szerző:
Eduline

"Petíciójuk szövegében és a 2013.

"Petíciójuk szövegében és a 2013. június 2-i tüntetésen elhangzott beszédekben több olyan állítás is szerepel, amely nem fedi a valóságot, és többekben félelmet, bizonytalanságérzetet kelthet. Ezért felszólítom a PDSZ-t és a vele együttműködő szervezeteket, hogy haladéktalanul fejezzék be a közvélemény tudatos megtévesztését!" - válaszolta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete petíciójára Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, június 2-án, a pedagógusnapon hét pedagógus- és civil szervezet demonstrált a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás és az óvodai helyek hiánya, a beiskolázási korhatár, "a 16 évre csökkentett tankötelezettség, a szakképzések közismereti tananyagának lebutítása, a felsőoktatás szisztematikus ellehetetlenítése, a szakszervezetek sztrájktörekvéseinek ellehetetlenítése, a Magyar Pedagógus Kar áterőszakolása" ellen. A PDSZ egy petíciót adott át Balog Zoltán emberierőforrás-miniszternek.

"Sokadik alkalommal ismételten megerősítem, hogy 2013. szeptembertől nem lesz pedagógus óraszámemelés, a pedagógusok munkaterhei nem növekednek, a kormány nem hozott olyan intézkedést, amely csökkenti az érettségit adó középiskolában tanulók számát, az új Nemzeti alaptanterv (Nat) nem növeli "hatalmas mértékben" a lexikális tudásanyag mértékét, a szakképzési rendszer átalakítása nem eredményezi "funkcionálisan fél analfabéták tömegének kitermelését", a kormány nem csökkenti "adminisztratív eszközökkel" a hallgatói létszámot" - írja válaszában az államtitkár. Szeptembertől ugyanakkor 22 óráról 26 órára nő a tanárok kötelező óraszáma: a béremelésről és a többi változásról itt olvashattok, a pedagógusok véleményét pedig itt találjátok.

Hoffmann szerint "a kormány a köznevelés megújításával" színvonalasabb, igazságosabb, eredményesebb és biztonságosabb oktatási rendszert hoz létre. "Funkcionális analfabétákat a korábbi, átláthatatlanul, külső kontroll nélkül működő rendszer termelt, a diákok jelentős hányada az alapkészségek minimális szintű elsajátítása nélkül hagyta el az iskolát, a szakképzési rendszerből pedig a tanulók negyven százaléka az első két évben kiesett" - írja.

Az államtitkár szerint a kormány felzárkóztató programokkal segít a "tanulásban kevésbé sikeres tanulóknak", hogy szakmát szerezzenek, a 3 éves kortól kötelező óvodába járás pedig "leküzdhetővé teszi a hátrányokat". A felsőoktatás átalakításáról Hoffmann azt írta: az a színvonal emelkedését, és a munkaerő-piaci igények és a képzés összehangolását célozzák: "az adófizetők pénzéből elsősorban olyan képzéseket támogatunk, amelyekre szükség és kereslet van" - tette hozzá.

Hoffmann Rózsa szerint kutatások bizonyítják, hogy "az út helyes", az intézkedéseket pedig a lakosság többsége támogatja. Az iskoláknak továbbra is lehet saját tantervük, dönthetnek a szabad órakeret felhasználásáról, a tantervi és más szakmai kérdésekben pedig a jövőben nem a fenntartó, hanem a nevelőtestület fog dönteni. Az államtitkár válasza szerint "a pedagógusok módszertani szabadságát semmi sem korlátozza".

A Nemzeti Pedagógus Kart - korábbi nevén Magyar Pedagógus Kar - nem a minisztérium, hanem a pedagógusok által választott vezetők fogják irányítani. A kar egy olyan autonóm köztestület lesz, amelyen keresztül a tanárok hatékonyabban tudják majd közvetíteni a véleményüket. Az etikai kódexben maguk a tanárok rögzítik a morális szabályokat - tette hozzá. Hogyan fog működni, és mi lesz a feladata a pedagóguskarnak? Erről itt olvashattok.