Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Egy budapesti, három miskolci és egy falusi iskolában az unalomig ismételt lebbencsleves, grízes tészta és zöldbab...
Egy budapesti, három miskolci és egy falusi iskolában az unalomig ismételt lebbencsleves, grízes tészta és zöldbab főzelék helyett Buday Péter menüjét eszik a diákok a menzán. A séf szerint hatalmas eredmény, hogy az iskolások ma már olyan ételeket is hajlandóak megkóstolni, amelyekre korábban rá sem néztek. A mesterszakáccsal a HunDidac kiállításon beszélgettünk.
Két éve indította el a menzaprogramot. Miért gondolja úgy, hogy meg kellene reformálni az iskolai étkezést?
Gyerekként én is menzás voltam, és felháborítónak tartom, hogy negyven éve ugyanazt a kosztot eszik a gyerekek az iskolában. Az unalmas, egysíkú menü helyett új ízekkel kell megismertetni őket. Az a tapasztalatom ugyanis, hogy alapvető gond van a diákok étkezési szokásaival: találkoztam olyan 14-16 éves kamaszokkal, akik nem tudtak késsel-villával enni, ezért inkább azt mondták az adott ennivalóra, hogy nem szeretik. Nagyon kevés ételt hajlandóak megenni a gyerekek, sok zöldségre rá sem néznek. Úgy látom, hogy átfogó szemléletváltozásra van szükség, ami az étkezést illeti.
Hogyan segíthet ebben az iskola?
A gyerek felnéz a számára hiteles emberre, és elfogadja tőle a jó tanácsot. Ha egy tanító néni vagy egy biológia szakos tanár elmagyarázza neki, hogy a céklától és a sütőtöktől megerősödik, és jobban birkózik majd, a gyerek elgondolkodik ezen, és előbb-utóbb megkóstolja az ételt. Ha egy biológiatanár hetente pár percet szán arra, hogy a heti menü alapján elmagyarázza a diákoknak, melyik étel milyen zöldségből készült, abban pedig milyen fontos vitamin van, már rengeteget segített. A kisebbek együtt szedhetik le az epret, a málnát az óvodában, és nézegethetnek képeket a zöldségekről és gyümölcsökről. Minden gyerekkel a saját szintjén kell megismertetni az ételeket.
Sok gyerek azért még nem fogja megenni a spenótfőzeléket, mert tisztában van a zöldség vastartalmával. Hogyan lehet erre rávenni a diákokat?
Fokozatosan kell megismertetni velük az új ízeket. A menzaprogramban részt vevő iskolákban a gyerekek először csirkepaprikást kaptak spenótos raviolival, miközben elmagyaráztuk nekik, hogy pontosan mit esznek: megtanulták, hogy a spenótban lévő vas megelőzi a vérszegénységet és erősíti az immunrendszert. Legközelebb spenótos lasagnét adtunk a menzán, amit szintén megettek, mert olasz, és izgatta a fantáziájukat. Ezek után már szívesen megkóstolták a spenótfőzeléket is, mert ismerték a növény ízét, és tudták, hogy miért egészséges.
Milyen szempontok alapján állította össze a menüt?
Összesen 50-60 féle szempontot vettem figyelembe, nehéz lenne mindet felsorolni. Nagyon fontos a szezonalitás: mindig az adott évszaknak megfelelő idényzöldségekből és -gyümölcsökből érdemes főzni, mert egyrészt olcsóbbak, másrészt az emberi szervezet is minden évszakban mást kíván. Az életkori sajátosságokat is figyelembe kell venni: mást és máshogyan elkészítve kell tálalni egy óvodásnak, egy kisiskolásnak és egy tinédzsernek. Természetesen az egészségesség is fontos szempont.
A legkényesebb kérdés, hogy mennyire megfizethető ez az étrend.
Az egészséges étkezés nem pénzkérdés: üzenem mindenkinek, hogy a program megvalósítható az adott kereten belül. Dolgoztam olyan iskolában, ahol profitorientált cég biztosította az étkezést, és olyanban is, ahol az önkormányzat; volt olyan intézmény, ahol helyben főztek, és olyan is, ahová máshonnan szállították az ételt. Kipróbáltam tehát az összes lehetőséget, és sehol nem terhelte meg az étrend a szülők pénztárcáját. A falusi iskolában ráadásul a polgármester a helyi gazdákat is bevonta a programba, így tőlük vásároltuk meg a krumplit, a hagymát – így ők is jól jártak, meg mi is, mert olcsón jutottunk jó minőségű alapanyagokhoz.
A családok étkezési szokásaira is hatással lehetnek az iskolai menzán bevezetett újdonságok?
Mindenképpen; ez is a program egyik fontos célja. Hallottam olyan szülőről például, aki már másképpen főz otthon, mióta a gyerek is változatosabban étkezik a menzán. Sok család csupán 40-50 féle ételt ismer, ezeket főzik felváltva. Az édesanyák a pici gyereknek még elkészítik a céklapürét, a zellerpürét, aztán ezek valahogy kivesznek a család étrendjéből. Vissza kell csempészni az asztalokra a sokféle zöldséget, gyümölcsöt, mert annyiféleképpen el lehet őket készíteni.
A szülők tehát nyitottak voltak az új menzai étrendre. Mi a helyzet a tanárokkal?
Sajnos az iskolákban sokszor ellenállásba ütköztem, amikor új ízekkel akartam megismertetni a gyerekeket. A tanárok ragaszkodnak azokhoz a több évtizedes, megsárgult receptekhez, amelyek alapján ma is főznek az iskolákban. Nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek táplálkozási szokásaival is gondok vannak tehát, vagyis őket is „meg kell tanítani enni”. Emellett a szabályok is nagyon szigorúak: az iskolák például csak fejenként 3 deciliter feletti mennyiségű levest vesznek át. Ahhoz, hogy ezt elérjük, hígítani kell a leveseket, ami nonszensz. Sok mindenen kell változtatni.
Az ÁNTSZ az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) vizsgálatai alapján nemrég kiadott egy iránymutatást, amelynek célja az egészségesebb közétkeztetés.
Száz százalékig egyetértek az ajánlással! Az ország étkezési szokásait csak úgy lehet megváltoztatni, ha a kormány komoly követelményrendszert ad ki a menzákkal kapcsolatban. Mindenkire ráférne az oktatás, aki részt vesz a közétkeztetésben: a szakácsokra és az élelmezésvezetőkre egyaránt.
Mit gondol, megvalósítható Magyarországon egy igazi, átfogó menzareform?
A változás csak generációk múlva lesz érezhető, de ha már kicsi kortól tudatosan formáljuk a gyerekek ízlését, egy életre megalapozhatjuk az étkezési szokásait – ezt adja majd tovább a családjának, a gyerekeinek és így tovább. Hosszú távon a program gazdasági haszna is egyértelmű: ha a gyerek tudatosan eszik, felnőve tudatosan vásárol majd; figyelembe veszi az összetevőket, és szívesebben vesz magyar terméket. Nem beszélve arról, hogy aki egészségesen eszik, az teherbíróbb: kevesebbet lesz beteg, és nem esik ki a munkából.
Ízelítő Buday Péter menzájáról Brokkoli krémleves sajtropogóssal, almával töltött csirkemell mazsolás rizzsel és mézes-joghurtos céklával, aszalt szilvás pulykával töltött sütőtök krumplipürével, gombával töltött rántott palacsinta, spenótos bundával sült csirkemell krumplival