Az 5. évfolyamosok számára összeállított online tesztre az iskolák külön jelentkezhettek szeptember 9-ig. A program célja, hogy kiszűrjék azokat a diákokat, akik a korosztályi átlagnál fejlettebb matematikai gondolkodással rendelkeznek.
Az Oktatási Hivatal a TehetségKapu közreműködésével szeptember 23-27. között bonyolítja le az országos MaTalent tehetségazonosító felmérést, amelyre egyébként nem csak hazai, de külhoni intézmények is jelentkezhettek.
Tavaly 497 hazai intézmény 13 900 tanulója, és összesen 41 külföldi iskola – román, szerb, ukrán és szlovák – 750 diákja csatlakozott a programhoz. Az iskolák nemcsak felmérhették a matematikában kiemelkedően tehetséges diákjaik számát, hanem a saját intézményük tehetséggondozó programja is összesen 58 000 000 forint vissza nem térítendő támogatást nyerhetett.
A felmérés során az értékelésnél a tanulók készségeit vizsgálják. Az erre kifejlesztett képességmodell, képességpontokban gondolkozik, ami arra koncentrál, hogy az adott tanuló milyen nehézségű feladatot oldott meg.
A metódus például különbséget tud tenni két olyan diák között, akik ugyanannyi feladatot teljesítettek, de ez egyik túlnyomórészt könnyebbeket, míg a másik diák nehezebbeket oldott meg. A feladatok megoldására a tanulóknak 45 perc áll rendelkezésükre. SNI/BTMN-es tanulók is részt vehetnek rajta.
A tavalyi adatok alapján a „tehetségígéretek” kategóriába tartozott a résztvevő diákok 25%-a, akik megugrották az 569 pontot. „Kiemelkedő tehetségfejlődésű tanulók” kategóriába tartozott a diákok 7%-a, akik legalább 661 pontot elértek, és „átütő tehetségfejlődésű tanulók” kategóriába tartozott a résztvevő diákok 1%-a. Ők 741 pont felett teljesítettek.
A program elsődleges célja, hogy minél korábban kiszűrhesse tehetséges gyerekeket, akik ezután részt vehetnek egy speciális fejlesztőprogramon, ahol kiaknázhatják a bennük rejlő lehetőségeket.