Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Megjelent a 2014-es felsőoktatási rangsor: az ELTE, a Corvinus és a szegedi egyetem az élen

5

Ismét az Eötvös Loránd Tudományegyetem végzett a HVG felsőoktatási rangsorának élén, a karok versenyében a bölcsészettudományi, orvostudományi és gazdasági karok vezetnek. Megjelent a HVG rangsor - Diploma 2014, benne tíz képzésterület és több mint negyven szak rangsorával.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Budapesti Corvinus Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a Semmelweis Egyetem, a Károli Gáspár Református Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Pannon Egyetem - a hallgatók teljesítménye és az oktatói kiválóság alapján ezek a felsőoktatási intézmények vezetik a HVG 2014-es egyetemi-főiskolai rangsorát.

hirdetés
hirdetés

Az intézményi rangsor összeállításakor figyelembe vették az elsőhelyes jelentkezők számát, a nappali tagozatos képzésekre felvettek pontátlagát, a nyelvvizsgával rendelkező felvettek számát, a középiskolai versenyeken helyezettek számát, a tudományos fokozattal rendelkező oktatók számát és arányát, valamint az egy - tudományos fokozattal rendelkező - oktatóra jutó hallgatók számát.

"A legjobbak csoportját továbbra is a nagy hagyományú klasszikus tudományegyetemek, az egyre inkább univerzitássá fejlődő meghatározó fővárosi egyetemek és a nagyobb egyházi intézmények alkotják. Az igen tagolt középmezőnyben találhatóak a művészeti egyetemek és a nagy vidéki főiskolák. A lista hátsó harmadában helyezkednek el az alapítványi és a kisebb egyházi főiskolák" - olvasható a kiadványban.

Rang

Intézmény

Hallgatói kiválóság

Oktatói kiválóság

1.

Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE)

3.

4.

2.

Budapesti Corvinus Egyetem

1.

8.

3.

Szegedi Tudományegyetem

7.

3.

4.

Pécsi Tudományegyetem

11.

2.

5.

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

9.

5.

6.

Semmelweis Egyetem

4.

13.

6.

Károli Gáspár Református Egyetem

12.

5.

8.

Debreceni Egyetem

6.

13.

9.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

1.

20.

10.

Pannon Egyetem

15.

11.

Az ELTE eredménye nem okozott meglepetést, az összesített kari rangsort ugyanis évek óta az intézmény bölcsészkara vezeti, a Budapesti Corvinus Egyetem azonban öt helyet lépett előre egy év alatt. Tavaly a hetedik helyet szerezte meg, az idén azonban a hallgatói és az oktatói teljesítmény terén is javított.

Két helyet javított a Pannon Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem is - előbbi tavaly a tizenkettedik helyet szerezte meg, az idén pedig bekerült a top tízbe. A pécsi egyetem a 2013-as hatodik helyről lépett előre a negyedikre, épphogy lecsúszva a dobogós helyezésről.

A HVG rangsorát az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatási Hivatal és az Educatio Nonprofit Kft. adatainak felhasználásával a Tudástárs Kft., a Felvi-rangsorok módszertani alapjául szolgáló UnivPress rangsorok gondozója készítette.

A HVG rangsor - Diploma 2014 kiadványban minden fontos információt megtalálsz az alap- és mesterszakokról, megismerheted a pályakövetési rendszer adatait, valamint megtudhatod, mekkora kiadással kell számolniuk a hallgatóknak, milyen változások várhatóak a felsőoktatásban, és milyen ösztöndíjakra pályázhatsz. A HVG felsőoktatási rangsorát keresd az újságárusoknál vagy rendeld meg itt, a kiadótól.

