Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Sem az érettségi vizsga szigorítását, sem a hatvanórás kötelező közösségi munkát nem tartja jó és értelmezhető lépésnek a Pedagógusok Szakszervezete. Közelményükben az áll: az újból bevezetendő gyógypedagógiai osztályok megnehezítenék a diákok kiemelkedését, a tankönyvek ingyenessé tétele pedig "megszünteti a tankönyvpiacot".
A PSZ a koncepció támogatható elemének tartja az osztálylétszámokra vonatkozó elképzelést, azaz a 25 fős maximális osztálylétszámot az általános iskolában, a pedagógusok kötelező óraszámának 21, illetve 19 órára csökkentését, valamint azt, hogy kötelezően egy pedagógiai asszisztens kell 100-150 tanuló után az általános iskolában. Örülnek annak is, hogy a pedagógusok használatra megkapnák a munkájukhoz szükséges tankönyveket, informatikai eszközöket.
A tankötelezettségre vonatkozó rendelkezéseknél a "merev, hatéves kor" szerintük ellentétes a magyar hagyománnyal és gyakorlattal. A 18 éves életkor leszállítása 17 évre pedig nem rímel az európai uniós gyakorlatra, amely minél későbbi időpontra tolja ki az iskolából történő kilépést. E döntéshez szerencsés lenne majd bemutatni a várható hatásokat, például hány olyan tanuló lehet majd, akit emiatt potenciálisan kivesznek az iskolából, illetve akiket ki lehet majd zárni az iskolából.
A PSZ szerint nem értelmezhető az ingyenes oktatás keretének a lényeges szűkítése. Jelenleg a 22. életévében kezdhet valaki utoljára olyan évfolyamot, amelyben ingyenesen vehet részt. Az első tíz évfolyamon való felkészülés azonban minden esetben ingyenes - magyarázták, megjegyezve: önmagának mond ellent az a szabályozás, miszerint ingyenes a második szakképzettség megszerzése, hiszen erre nincs remény a tankötelezettség végéig, és az érettségi vizsga letétele után is folyik szakképzés. Nem tartják elfogadhatónak a szakképzés átalakítására vonatkozó elképzelést, azaz hároméves szakmunkásképzés visszahozatalát úgy, hogy a 9-10. évfolyam megszűnik.
"Ismét megszervezhetetlen lesz a nyolcadik évfolyam"
A középfokú iskolai felvételi követelményekről leírtak arra utalnak, hogy általánossá válik a felvételiztetés rendszere, ami alapot ad abbéli félelmüknek, hogy ismét megszervezhetetlen lesz az általános iskola 8. évfolyama - írták, hozzátéve: nem értik, miért kell "felrúgni" a középfokú felvételi eljárás rendjét. Az érettségi vizsgánál leírtakból arra következtetnek, hogy Magyarországon lesz a világon a legnehezebb érettségi vizsga. Szerintük nem lehet értelmezni a 60 óra önként választott társadalmi tevékenységet: milyen tevékenység felel meg ennek, és ki fogja szervezni?
Az újból bevezetendő gyógypedagógiai osztály álláspontjuk szerint nagyon megnehezítené az odakerülők kiemelkedését. Az ingyenes általános iskolai tankönyveknél felvetődik az a kérdés, hogy milyen a költségvonzata, illetőleg mely tankönyvek az ingyenesek. Ez a megoldás arra utal, és "ki is kell mondani, hogy megszűnik a tankönyvpiac". Nem tartják elfogadhatónak azt sem, hogy a Nemzeti Tehetség Program kötelező feladatokat jelöljön ki a közoktatási intézmények részére.
A pedagógus foglalkoztatása áttekinthetetlenné válik, mivel nem lehet tudni, hogy mely rendelkezések kerülnek az új közoktatásról szóló törvénybe és melyek az életpályamodellbe. Az intézményvezető kinevezésénél a nevelőtestület egyetértési jogot kapna, ami csak alternatív javaslat ugyan, de ezt a szakszervezet nagy százalékban támogatja. Kitérnek arra is, hogy a jelenlegi közoktatásról szóló törvény összetett, sok kérdést szabályoz, de a törvény tartalmi áttekintése és kritikája soha nem történt meg tényekre, vizsgálatokra alapozva.
A PSZ elfogadja, hogy a törvényi koncepció keret, és irányvonalakat mutat be, így hiába is keresnék a részletszabályokat. Azzal, hogy irányokat mutat, elvi rendezettséget alkot, kvázi csomópontokat ad, abból azonban a szerkezetet nem láthatjuk, holott koncepcionálisan jó lenne látni, mely témaköröket milyen szinten szabályozna a törvényi koncepció megalkotója.