szerző:
Eduline

Botrányt okozott a 2011-es hallgatói elégedettségi vizsgálat a manchesteri egyetemen, miután kiderült, hogy az egyik oktató azt mondta a diákoknak: ha nem adnak magas pontszámot az intézménynek, nehezebben tudnak majd elhelyezkedni.

Leif Jerram, a történelemtanszék oktatója a 2010/2011-es év első szemesztérben küldött hallgatóinak levelet arról, hogyan “érdemes” pontozni az intézményt. Nagy-Britanniában 2005 óta minden évben több mint 350 ezer egyetemistát kérdeznek meg arról, mennyire elégedettek az oktatás színvonalával, a tanárok munkájával és az intézmények szolgáltatásaival. A kutatók a válaszokból egy listát is összeállítanak: a rangsor élén állni megfizethetetlen reklám, az utolsó helyeken szereplő egyetemek vezetői azonban joggal tartanak attól, hogy a következő tanévben kevesebb diák jelentkezik majd a képzéseikre.

A manchesteri egyetem egyik épülete - botrány lett az egyik oktató emailjéből

Jerram valószínűleg ugyanettől félt, amikor azt “tanácsolta” tanítványainak, hogy mindenképpen adjanak jó minősítést az intézménynek és az oktatóknak, különben rossz helyen végeznek a listán, így a diplomájuk is kevesebbet ér majd. Egyébként az előző évben a manchesteri egyetem történelemtanszéke kapta a negyedik legrosszabb minősítést az országban.

Elégedettek és elégedetlenek: a lista

2011-ben a legjobb eredményt Nagy-Britanniában a brightoni és a sussexi orvosi egyetem érte el 95 százalékos elégedettségi rátával, a Cambridge pedig megelőzte az Oxfordot. Az eredményeket egyébként furcsa időpontban, a felvételi ponthatárok kihirdetése előtt egy nappal hozták nyilvánosságra.

„Vannak olyan területek – ilyen például a tanári visszajelzés –, amelyen sok egyetemnek javítania kell” – nyilatkozta a Telegraphnak David Willetts, felsőoktatásért felelős tárcavezető. A politikus nem véletlenül emelte ki a tanár-diák viszonyt, a hallgatók többsége ugyanis ezt a területet tartja a leggyengébb pontnak.

„A diákok elégedettségi rátája lassú emelkedést mutat. Félő azonban, hogy a felsőoktatást érintő megszorítások miatt az oktatók még jobban le lesznek terhelve, márpedig a hallgatók és családjuk a magas tandíjért cserébe minőségi oktatást várnak. Ha azt akarjuk, hogy a diákok elégedettek legyenek, meg kell adni az ehhez szükséges forrásokat az egyetemi tanároknak” – mondta Sally Hunt, az egyik brit diákszervezet vezetője. Milyen tandíjra számíthatnak a következő tanévtől brit egyetemisták? Összefoglalónkat itt olvashatod el.

eduline