Most rövid ideig kedvezményes áron, 2500 forintért rendelheted meg a HVG három idei oktatási kiadványát: a Diploma Rangsort, a Középiskolai Rangsort és a Campus Pluszt. Az ajánlat december 15-ig érvényes, részletek és rendelés itt.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

hirdetés

Hozzászólások (5)

Kritikus47

Általában is a rangsorok ellen vagyok, mert az alkalmazott "módszertan" sokféle végeredményt hozhat. Ami önmagában nem lenne baj, de a sok esetben tájékozatlan közvéleményt megtévesztheti és ez már probléma. Hiszen a jóhiszemű anyuka ránéz és elhiszi...
A HVG "módszertana" - még akkor is, ha egyébként szeretem a lapot - botrányosan rossz, mert szakmailag buta megállapításokra épít. Az olcsón (vagy ingyenesen) elérhető adatok nyilván előbb eszébe jutnak a készítőknek és ezért kísérletet sem tesznek, hogy alaposabban elemezzék az intézményeket. Ehelyett mondjuk fele részben az egy tudományos fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma adja meg az oktatói kiválóság "mértékét". Ezzel mondjuk a Nyíregyházi Főiskola Bölcsész Kara a részrangsorban azonnal első, hiszen ott 1 Phd-s oktatóra 1 hallgató jut. Az ilyen kar szerintem nem kiváló, hanem csődben van. És ki tudja miből és meddig marad működőképes. (Tessék csak gondolatban felszorozni a normatívát az egy hallgatóval és melléállítani az oktató éves fizetését, meg a közüzemi költségeket, a könyvtárosok fizetését és mondjuk a rektor szolgálati autójának a Ft-okban mérhető a szegény egy hallgatóra jutó részét - hogy csak néhány tételt említsek a költségvetésből.) Természetesen a néhány még megmaradt oktató magas arányban PhD-s ( a számuk is viszonylag nagy, hiszen "ennyi" hallgatóhoz kevesebb is elég lenne), de az akkreditáció miatt ezt az adott intézmény kiizzadja. ( Az oktatók abszolút számának figyelembe vételét tényleg nem tudom értelmezni - kis intézmény kevésbé kiváló?-, de ez van...). Szóval így jön ki a "rangsor" és még szerencse hogy a "nagy" egyetemeken is vannak így működő karok, meg a sok-sok presztízs jelentkező diák...Ha a BME Gépészmérnöki Karára nem jelentkezne sok nagyon jó hallgató (és így a 2. a hallgatói kiválóságban), a 101. helye az oktatói "minőség" tekintetében gyalázatos helyet eredményezne. Persze az is kérdéses, hogy a tradíciók (és Budapest, vagy a nagyvárosok vonzása miatt) a sok nagyszerű középiskolai jelentkezőt miért keverjük össze az intézmény kiválóságával..
Természetesen a kiragadott karokkal és intézményekkel semmi bajom sincs és meggyőződésem, hogy amit tesznek jól teszik... Nekem a "módszertannal" kapcsolatban vannak kérdéseim. És hogy ne sértsek meg senkit, játszunk el a gondolattal, hogy van egy képzeletbeli kis vidéki egyetem, ahol az egyik még kisebb karon csodával határos módon 25 Nobel-díjas és 25 beosztott asszisztens oktató tanít egy 450 fős hallgatói csoportot. A hallgatók az adott szakterület legjobbjai ( bár lehet , hogy néhányan inkább Bp-re mennének még így is, mert kit érdekel Nobel, ha nincs Nemzeti, vagy egy jó romkocsma) de ettől tekintsünk el). A hallgatói kiválóság első helye mellett az oktatói kiválóság csak a 110-120. helyre lenne elegendő Magyarországon a HVG szerint, fényévekre leszakadva a Nyíregyházi Főiskola Bölcsész Karától. Az összesített kari listában pedig a 40-50. helyet eredményezné...És ha az intézménynek vannak "gyengébb" karai is, akkor aztán gyorsan az összesített rangsor alsó felében találná magát fiktív egyetemünk.
Az hogy egyébként milyen az oktatás színvonala, milyenek a hallgatói szolgáltatások, mennyire érhet el sikereket egy átlagosnak induló, de a tehetséggondozó rendszerben kitűnt és nemzetközi mércével is jelentőset teljesítő hallgató? Nos ez rejtve marad a módszertant alaposan kigondolók táblázatában... Az érdeklődők tehát jobb ha tájékozódnak és nem költenek 2000 alig inflálódó forintot erre a kiadványra. Most jut eszembe: lehet a bevételből a HVG csinálhatna egy jobb elemzést a felsőoktatásról! Vagy készítsenek egy kórházi rangsort is, a régi vicc alapján a betegek átlag testhőmérsékletét figyelembe véve...Ott is az a kórház nyerne, ahol a "betegek" fele makk egészséges és feleslegesen kezelik a másik fele meg már meghalt. Garantálom azt az újságot is el lehetne adni jó pénzért...

