Pofátlanul beszélik rá a rosszabb iskolára a cigány gyerekek szüleit
Pécsen alapvetően csökken a roma diákok elkülönítése az iskolákban, ám jellemző, hogy körzetes sulijukból az igazgató szorítja ki a gyerekeket.
Pécsen alapvetően csökken a roma diákok elkülönítése az iskolákban, ám jellemző, hogy körzetes sulijukból az igazgató szorítja ki a gyerekeket.
Csobánkán egy kis létszámú iskola működött egészen 2015-ig, ahova főleg a település roma származású gyerekei jártak. A szomszédos Pomázon kisebb mozgalom indult, hogy nehogy oda vegyék át az iskola nélkül maradt gyerekeket.
Az általunk is bemutatott Tiszabőn, valamint Tiszaburán olyan komoly gondok vannak a felzárkóztatással, hogy itt inkább visszavonulót fújt az állam a működtetésben.
Szakképzés katasztrofális helyzete, forráshiány az oktatásban, cigányok szegregációja, rossz tanári közérzet, átgondolatlan törvénymódosítások? Mind, mind olyan kritika, mellyel Pokorni Zoltán egykor a szocialista kormányokat kritizálta a választások után. Felkutattuk a Fidesz egykori elképzeléseit az oktatási rendszerről, de Pokorni szavait akár egy mai ellenzéki szájába is adhatnánk, annyira félrecsúszott minden, amit 2010-ben elterveztek.
Az AB döntése értelmében nem sérti az alkotmány rendelkezéseit az iskolai elkülönítés. Közben folyik az állam ellen a brüsszeli eljárás.
Az oktató bizonyos esetekben külön csoportba tette a nőket, mert állítása szerint jobb teljesítményt nyújtanak együtt. A szándék ezek szerint néha kevés, sőt, ártalmas is lehet.
Syracuse városában számos dél-ázsiai, afrikai és közel-keleti országból származó menekült család talált helyet, mert a szegénység miatt itt a legolcsóbbak a lakhatási körülmények. Az önkormányzat a sokszínű negyed iskolái és a családok számára egyedülálló megoldást vezetett be.
A Svájc főbankáraként emlegetett Tidjane Thiam szerint Nagy-Britannia nem tett eleget az egyenlőtlenségek eltüntetése érdekében, ami az oktatásnál kezdődött el.
Öt éve fogadták el az Európai Roma Keretstratégiát Brüsszelben, de az érintett államok egy friss jelentés szerint nem igazán tudtak javítani a cigányok helyzetén az oktatás, a foglalkoztatás, az egészségügy és a diszkrimináció ellenesség területén. Az oktatás terén Magyarország kapott dicséretet is, de a szegregáció kérdése továbbra is nagyon zavarja Brüsszelt. A tankötelezettségi korhatár leszállítása sem tett jót a romák integrációjának.
Lázár és Balog megszólalása cinikus, hiszen egyértelmű, ki a roma és ki nem az – állítja egy civil szervezet munkatársa. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány egyik pere buktathatta le a hazai gyakorlatot Brüsszel előtt, és így indult meg a kötelezettségszegési eljárás. De mégis hogy nőhet évek óta a szegregáció Magyarországon, ha az elkülönítés elvileg tiltott?
Sem Lázár, sem pedig Balog nem érti, honnan tudják az Európai Bizottságnál, ki a roma.
Egy új törvénytervezet szerint legálisan lehetne elkülöníteni a diákokat, Brüsszel még a bevezetés előtt lépett. Számos esetben ennek ellenére már megvalósult a a közpénzből működő szegregáció.
Több roma fiatalt is meghallgattak azok közül, akik pert indítottak, miután a Kúria is kimondta, jogellenesen különítették el őket általános iskolában nem roma társaiktól. Elképesztő történeteket meséltek a néhány évvel ezelőtti gyakorlatról.
A Harvard Egyetem kutatása szerint, ha egy család egy rosszabb környékről egy jobb, biztonságosabb helyre költözik, a fiatalok sokkal jobban teljesítenek az iskolában és jobb életük lehet.
Jelentősen megnőtt az általános iskolát sikeresen befejezők aránya a roma fiatalok között az elmúlt huszonöt évben, és túlnyomó többségük ma már elkezd valamilyen középiskolát. Súlyos probléma azonban, hogy minden második roma fiatal lemorzsolódik a középiskolából: néhány év után abbahagyja a tanulmányait, anélkül, hogy végzettséget szerezne – erre jutott az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont tanulmánya.
Az elmúlt években indult meg egy folyamat, hogy a roma és cigány kultúra és történelem is szerepet kapjon a tankönyvekben. Néhány gyenge próbálkozás mellett teljesen kimaradt a romák bemutatása, teljes generációk nőttek fel úgy, hogy semmit nem tudnak a hazánkban élő kisebbségről, ami táptalaja az előítéleteknek. Katasztrofális helyzetképet kaphattunk a roma kultúra napján Palkovics László államtitkár jelenlétében a magyar tankönyvírás problémáiról, amely nem csak a cigányság, hanem a teljes magyar társadalom problémája.
A Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat teljesen normális, ám tanulmányaikban hátrányos helyzetük miatt lemaradt roma diákokat minősített fogyatékosnak, így nem kaphatták meg a szükséges oktatást.
Beer Miklós váci püspök szerint nagyon sok hiba történt oktatásügyben, ennek részeként sok önkormányzat az egyházhoz menekítette iskoláját a Klik elől, ezek pedig úgy váltak a magyar gyerekek gyűjtőhelyévé, hogy kiszorultak a cigány származásúak.
A Than Károly Ökoiskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola abban a tekintetben kiemelkedő a magyar oktatási intézmények közül,hogy az ENSZ partnerintézményeként részt vesz a fiatalkorú menekültek és a felnőttek oktatásában is. Az intézmény mindent megtesz azért, hogy minél több lehetőséget teremtsen a menekült diákok számára, ám a rendszerszinten betartatlan magyar jogszabályok és az állami ösztönzők hiánya olyan első generációs betelepülőket eredményezhet, akiknek később a nyugaton tapasztaltakhoz hasonló szociális és társadalmi problémákkal kell szembenézniük.
Ismét jogellenes elkülönítés tényét állapította meg egy bírósági döntés. És persze újra a kormányzati szerveket tette ezért felelőssé. Egyre nagyobb gond a szegregáció, a leszakadóknak pedig semmi esélyük az életben, még egy szakmát sem tudnak megszerezni.