szerző:
Eduline

Azok a gyerekek, akiket jelentősen megvisel az óvoda kellemes légkörét felváltó, kihívásokkal teli iskola, minden bizonnyal az osztály balekjai lesznek.

Az első osztályba depressziósan, szorongással teli, vagy túlzott agresszióval érkező gyerekeknek nagy az esélyük, hogy harmadikos korukra a közutálat tárgyaivá váljanak – legalább is ez derül ki a gyermeki fejlődéssel foglalkozó szaklap, a Child Development legfrissebb számából.

A tanulmány, melyet a University of Victoria vezetett, több mint 400 kanadai gyermeket vizsgált első tanévük szeptemberétől a harmadik év végéig. A kisiskolásoknak rendre be kellett számolni az őket ért kellemetlen élményekről, mint a lökdösés, ütlegelés, gáncsolás, szekálás, játékból való kizárás, ezzel párhuzamosan pedig a pedagógusok a gyermekek szorongási, depressziós vagy agresszív szintjeiről tájékoztatták a szakembereket.

Mint kiderült, a legtöbb gyermek (73 százalék) nem mutatta a depresszió és a szorongás tüneteit a három év alatt, ezzel szemben 7 százalékuk kifejezetten magas szinten. A maradék 20 százalék pedig eleinte közepes tüneteket mutatott, ami a harmadik év végére bizony szintén jelentősen megemelkedett.

Összességében, az elsőben és másodikban leginkább depressziós és szorongó gyerekek közül vált a legtöbb társai áldozatává. Meglepő volt, hogy az elsőben agresszív nebulók harmadikra szintén depresszióssá és szorongóvá váltak. Őket ugyancsak elnyomták társaik, leginkább agresszív tetteik következményeként.

Bonnie J. Leadbeater, a University of Victoria professzora és a kutatás vezetője szerint a gyerekek korai mentális problémái előkészítik a terepet társaiknak a bántalmazáshoz. „Ahogyan néhány gyerek a többihez képest nagy nehézségek árán tanul meg olvasni, és plusz segítséget igényel, mikor lemarad társaitól, úgy a mentális problémával küzdő fiatalok is a jelét adják annak, hogy nem tudnak megbirkózni az általános iskola összetett közösségi világával.”