Elképesztően lemaradnak a szakiskolás diákok a középiskolás társaikhoz képest olyan alapvető készségekben, mint például a szövegértés. Mutatunk két általános feladatot a kompetenciamérésből, amik sok szakiskolásnak gondot okoznak. Mi lesz azzal később, aki ezeket sem tudja helyesen megoldani?
Ahogy már megírtuk, a Defactoutána nézett annak, mennyire elmaradnak a szakiskolások más típusú iskolába járó kortársaiktól az alapvető készségek terén.
Az összehasonlítás alapját az Országos Kompetenciamérés adatai adták. Az Oktatási Hivatal által közreadott 2014-es feladatsort néztük át, milyen szövegértési feladatokkal kellett megbirkózniuk a diákoknak. Íme két példa:
1.
Egy adatközlő, nem folyamatos szövegben kell egyszerű összefüggéseket megtalálni.
A feladat: A következő két oldalon a Bárka Színház szórólapját találod. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a kapcsolódó kérdésekre!
A szórólapon olvasható szöveg egy részlete: „20.30.–21.30 Némafilmek élőzenével Insert csoport Buster Keaton rövidlfilmjei Darvas Ferenc zongorakíséretével.”
Kérdés: Mi Darvas Ferenc foglalkozása a szöveg alapján? Satírozd be a helyes válasz betűjelét! A)filmrendező, B)színész, C)mozigépész, D)zongorista
2.
A feladat: Az alábbi újságcikk a török kori bödönhajókról szól. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a kapcsolódó kérdésekre!
A szöveg egy részlete: „A mostani, rövidre szabott időben a kutatók folytatták a mára nemzetközileg is ismertté vált hajótemető dokumentálását, s megkezdték a Barcsnál talált elsüllyedt hajó feltárását. Utóbbi egy húsz méter hosszú hajóroncs, amely éppen az államhatáron fekszik. ”
A kérdés: Hány méter hosszú a Barcsnál talált hajóroncs?
A fenti feladatokkal nyer igazán értelmet, mit jelent az, hogy a szakiskolások átlagban a 0-tól 7-ig terjedő skálán a 3-as tudásszintet nem haladják meg. Márpedig, ha egy szakiskolás egy programfüzetet sem tud értelmezni, az pláne nem várható el, hogy később egy munkaszerződést megértsen.