Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Középiskolák rangsora: tarol a Fazekas, jönnek föl a megyei jogú városok iskolái

26

Idén is megjelentette a hazai középiskolák eredményességi mutatóit a Köznevelés című oktatási hetilap: a lista élén az előző évekhez hasonlóan a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium áll, de dobogós helyezést szerzett a szintén fővárosi ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola és a győri Révai Miklós Gimnázium is.

A középiskolákat a következő mutatók alapján mérik össze: a 2005 és 2009 között nyelvvizsgát tevők aránya, az országos középiskolai tanulmányi versenyeken (OKTV) elért eredmények, illetve a középszintű érettségin elért átlagpontszámok alapján. A jobb összehasonlíthatóság érdekében évek óta külön kategóriában indulnak a gimnáziumok, a szakközépiskolák, illetve az ún. vegyes -vagyis mindkét iskolatípusú osztályokat tanító- középiskolák.

Óra a Fazekasban. Kimagasló eredmények
Óra a Fazekasban. Kimagasló eredmények
Forrás: Horváth Szabolcs
hirdetés

A Köznevelés listájában a legkiválóbb eredményeket elért gimnáziumok és szakközépiskolák szerepelnek, összesen 157 iskola, amely az összes hazai középfokú oktatási intézménynek mindössze tizenöt százaléka.

A legjobb gimnáziumok:

Iskola neve Város Megye Középszintű érettségi Nyelvvizsga-arány OKTV-pontszám
Fazekas Mihály Gimnázium Budapest VIII. Budapest

88,5

91,31

1269,9

ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola Budapest XIV. Budapest

87,6

94,67

594,9

Révai Miklós Gimnázium Győr Győr-Sopron

86,1

96,7

208,6

Krúdy Gyula Gimnázium Nyíregyháza Szabolcs-Szatmár-B.

86,0

88,64

28,8

Bolyai János Gimnázium Szombathely Vas

85,9

95,56

117,0

Zrínyi Miklós Gimnázium Zalaegerszeg Zala

85,6

93,25

120,4

ELTE Apáczai Csere János Gimnázium Budapest V. Budapest

85,3

86,19

297

Toldy Ferenc Gimnázium

Budapest I.

Budapest

85,0

92,02

25,2

Kölcsey Ferenc Gimnázium

Nyíregyháza

Szabolcs-Szatmár-B.

84,6

91,64

10

DE Kossuth Lajos Gimnázium

Debrecen

Hajdú-Bihar

84,4

92,22

86,6

A legjobbak...

... a középszintű érettségin elért átlagpontszámok alapján

A középszintű érettségi vizsgákon a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium diákjai teljesítettek a legjobban, őket követik az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola, valamint a győri Révai Miklós Gimnázium végzősei. A vegyes középiskolák közül a gödöllői Szent Norbert Gimnázium és Szakközépiskola, a székesfehérvári Tóparti Gimnázium és Szakközépiskola, valamint a Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Szakközépiskola tanulói, a szakközépiskolák közül pedig a váci Boronkay György Műszaki Középiskola, a budapesti Varga István Szakközépiskola, illetve a győri Jedlik Ányos Középiskola tizenkettedik évfolyamosainak eredményei voltak a legjobbak a középszintű érettségin.

... az OKTV-n elért pontszámok alapján

Az országos középiskolai tanulmányi versenyen elért eredmények alapján a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium áll a hazai középiskolák rangsorának élén, a diákok az elmúlt öt évben összesen 1269 pontot szereztek. A második helyen az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolája szerepel, amelyet az ELTE Apáczai Csere János Gimnázium (297 pont), a pécsi Leőwey Klára Gimnázium (261,7 pont), valamint a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium (248,8 pont) követ. A szakközépiskolák közül a budapesti Puskás Tivadar Technikum, az egri Neumann János Középiskola, valamint a váci Boronkay György Középiskola, a vegyes középiskolák közül pedig a budapesti Károlyi Mihály Szakközépiskola tanulói zsebelték be a legtöbb döntős helyezést az OKTV-n.

... a nyelvvizsgával rendelkező diákok aránya alapján

A nyelvvizsgával rendelkező diákok aránya alapján összeállított lista nem okozott nagy meglepetést: a budapesti Német Nemzetiségi Gimnázium, a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium, valamint a Budapesti Osztrák Iskola áll a gimnáziumok élén, ezekben az intézményekben a diákok 97-99 százaléka szerzett már nyelvvizsgát. A szakközépiskolák közül a pécsi Zipernowsky Károly Szakközépiskola, a vegyes középiskolák közül pedig a Magyarországi Németek ÁMK, valamint a budapesti Xantus János Középiskola tanulói rendelkeznek legnagyobb arányban nyelvvizsgával.

