Becsöngettek közel százezer elsősnek. Számtalan kérdés kavarog ilyenkor a fejekben, s talán legkevésbé azzal foglalkozunk, milyen egészségkárosító hatással szembesülhet az iskolapadba beült nebuló. Pedig nem árt például arra is gondolni, hogyan befolyásolja a gyermek pszichés fejlődését az új környezet. Kivédhetők-e a környzeti ártalmak, a látásromlás, a gerincproblémák?
Az iskolakezdés izgalmas pillanat, nemcsak a gyermeknek, a szülőknek is. "Már hónapok óta készülünk arra, hogy kisfiam beül az iskolapadba, mindannyian szorongva várjuk, mennyire jön majd be az írás, a tanulás, az egyhelyben való magmaradás" - osztja meg velünk aggodalmát egy fiatal anyuka, akinek még számtalan kérdés kavarog a fejében. Csak egy dolog biztos, a becsöngetéssel új korszak kezdődött annak a 99 ezer gyermeknek is, akik most lépték át először az iskola kapuját, családjuknak is. Arról az összesen 1,2489 millió iskolásról nem is beszélve, akik folytatják alsó és középfokú tanulmányaikat.
A törvényi szabályozás szerint ugyanis, minden gyermek, aki az adott év májusáig betölti a 6. életévét, iskolaköteles; így be kell íratni a lakóhely szerinti körzeti iskolába. A május és augusztus között született gyermekek - a szeptember elseje utániak évhalasztók -, is megkezdhetik tanulmányaikat, amennyiben azt szakember is javasolja; ha a szülő és óvónő véleménye eltér, esetleg bizonytalan a család, érdemes felkeresni egy nevelési tanácsadót, ahol vizsgálatok alapján javaslatot adnak a szülőknek. A gyermeknek ugyanis mind testileg, pszichés és szociális szempontból is alkalmasnak kell lennie a becsöngetésre.
"A magyar gyermekek egyáltalán nem lesznek hatévesen iskolaérettek, főleg nem a mai elvárások szerint; valamikor hat-nyolcévesen érnek erre meg" - ad hangot véleményének Vekerdy Tamás pszichológus, oktatáskutató. Majd folytatja: ilyenkor még átmeneti állapotban vannak, és semmi alapja nincs annak a feltételezésnek, hogy a tehetsségesebb gyermekek előbb érnek, sokesetben ennek fordítottja igaz. A pszichológus szerint fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy az iskolába óvodás megy, aki majd egy-három év alatt, nagy egyéni eltéréssel érik meg az iskolai órákhoz, elvárásokhoz. Tehát fokozatosan válik igazi iskolássá a gyermek, az akaratlagos folyamatok is fokozatosan kerülnek előtérbe, ahogy egyre jobban képes lesz uralkodni érzelmein, ösztönein, mozgásigényén.
A teljes cikket elolvashatja a hvg.hu-n