, hanem a főiskolai/egyetemi tanulmányok első éveiben kellene végrehajtani. Amikor már kézben a diploma, akkor már nehéz valakit más pályára irányítani. Ha ez hamarabb kiderülne, az illetőnek nem 4 év után kellene szembesülnie azzal, hogy nem illik a pályára...

Weitz Tercsi

AZT VALLOM, NINCS JÓ ISKOLA, CSAK JÓ PEDAGÓGUS
Jó lehet egy iskola, ha van benne sok jó pedagógus. 30 év tanítás után azt mondom, erre születni kell. Jó, persze, ha valakinek van az egyéniségében némi adottság, azt lehet fejleszteni. De oly személyiségjegyek kellenek a tanításhoz, amelyek megtanulása aligha lehetséges. Mire gondolok? Első és legfontosabb, hogy van e olyan kisugárzása a tanárnak, tanítónak, hogy fegyelmet tud tartani. Ha ez hiányzik , akkor mehet a sunyiba az összes szakmai tudásával. Kell egy olyan kisugárzás, ami irányába tiszteletet kelt. Ez többnyire szakmai tudás, tájékozottság a világ dolgairól, rendkívüli empatikus képesség és még egy fontos dolog: tudjon a diák fejével gondolkodni. Mert, ami számára érthető az legtöbbször nem az a diákok részéről.
A 2 éves gyakornoki időt hosszúnak találom. Abból a szempontból viszont jónak, hogy a nem jó pedagógusi személyiségjegyekkel rendelkezőket, akiket ugyebár nem lehet eltanácsolni ( az igazgatók többsége nem vállalja fel) még időben más pályára lehetne irányítani.
Még véletlenül sem szeretném bántani azokat a kollégákat, akiknek gondjaik vannak a tanítással. Csak azt szeretném megvilágítani, hogy nem azon az úton járnak, amit nekik rendelt a sors. Minden bizonnyal valamilyen másik szakma lenne nekik való. Amiben ők is kiteljesedhetnek, mert biztos vagyok benne, hogy szenvednek, amikor évtizedeket úgy kell leélniük, hogy küzdelem minden napjuk órájuk, percük. Talán így kiszűrhető, hogy ki jár tévúton.

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X