A legjobb szakközépiskolák:

Iskola neve Város Megye Középszintű érettségi Nyelvvizsga-arány OKTV-pontszám
Boronkay György Középiskola Vác Pest

77,6

39,13

134,4

Varga István Szakközépiskola Budapest III. Budapest

77,1

9,77

-

Jedlik Ányos Középiskola Győr Győr-Moson-Sopron

76,9

56,98

22,5

Horváth Boldizsár Szakközépiskola Szombathely Vas

76,8

26,78

-

Kőrösy József Szakközépiskola Szeged Csongrád

76,3

68,98

-

Széchenyi István Szakközépiskola Nyíregyháza Szabolcs-Szatmár-B.

76,1

34,35

42,9

Puskás Tivadar Technikum Budapest IX. Budapest

75,4

32,76

188,8

Csány László Szakközépiskola Zalaegerszeg Zala

75,2

25,10

-

Széchenyi István Szakközépiskola Békéscsaba Békés

75,1

65,69

40,5

Közgazdasági Szakközépiskola Budapest X. Budapest

74,9

30,61

-

Rangsor-nem rangsor

„Tizenöt éve vizsgálom a középiskolák mutatóit, és az adatokat minden évben megjelentettem egy könyvben” – mondta el egy, még a tavalyi rangsor kapcsán adott interjúban Neuwirth Gábor, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa. „Magam azonban nem vonok le következtetéseket az adatokból. Országszerte minden iskolának megvannak az adatai, ezek közül kérte el tőlem idén a Köznevelés című hetilap a legjobb helyen álló gimnáziumokat. Az általam átadott adatokat azonban nem tekintem rangsornak - ez súlyos hiba is lenne.”

„A legtöbb szülő persze azt nézi, mennyire előkelő helyezésű iskolába tudja beíratni a gyerekét. Sok esetben azonban ez éppen, hogy nem tesz jót a gyereknek, mert sokkal jobban ki tudna teljesedni például egy közepes mutatókkal rendelkező iskolában, mint egy ún. elitgimnáziumban” – mondta el tapasztalatait az oktatáskutató.

A rangsorokkal ugyanis az az alapvető probléma, hogy csak azt tudják mérni, ami számokban mérhető, márpedig e mellett rengeteg olyan tényező is lehet ami alapvetően meghatározza az iskola hangulatát.

„Az iskolák is, és a családok is túlbecsülik a rangsorok jelentőségét. Ha valaki pusztán a sorrendiség, vagy az előkelő helyezések alapján választ iskolát, az nagy hibát követ el. Hiszen a számok nem tükrözik az iskolában folyó nevelés erkölcsi, szellemi, és legfőképp pszichés vonatkozásait, mint ahogy arról sem tudnak megbízható képet alkotni, hogy milyen a tanári kar összetétele és pedagógiai elköteleződése: emberszámba veszik-e a diákokat, vagy csak statisztikai adatot látnak bennük, akik hozzák a pontokat, és vele együtt a hírnevet" - tette hozzá.

eduline

Hozzászólások (26) , melyek közül a legfrissebbek:

2011.01.27.

Végre szeretnék látni egy felmérést, hogy a Waldorf iskolák a többi iskolákkal szemben hogyan állják meg a versenyt ?
Hogyan alakul a 13. év uttán letett értettségízők felvételi aránya ?
Melyik egyetemeken tanulnak tovább, ill. melyik végzik el. Köszöni Lujza

gyöngy

Nekem csak az a problémám ezekkel a listákkal, hogy könnyű a Fazekasnak évek óta az elsőnek lenni, mivel évtizedek óta többszörös szűrésen mennek át az oda bejutó gyerekek. Nem ám a kerületi általános iskolásokat veszik fel. Köztudottan egy verseny orientált intézmény, tehát akinek ehhez nincs kedve az már nem is jelentkezik oda.

Tibor Osváth

Sajnos a táblázatban a középszintű érettségik alapján van az összehasonlítás. Az elit iskolákban a diákok komoly hányada, krémje emelt szinten érettségizik! Inkább azt kellene összehasonlítani, ha már az egyetemek is az emelt szintet kérik a jövőben.
Osvath

Ákos

Alternatív Közgazdasági Gimnázium!

Feribá

Okom van mérlegelni, talán korom okán is. 1954-ben, Pannonhalmán érettségiztem.
Azóta a családi, baráti körben már további 2 generáció tette ugyanott, ugyanezt,
meglepő további sikerekkel ( szakmai, de főként emberi !) Ezt valóban nem lehet pontozni.
mbv érdekes aspektust említ: Annó, a saját osztályomból 22 -ből 19-et ( mert volt 3 "osztályidegen".) Három évtized alatt

XX

Toldy 4ever!!!

Szabolcs Berta

már miért lenne az oktv mérvadó.. én egyszer sem mentem el.. a fazekasban az érettségi mellett oktv-re képzik a diákokat.. de van olyan iskola ahol ez nem is divat.. azt viszont én sem értem hogy az emelt szintű érettséginek mért nincs összehasonlítása... ja meg persze a egyetemekre a bejutás..

mbv88

a legjobb szempont pedig talán az, hogy a diákok hány százalékát vették fel abba a felsőoktatási intézménybe, ahová első helyen jelentkezett.

mbv88

a Fazekas és a Radnóti helye megkérdőjelezhetetlen. DE a többi ... a középszintű érettségi a Füles magazin szintjén sincs, a nyelvvizsgák vizsgadíja pedig fordított arányban azoknak a nehézségével, vagyis bárkinek lehet, csak pénz kérdése. az OKTV pont egy értelmes szempont, még az emelt szintű érettségi lenne az.

