Alig néhány héttel azt követően, hogy a Belügyminisztérium elhalasztotta a mérések osztályozásának bevezetését, az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozta a tavalyi kompetenciamérések eredményeit.
Nyilvánosak a 2024-es kompetenciamérések eredményei - szúrta ki a Népszava.
2024-ben több mint 584 ezer diák írt kompetenciamérést online matematikából és szövegértésből 3050 intézményben.
A napokban az Oktatási Hivatal honlapján publikált eremények szerint a diákok teljesítménye szinte minden évfolyamon elkeserítő és aggodalomra ad okot.
A 6., 8., és osztályosok matematikából átlagosan 8-15 ponttal értek el kevesebbet, mint a 2023-as méréseken, míg
- a 7. osztályosok 38 pontot,
- a 9. osztályosok 31 pontot,
- a 11. osztályosok pedig 46 pontot rontottak
az előző évi eredményeikhez képest.
De szövegértésből sem sokkal jobb a helyzet. Javítani egyedül a 6. osztályosok tudtak; ők 8 ponttal többet értek el, mint a kortársaik 2023-ban. Minden további évfolyamon gyengébb eredményeket értek el a tanulók.
- A 7. osztályosok 28,
- a 8. és 10. évfolyamosok 13-17,
- a 9. évfolyamosok 38,
- a 11. osztályosok 43
ponttal értek el kevesebbet, mint egy évvel korábban, holott már a 2023-as eredmények sem voltak túl fényesek.
Idegen nyelvekből azonban nem ilyen súlyos a helyzet. Angolból a 6-8. osztályosok jellemzően 4-7 ponttal javítottak, németből a 6. és 7. osztályosok némileg rontottak, a 8. osztályosok viszont 19 ponttal túlszárnyalták az előző évi eredményeket.
Nem jó ötlet az osztályzás
A Belügyminisztérium néhány héttel ezelőtt azt tervezte, hogy 2025. március 1-től osztályozzák majd a kompetenciaméréseket. A rendelettervezet szerint ráadásul a mérések eredményei mindjárt két érdemjegyet is értek volna, Pintér Sándor belügyminiszter szerint azért, mert a kompetenciamérés kulcsszerepet játszik a tanulók alapképességeinek felmérésében és visszajelzést ad az intézmények a pedagógusok munkájáról is.
A tervezettel kapcsolatban akkor Miklós György, a Szülői Hang egyik alapítója akkor az Eduline-nak azt mondta; a kompetenciamérések osztályozása arra lenne eszköz, hogy az egyébként már teljesen kizsigerelt pedagógusokat ösztönözzék plusz munkára.
De tiltakoztak a kompeteciamérések osztályozása ellen a pedagógus szakszervezetek is. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete például a honlapján azt írta; szakmailag értelmezhetetlen a kompetenciamérések eredményeit érdemjegyekké váltani, mivel azok nem a tanulók értékelésére, hanem az iskolák munkájának felmérésére készültek.
"A kompetenciamérés eredményének érdemjegyekre váltása és a felvételi elbírálásba történő beszámítása nemcsak szakmai nonszensz, de egyúttal embertelen intézkedés a gyermekekkel szemben. Növeli a folyamatos stresszt, aminek az eltúlzott tananyagmennyiség és követelmények miatt a diákok amúgy is ki vannak téve" - tették hozzá.
Nyílt levelet fogalmaztak meg emellett a diákok is, akik többek között azt írták; halálra stresszeli őket a tudat, hogy értékelést kaphatnak a mérések eredményére.
A BM végül - egyelőre - meghátrált; a kompetenciamérések osztályozását a rendeletterveztre való tucatnyi visszajelzés feldolgozása miatt egyelőre elhalasztottálk.