A differenciált béremelésről szóló jogszabály-módosítás visszavonását kéri a Nemzeti Pedagógus Kar. Szerintük komoly feszültséget okozhat a nevelőtestületekben az újítás.
A köznevelési törvény szeptember 1-jétől hatályos szövegében az áll, "a köznevelési intézmény vezetője a pedagógus munkavégzése színvonalát, nyújtott munkateljesítményét kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer alapján értékeli, és ennek figyelembevételével a munkáltató – tankerületi központ által fenntartott köznevelési intézmény esetében a köznevelési intézmény vezetője, szakképzési centrum esetében a tagintézmény-vezető javaslatára és egyetértésével – a tanévre vonatkozóan a pedagógus besorolása szerinti illetménytől eltérően is meghatározhatja az illetményét". A törvényből azonban az is kiderül, hogy az igazgatói döntés miatt senkinek nem lehet alacsonyabb a bére, mint jelenleg.
A differenciált béremelésről szóló törvényjavaslatot még tavaly májusban nyújtották be, az ellen még a Nemzeti Pedagógus Kar is tiltakozott, ahogy a pedagógus-szakszervezetek sem rajongtak az ötletért. Főként azt kifogásolták, hogy a kormány ezzel az eszközzel a már beígért béremelést "osztaná fel" a tanárok között, miközben korábban ilyen dologról szó sem volt.
"Az NPK többször jelezte a szükségességét, hogy az intézményvezetők kapjanak lehetőséget a kiemelkedő munka anyagi elismerésére a pótlékok differenciálásának és a pedagógusok jutalmazásának lehetőségével. A köznevelési törvény 65 §-ának módosítása révén megjelenő differenciálási lehetőséget azonban nem tartjuk erre megfelelő megoldásnak" - írja a Nemzeti Pedagógus Kar pénteki közleményében.
A Nemzeti Pedagógus Kar szerint a differenciálási lehetőség számos pedagógust megfoszthat a béremelés korábban jogszabályban garantált részletétől, emellett "negatív munkahelyi klímát eredményezhet, hiszen jutalmazásra csak valakinek az elmarasztalása esetén van lehetőség, feszültségeket szülhet a nevelőtestületen belül, megszünteti a munkáltatótól és munkahelytől független, munkakörhöz kötött garantált illetményt".
"Ezen felül az eltérő illetményalap meghatározásához kapcsolódó - a minősítés, a tanfelügyelet és az önértékelés mellett megalkotandó - újabb értékelési rendszer a megadott szempontokkal a pedagógiai munkától idegen, az intézmények számára pedig további adminisztratív és munkaterhet jelent. Ezért kérjük a módosítás visszavonását, és a jogszabályok által eddig is leírt, elméletben már létező jutalmazási és differenciálási lehetőségek költségvetési hátterének biztosítását. Addig is az NPK honlapján közzéteszünk egy mintát, az intézmények értékelési rendszerének elkészítéséhez" - zárul a közlemény.
Átlagosan 3,5 százalékkal emelkedik ősztől a pedagógusok bére - jelentette ki többször az oktatási államtitkár az elmúlt hónapokban. De pontosan mennyivel landol több pénz a pedagógus bankszámláján? Kiszámoltuk. Számításunk alapja a költségvetési törvényben szereplő vetítési alap, amelynek összege évek óta változatlan, még mindig a 2014-es minimálbér összegének felel meg, vagyis 101 500 forint.