A

TOLDY 4EVER!!!!!!!!!

dd

A középszintű érettségi eredmények nagyrészt az oktatók hozzáállásától függ, tehát szerintem az emeltszintű érettségi aránya és eredménye jobban tükrözné a színvonalat. A nyelvvizsga arány egy jó mutató, de ma már elengedhetetlen a felsőfokú tanulmányok folytatásához. Az OKTV pontszámok valóban megmutatnák a színvonalat, de itt sem mondható relevánsnak az eredmény...

zizi

Tény, hogy a hangulatot ill. "nevelési, erkölcsi és szellemi" vonatkozásokat nem tükrözi, de elvárható egy neves iskolától, hogy az erkölcsi színvonal magas, a nevelést végző testület is képzett, gyakorlott és hozzáértő legyen. Más iskolában is lehetséges ugyanez a színvonal, de egy ilyen listán előkelő helyeket elfoglaló iskoláknál szinte kötelező.
Nekem összességében jók voltak a tapasztalataim.

szurka

És a fiad nyelvvizsgája, hogy jön ide? Kész géniusz.

almacsuma

Minden szülőnek tisztában kellene lenni a gyereke képességeivel, és úgy kellene iskolát választani. Én azt vallom, hogy igenis szükség van elitképzésre. A legtöbb gyerek aki ide jár a szokványos gimnáziumba csak "visszabutulna". Csak akkor káros, ha nem bírja agyilag a gyerek. A fiamnak 9. ben lett meg az 1. nyelvvizsgája, 11.-ben pedig a 2 nyelvből, könnyedén, magántanár nélkül

fruzsika

Én 2010-ben érettségiztem a Kölcseyben, Nyíregyházán. Az osztályunk 99%-át felvették egyetemre, 16-an érettségiztünk kítűnőre és 36-an 59 nyelvvizsgát csináltunk... úgy gondolom jó osztályunk volt... :)

valaki

jo ez a rangsor neves iskolák kerültek be csak,de ezek az adatok a tényleges szint lemérésére szerintem kevesek,valamint a tanulók belső értékeiről nem ad képez

zizi

Én a Fazekasban érettségiztem 2010-ben, egy igen erős osztály társaságában. A mi átlagunk több mint jó volt, nem csoda hát, hogy sokunk a BME-n ill. az orvosin kötött ki.
A cikk ugyancsak megemlíti, hogy ezek csupán számadatok, az iskola egészét nem lehet ezzel lemérni. Ezzel nem értek teljesen egyet.

zizi

Véleményem szerint azért vmi féle kiindulást ad ez a lista. Persze, igaz az, hogy ahhoz, hogy vki jó eredményeket érjen el hosszú távon, nem szükséges egy rangos iskolában tanulnia, viszont nagyban elő tudja segíteni a fejlődést egy erős suli, bár ez - mint azt a cikk is említi a végén - eléggé egyénfüggő, és néha káros is tud lenni.

eduline

@Zs
A Köznevelés hozta le a listát, link a cikkben.

diák

amiből elég nyilvánvalóan következik, hogy azért ezek a mutatók is a valósághoz erősen közelálló képet adnak az iskolák színvonaláról... persze nem a gyermekei teljesítményét kérdőjelezem meg, ezek a listák a teljes iskola munkáját mutatják.úgy gondolom, hogy nem kell annyira leminősíteni, m van egy ellenpélda

diák

Sz. Istvánnénak válaszul: ha a továbbtanulók egyetemeinek színvonala alapján (ami persze nem biztos h mindenkinek egyértelmű, de vegyük a felvi.hu rangsort) hasonló lenne a sorrend, amiből adódik a diploma utáni színvonal is túlnyomórészt. én egy dobogós helyezésű gimnáziumban végeztem és garantálhatom, hogy egy ilyen listán is az élen lennénk, a legkiemelkedőbb egyetemere nyerünk felvételt.

fly

a bolyait rövid o-val írják egyébként

Szabó Istvánné

Elmosolyodtam. Egy gyermekem 12 éve, kettő tárgyévben diplomázott. Egyik sem járt rangsorban jegyzett szakközép és középiskolában. Jó lenne látni az igazi, valós besorolását, a gyermekek tanulmányaik után pár évvel későbbi, munkahely , elhelyezkedés, szempontjából néznénk meg az igazi rangsort.Ami viszont elszomorít, hogy a szakmai iskolák, a szakmunkás képző iskolák rangsora hol van.

dani

Belsős információk alapján megsúgom a szerkesztőnek, hogy az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola nem a 9. hanem a 14. kerületben van. Irányítószámunk 1146 ;)

Zs

S hol a lista folytatása? a forrás? vagy bármi ?

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X