szerző:
Csik Veronika
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem csak Magyarországon jelent gondot a tanárképzések átszabása. A Cambridge akár meg is szüntetné a pedagógusképzését, ha a kormány továbbra is kitart jelenlegi módosítójavaslatai mellett.

Az egyetem szerint a kormány tervei károsan hatnának az általános és középiskolai tanárok képzésére Angliában. A Cambridge döntését valószínűleg követni fogja az Oxford és más tanárképző egyetemek is – véli a Guardian. Az évente több ezer új tanárt képező intézmények lépése óriási csapást jelenthet a tanári szakma tekintélyére nézve, és hosszú távon komoly gondokat jelentene a tanárok utánpótlásában is.

Az egyetem oktatási vezetője szerint a kormány javaslatai ellehetetlenítik az egyetem posztgraduális képzéseit, ezek pedig évente akár 350 hallgatót is érintenének. A jelenlegi javaslatok után az említett tanárképző egyetemek képzéseit felülvizsgálnák és újra akkreditálniuk kellene a képzéseiket, valamint követniük kéne egy központi normatívát a képzések során. A javaslatcsomag kritikusai szerint ez a rendszer megnehezítené az eddig együttműködő tanárképző központok és az iskolák együttműködését is.

Ha a javaslatcsomag megvalósul, a világ egyik vezető egyeteme nem lát más megoldást: nem indítanak tanárképzést. A Guardian szerint bár a szakértők is elismerik, az ágazatban akadtak problémák az oktatás minőségével kapcsolatban, a kormány nem konzultált a vezető egyetemekkel és a résztvevőkkel, a jelenlegi tervek pedig csak a működő képzésformákat bombáznák szét.

Itthon is átalakítanák a képzéseket

A tanárképzést pár éve szabták újra, ám sajtóhírek szerint most újabb tervek születtek az átalakításra: az osztatlan tanárképzés ezentúl 10 féléves lesz (a középiskolai tanárnak készülő hallgatók eddig 12 félévig tanultak), a képzés célja pedig az, hogy „a pedagógus a középszintű érettségire képes legyen felkészíteni a tanulókat. A NAT-on és a kerettanterven túlmutató ismeretek – például az emelt szintű vizsga teljesítéséhez szükséges többlettartalmak – akkor maradhatnak az egyetemi tantervben, ha a pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen. A "felesleges", köznevelési tartalmakat nem érintő részeket törölni kell a tanárképzés követelményeiből. Vagyis egy középiskolai tanár nem lesz képes emelt szinten érettségiztetni, ehhez még egy évet tanulnia kell.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!