Harcsás Dániel

Azt nem értem hogy, hogy lehet az ELTE 3 diák és 4 tanár kiválósággal az első, míg a PTE 11 diák és 2 tanár kiválósággal csak a 4. ?

najah

Ezzel csak egy a probléma, hogy a szempontok amik alapján összeállították a " mélyre ható elemzések " után ezt a listát, egy hamis képet mutatnak..

"Az intézményi rangsor összeállításakor figyelembe vették az első helyes jelentkezők számát, a nappali tagozatos képzésekre felvettek pontátlagát, a nyelvvizsgával rendelkező felvettek számát, a középiskolai versenyeken helyezettek számát, a tudományos fokozattal rendelkező oktatók számát és arányát, valamint az egy - tudományos fokozattal rendelkező - oktatóra jutó hallgatók számát."

1. Első helyes megjelölés, persze hogy ezek az intézmények viszik a pálmát, mert ahhoz hogy diplomát szerezzen itt a jelentkezőnek , töredékét kell teljesítenie, mint egy műszaki egyetemen...

2. A pont átlag azért magasabb , mert "64" szeres túl jelentkezés van ezekben az intézményekben , és szakokon ..

3. Sajnos manapság a nyelv vizsgák értéke is csökkent, felhígult a nagy része, főleg a közép fok megszerzése, emellett had ne ecseteljem , hogy amikor a saját tanár vizsgáztatja a saját iskolába esetet..
és valljuk be egy emelt fizika, matek, biológia, kémia érettségi mellett nem nagyon van kedve és ideje! a diákoknak tonna szám gyártani a nyelvvizsgákat, azokhoz a társaikhoz képest akik nyelvi osztályban tanultak, és alapból 2 nyelvet tanulva, minimum 2 nyelvvizsgát tesznek

4.És azt valaki mesélje el nekem hogy, a tudományos fokozatot megszerző oktatók száma az hogyan jött ki, amikor minden 2. oktató a műszakin az MTA levelező, állandó , stb tagja,,,, tele vannak kutató munkákkal, és eredményekkel( tanszéki honlapokon érdemes megnézni melyik oktató mit ért el, sokszor a hallgatóknak fogalma sincs kik tanítják őket..)

összegezve engem nem érdekel a rangsor, tudom hogy értéke lesz a diplomámnak, és biztos vagyok benne hogy nem egy gyors étteremlánc kiszolgáló egységében vagy egy tele kommunikációs cégnél fogok dolgozni mint ahogy a tapasztalat ezt mutatja máshol végzettek zöménél,, (tisztelet a kivételnek)

És azt ne mondja senki nekem, hogy az 1. pontban leírtam nem igaz , "ahhoz hogy diplomát szerezzen itt a jelentkezőnek , töredékét kell teljesítenie "

mert nekem is járnak oda haverjaim, és látom hogy ez a helyzet, kár mást mondani is ,akár mennyire is rombolja az egójukat.

Itt azokat a szülőket sajnálom, akik nem látnak még bele ebbe és útnak indítják a kölküket a nagy magyar oktatásnak, ezen képek és cikkek alapján, mert ez folyik mindenhonnan.
Minden szakterületről kellenek a jó szakemberek, de hiába képzünk rengeteg diplomást, ha nincs ki foglalkoztassa ,,,

MacTavish89

Péter Róth: Meglepő infó számodra, ha azt mondom, hogy a Corvinus-on nem csak tömeg-közgazdászok képzése folyik? ;)

MacTavish89

Péter Róth: Meglepő infó számodra, ha azt mondom, hogy a Corvinus-on nem csak tömeg-közgazdászok képzése folyik? ;)

Új hozzászólás



hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X